Ga naar inhoud

Dwangvoer komt niet uit spuitje


Gaze

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ik vroeg me af, hoe voeren jullie dwangvoer zoals critical care? 

Ik heb 5 verschillende maten spuitjes geprobeerd, maar ik krijg het er maar moeizaam in. Dit omdat de vezels de ingang van het spuitje verstoppen.

Als ik het er dan eindelijk in heb krijg ik het er niet meer uit, dan moet ik zo hard duwen tot het er uiteindelijk heel hard uit gelanceerd wordt.. 

Ik heb het al aangelengd met veel water, waardoor het eigenlijk al meer water dan wat anders is.

 

Heeft er iemand tips?

aangepast door Gaze
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Dollie:

Wat is de tht van je critical care? Er was een tijdje geleden een slechte batch op de markt waar ik dus precies dit probleem mee had.

Oh dat meen je niet! Dat is echt balen.. even kijken, het zakje zegt: maart 2021 LOT#191896

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn kan alleen vloeibaar eten, ik had (oké, ook niet zo handig, maar toch) echt nèt genoeg voorraad totdat de nieuwe bestelling binnen kwam. Zit je dan met twee of drie (grote!) zakken voer waar je helemaal niks mee kan en een konijn wat niks te eten heeft. Gemeld aan de webshop, heeft meer dan een maand geduurd voordat ik mijn geld terug had. Twee maanden daarna dacht ik nou ik bestel daar maar weer eens (goedkoopste optie). Wat denk je, krijg ik gewoon wéér uit dezelfde batch! 🤦‍♀️ Toen heb ik rechtstreeks met Oxbow contact gezocht en zij vertelden me dus dat er de batch die ik had inderdaad niet goed was en dat ze dit ook allang aan alle verkopers teruggekoppeld hadden. Enorm frustrerend. 

 

Mijne was overigens wel een andere batch. (December 2020) Het zou natuurlijk kunnen dat ze dezelfde fout nog een keer gemaakt hebben of dat ze het pas later doorhadden, al moet ik zeggen dat ik zelf verder met andere batches geen problemen gehad heb. Heb geen idee of deze daar ook tussen zat, wat ik nu heb staan is tht december 2021.

 

Merk je ook dat het water en het poeder zich moeilijk/niet mengen? Normaliter als ik het in de koelkast zet wordt het eerder ietwat gelei-achtig (makkelijk weer op te lossen met beetje water er door) maar met deze lading zakte het poeder naar beneden en stond er een laag water op. In de spuit kon je ook alleen met veel moeite het water er uit duwen, het voer zelf bleef gewoon als een hele dikke massa achter. Was ook een enorm gedoe om dat weer uit de psuiten te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Dollie:

Mijn konijn kan alleen vloeibaar eten, ik had (oké, ook niet zo handig, maar toch) echt nèt genoeg voorraad totdat de nieuwe bestelling binnen kwam. Zit je dan met twee of drie (grote!) zakken voer waar je helemaal niks mee kan en een konijn wat niks te eten heeft. Gemeld aan de webshop, heeft meer dan een maand geduurd voordat ik mijn geld terug had. Twee maanden daarna dacht ik nou ik bestel daar maar weer eens (goedkoopste optie). Wat denk je, krijg ik gewoon wéér uit dezelfde batch! 🤦‍♀️ Toen heb ik rechtstreeks met Oxbow contact gezocht en zij vertelden me dus dat er de batch die ik had inderdaad niet goed was en dat ze dit ook allang aan alle verkopers teruggekoppeld hadden. Enorm frustrerend. 

 

Mijne was overigens wel een andere batch. (December 2020) Het zou natuurlijk kunnen dat ze dezelfde fout nog een keer gemaakt hebben of dat ze het pas later doorhadden, al moet ik zeggen dat ik zelf verder met andere batches geen problemen gehad heb. Heb geen idee of deze daar ook tussen zat, wat ik nu heb staan is tht december 2021.

 

Merk je ook dat het water en het poeder zich moeilijk/niet mengen? Normaliter als ik het in de koelkast zet wordt het eerder ietwat gelei-achtig (makkelijk weer op te lossen met beetje water er door) maar met deze lading zakte het poeder naar beneden en stond er een laag water op. In de spuit kon je ook alleen met veel moeite het water er uit duwen, het voer zelf bleef gewoon als een hele dikke massa achter. Was ook een enorm gedoe om dat weer uit de psuiten te krijgen. 

Dat is inderdaad erg frustrerend zeg en belachelijk dat je zo lang moest wachten!  Ik merk ook dat het zich niet mengt en precies wat jij zegt, als ik het uit de koelkast haal ligt al het poeder op de bodem. Ik heb hier ook nog meerdere zakjes van ingekocht allemaal dezelfde datum. Aaargh :'D

aangepast door Gaze
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even contact opnemen met de verkoper én met Oxbow, dan weet je hopelijk snel waar je aan toe bent. Ik moest het na mijn contact met Oxbow nog wel zelf met de verkoper oplossen (is ook netjes gebeurt) maar als we daar niet uit gekomen waren kon ik me weer melden bij Oxbow. 

 

Ik gebruik al zeker tien jaar Critical care en het laatste jaar dus ook héél veel, dus ik wist direct dat het niet klopte, maar het is niet ongewoon dat mensen moeite hebben met dwangvoeren dus kan me voorstellen dat je de oorzaak niet gelijk bij het spul zoekt. Zal meestal ook niet het geval zjin maar in dit geval is het dus wel degelijk afwijkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Dollie:

Even contact opnemen met de verkoper én met Oxbow, dan weet je hopelijk snel waar je aan toe bent. Ik moest het na mijn contact met Oxbow nog wel zelf met de verkoper oplossen (is ook netjes gebeurt) maar als we daar niet uit gekomen waren kon ik me weer melden bij Oxbow. 

 

Ik gebruik al zeker tien jaar Critical care en het laatste jaar dus ook héél veel, dus ik wist direct dat het niet klopte, maar het is niet ongewoon dat mensen moeite hebben met dwangvoeren dus kan me voorstellen dat je de oorzaak niet gelijk bij het spul zoekt. Zal meestal ook niet het geval zjin maar in dit geval is het dus wel degelijk afwijkend.

Bedankt! Ik heb Oxbow meteen even een bericht gestuurd. Ik heb het bij een dierenarts ingekocht dus ben benieuwd of ze me gaan geloven 😧

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, ik heb nog nooit anders gemerkt met Critical Care of Recovery dat het niet echt goed mengde met water en dat het altijd uiteindelijk als een prop in het uiteinde van de spuit bleef zitten. Ik heb dat aan DA's gevraagd en die zeiden dat dit inderdaad een probleem kon zijn, maar dat je niets anders kon doen dan eventueel een grotere spuit gebruiken dan er meestal bijgeleverd wordt en daar dan nog eventueel een stukje van de tuit afsnijden. Ik heb dat altijd zo stom gevonden dat juist dwangvoer zo'n gedoe op kon leveren omdat je telkens met droge proppen aan het einde blijft zitten. Ik heb wel een paar keer de tip van het forum gevolgd door SS biks te weken in water en eerst op een schaaltje of lepeltje aan te bieden. Maar als ze echt niet willen moet het toch echt met een spuit toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Gaze:

Bedankt! Ik heb Oxbow meteen even een bericht gestuurd. Ik heb het bij een dierenarts ingekocht dus ben benieuwd of ze me gaan geloven 😧

 

Waarom niet? Als ze moeilijk zouden doen zou ik heen gaan met konijn, voer en spuiten en zeggen: Succes, stoppen jullie dit er maar in! 😅 Als Oxbow jouw verhaal bevestigd kun je altijd die mail laten zien.

 

Overigens verzekerde Oxbow mij er van dat het wel volledig veilig is, er miste een bepaald bindingsmiddel maar het is dus niet erg als je konijn wel wat binnengekregen heeft. (Niet dat dat veel geweest kan zijn want het is gewoon niet te doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei JokeC:

Jeetje, ik heb nog nooit anders gemerkt met Critical Care of Recovery dat het niet echt goed mengde met water en dat het altijd uiteindelijk als een prop in het uiteinde van de spuit bleef zitten. Ik heb dat aan DA's gevraagd en die zeiden dat dit inderdaad een probleem kon zijn, maar dat je niets anders kon doen dan eventueel een grotere spuit gebruiken dan er meestal bijgeleverd wordt en daar dan nog eventueel een stukje van de tuit afsnijden. Ik heb dat altijd zo stom gevonden dat juist dwangvoer zo'n gedoe op kon leveren omdat je telkens met droge proppen aan het einde blijft zitten. Ik heb wel een paar keer de tip van het forum gevolgd door SS biks te weken in water en eerst op een schaaltje of lepeltje aan te bieden. Maar als ze echt niet willen moet het toch echt met een spuit toch? 

 

Als je het altijd hebt dan ligt het waarschijnlijk toch aan de manier waarop je het gebruikt, dit is niet echt normaal namelijk. Bij de Science Recovery vind ik wel dat er vaak wat te grove vezeltjes in zitten die dan het tuitje blokkeren, maar dat is wel een heel ander soort probleem. Dit heb je overigens ook sneller als je de Science Selective brokjes gebruikt voor je dwangvoeding. Van de Critical Care zou je toch eigenlijk echt heel goed een glad papje moeten kunnen maken. Ik vind deze juist het fijnste in gebruik in dat opzicht. En ik gebruik bij konijnen die erg ziek zijn zelfs vaak 1 ml spuiten met een smal tuitje, zelfs daar nooit problemen mee. Heb je de Critical Care Fine grid al eens geprobeerd? Misschien is dat een optie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kun je daar fout aan doen dan, ik doe het volgens de gebruiksaanwijzing. Ik heb altijd Recovery gekregen van de DA en daar zitten inderdaad vaak grove stukjes in nu je het zegt. Mijn herinnering was dus niet goed: ik heb alleen de laatste keer Critical Care gekregen en dat was houdbaar tot januari 2020 (ik plak de etiketjes van de medicatie of afgeknipte produktinfo en rekeningen in de mappen van de beestjes, zodat ik weet wie wat wanneer gekregen heeft en heb het even nagekeken). Ik hoop dat ik het niet snel nodig heb, maar heb de naam "Critical Care Fine grind" in ieder geval genoteerd om aan te schaffen. Bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zojuist weer bij de dierenarts geweest en ze hebben me een aantal pippetjes meegegeven waarbij het uiteinde er af geknipt is. Heb het meteen geprobeerd en guess what.. het werkt!

aangepast door Gaze
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .