Ga naar inhoud

Pinkel eet alles in 1x op


Maudt

Aanbevolen berichten

Hey allemaal, 

 

Ik heb Pinkel nu een weekje bij me en ben heel blij met hem! Hij is nu zo'n 10 weken oud en krijgt het voer van op de foto. Hij is enorm dol op deze biks. Ik geef hem zo'n 50 gram biks per dag, dit mag volgens mij nog wat meer zijn zelfs. Hij weegt nu ongeveer 1,4 kg. Ik weet niet hoeveel hij gaat wegen als hij volgroeid is. Het is een kruising van een hangoor met nog iets (wist de opvang ook niet).  Ik gok dat hij ongeveer 3 kg gaat wegen maar weet het niet zeker, kan minder of meer zijn. Ik vind het daarom moeilijk om te bepalen hoeveel biks ik hem moet geven omdat ik niet wil dat hij zijn hooi gaat laten liggen. Ook is hij zo dol op de biks dat hij alles in een keer op eet. Ik verspreid de voedermomenten dus over de dag heen. Is dit een goede manieren of is het ook prima als hij alles in een keer op eet. En hoeveel biks adviseren jullie om aan hem te geven?

 

Ik heb een foto van hem bijgevoegd zodat jullie kunnen zien hoe groot hij nu ongeveer is. 

 

Ps. hij is niet zo fotogeniek 😃

konijnenvoer.jpg

Pinkel 1.jpg

Pinkel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn volgroeide konijnen maar 10 gram biks per kg per dag (22 gram voor 2,2 kg konijn), van de Adult versie Science Selective. Veel minder dus dan wat op de verpakking staat beschreven. In mijn oren klinkt 50 gram dus best wel veel, maar misschien dat jonge konijnen meer mogen?

 

Eigenlijk kwam ik hier gewoon even zeggen dat ik Pinkel een mooi beestje vind met z’n grappige oren. 😊

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ik geef mijn volgroeide konijnen maar 10 gram biks per kg per dag (22 gram voor 2,2 kg konijn), van de Adult versie Science Selective. Veel minder dus dan wat op de verpakking staat beschreven. In mijn oren klinkt 50 gram dus best wel veel, maar misschien dat jonge konijnen meer mogen?

 

Eigenlijk kwam ik hier gewoon even zeggen dat ik Pinkel een mooi beestje vind met z’n grappige oren. 😊

Dankjewel voor je bericht! In sommige artikelen staat dat jonge konijnen onbeperkt biks mogen. Dit ga ik niet doen ivm blindedarm keutels en de kans op weinig eten van hooi. Een jong konijn zou zo’n 20 gram per verwachte kilo mogen (dus een konijn van 2kg mag 40 gram biks). Dus dan zou hij nu al ongeveer 30 gram mogen aangezien hij nu al ca. 1,4 kg weegt. Ik kan alleen de inschatting niet maken hoeveel hij ongeveer gaat wegen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt biks geven naar het verwachte volwassen gewicht, dus niet onbeperkt.  Op de verpakking staat vaak 15 of 20 gram per kilo, maar meestal is dat te veel. 

Dat voer is prima. De volgende zal mag ook de adult versie zijn, daar zit niet zoveel verschil in.

Ik vind 50 gram wat aan de vele kant. Je zou stapsgewijs kunnen minderen naar 30-35 gram.

Je kunt meerdere voermomenten aanhouden, maar pas op dat je konijn wel hooi blijft eten. Ik geef zelf een keer per dag. En natuurlijk onbeperkt hooi, zodat ze geen honger hoeven te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zijn leeftijd zeker? Als hij met 10 weken al op 1400 gram zit, denk ik dat het een wel minimaal 3 kg gaat zijn, eerder wel een ergens tussen de 3 en 5 kg formaat konijntje gaat worden, als volwassen konijn.

 

Je mag als richtlijn starten met zo'n 20 gram per kg lichaamsgewicht, van het VOLWASSEN gewicht. Dus niet van de 1.4 kg die hij met 10 weken weegt, maar van het gewicht dat je verwacht dat hij ongeveer gaat krijgen als volwassen konijn. Je voert jonge konijntjes dus niet onbeperkt, en ook niet naar het gewicht wat ze nu op dit moment hebben, maar alvast naar hun uiteindelijke gewicht als ze groot zijn. Dat is ruim, maar niet onbeperkt. 

 

Als je er dus vanuit gaat dat dit konijn rond de 4 kg gaat wegen, dan mag hij nu al 4x 20 gram brokjes = 80 gram brokken per dag eten. Het is meestal het makkelijkst om dat als beginhoeveelheid te pakken en dan even te kijken hoe het gaat.

 

Eet hij die brokjes vrij vlot op en eet hij daarnaast gewoon goed hooi en eet hij zijn blinde darmkeutels, dan is het allemaal prima. Liggen de brokken er na  een paar uur nog, eet hij niet voldoende hooi of zie je dat er blindedarmkeutels blijven liggen (vaker dan eens een enkel keertje, want dat kan altijd wel eens en is niet gelijk reden voor zorgen), dan pas je de hoeveelheid brokjes aan naar beneden.

 

Als je hem kan wegen zonder veel stress is dat ook aan te raden, er hoort per week een stijgende lijn in te zitten, als de groei stilstaat of achteruit gaat, dan moet je of de hoeveelheid brokjes aanpassen naar boven of is er iets mis met zijn gezondheid. 

 

Elk konijn is verschillend qua bouw en energie niveau, vandaar dat de het ook een advies, een richtlijn is, de hoeveelheid brokjes. Zodat je een idee hebt waar je kan starten met de hoeveelheid. En die hoeveelheid pas je dan indien nodig in kleine stapjes aan naar beneden (of omhoog), afhankelijk van wat het individu nodig heeft. Het is in het begin altijd even goed zoeken naar een goede balans tussen hooi en brokjes. En als je die hebt kun je verder zoeken naar een balans tussen hooi, brokjes en groenvoer. Doe het rustig aan, kijk goed naar de keuteltjes en conditie. 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Weet je zijn leeftijd zeker? Als hij met 10 weken al op 1400 gram zit, denk ik dat het een wel minimaal 3 kg gaat zijn, eerder wel een ergens tussen de 3 en 5 kg formaat konijntje gaat worden, als volwassen konijn.

 

Je mag als richtlijn starten met zo'n 20 gram per kg lichaamsgewicht, van het VOLWASSEN gewicht. Dus niet van de 1.4 kg die hij met 10 weken weegt, maar van het gewicht dat je verwacht dat hij ongeveer gaat krijgen als volwassen konijn. Je voert jonge konijntjes dus niet onbeperkt, en ook niet naar het gewicht wat ze nu op dit moment hebben, maar alvast naar hun uiteindelijke gewicht als ze groot zijn. Dat is ruim, maar niet onbeperkt. 

 

Als je er dus vanuit gaat dat dit konijn rond de 4 kg gaat wegen, dan mag hij nu al 4x 20 gram brokjes = 80 gram brokken per dag eten. Het is meestal het makkelijkst om dat als beginhoeveelheid te pakken en dan even te kijken hoe het gaat.

 

Eet hij die brokjes vrij vlot op en eet hij daarnaast gewoon goed hooi en eet hij zijn blinde darmkeutels, dan is het allemaal prima. Liggen de brokken er na  een paar uur nog, eet hij niet voldoende hooi of zie je dat er blindedarmkeutels blijven liggen (vaker dan eens een enkel keertje, want dat kan altijd wel eens en is niet gelijk reden voor zorgen), dan pas je de hoeveelheid brokjes aan naar beneden.

 

Als je hem kan wegen zonder veel stress is dat ook aan te raden, er hoort per week een stijgende lijn in te zitten, als de groei stilstaat of achteruit gaat, dan moet je of de hoeveelheid brokjes aanpassen naar boven of is er iets mis met zijn gezondheid. 

 

Elk konijn is verschillend qua bouw en energie niveau, vandaar dat de het ook een advies, een richtlijn is, de hoeveelheid brokjes. Zodat je een idee hebt waar je kan starten met de hoeveelheid. En die hoeveelheid pas je dan indien nodig in kleine stapjes aan naar beneden (of omhoog), afhankelijk van wat het individu nodig heeft. Het is in het begin altijd even goed zoeken naar een goede balans tussen hooi en brokjes. En als je die hebt kun je verder zoeken naar een balans tussen hooi, brokjes en groenvoer. Doe het rustig aan, kijk goed naar de keuteltjes en conditie. 

 

 

Dankjewel voor je uitgebreide bericht! De konijnopvang gaf aan dat hij deze leeftijd heeft (daar ga ik dan ook maar van uit, hij was vorige week ook nog wat kleiner en oogt nog wat jong). In zijn paspoort staat dat hij vorige maand 0,593 gram woog, hij is dus al flink gegroeid en gestegen in gewicht in één maand tijd. Het wegen gaat gelukkig vrij gemakkelijk, dit doe ik met een emmer en een kofferweegschaal. Dus dit kan ik goed in de gaten houden. 

 

Is je advies om dan rond de 60 à 80 gram brokjes te gaan geven? En dan in een keer of verspreid? Nu geef ik hem ca. 50 gram biks en nog wat groenvoer (denk aan 2 à 3 blaadjes witlof) en de keuteltjes zijn en blijven gelukkig goed. Wat hooi betreft eet hij dit ook goed. Het ruifje en het balletje is iedere dag leeg en het hooi in het nachthok mindert ook flink iedere dag. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .