Ga naar inhoud

Konijntje krijgt plotse aanvallen, snelle hartslag +ademhaling, ligt op zij, geen reactie op prikkels


Snuffelman

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen! 

 

Ik heb een dringende vraag aangezien ik nog steeds enorm ongerust ben over mijn konijntje. Hij krijgt af en toe plotse "aanvallen" waarbij hij zeer snel begint te ademen, een snelle hartslag krijgt en op zijn zij gaat liggen. Wanneer ik hem dan probeer te aaien reageert hij niet (wat hij normaal gezien wel altijd doet). Deze plotse "aanvallen" duren meestal enkele minuten en dan gaat het precies van zelf over maar ik ben er niet gerust in. Hij is ondertussen al 12 jaar oud en we zijn onlangs nog bij de dierenarts geweest, buiten een kleine oogontsteking die we met zalf behandelen zei ze dat er op het eerste zicht niets aan de hand was en hij er gezond uitzag. Aangezien hij deze aanvallen vaak rond de zomer kreeg dacht ik dat het eerst met warmte had te maken en gaven we hem altijd een koele plaats met fris water maar nu krijgt hij deze aanvallen ook gewoon wanneer het niet meer warm is, iemand die weet wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen? Hij eet en drinkt nog steeds goed, wat mager maar waarschijnlijk door ouderdom (?) beweegt niet meer super veel, lijkt alsof hij wat uitgeput is wanneer hij in zijn kotje zit maar vanaf het moment dat we hem buiten laten is hij wel redelijk actief. Ben van plan om het te filmen mocht het nog eens gebeuren zodat ik meteen de dierenarts kan verwittigen en kan laten zien wat ik bedoel. Alsnog zou het enorm fijn zijn mocht iemand hier op antwoorden en helpen 😞

aangepast door Snuffelman
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Sjaak en Fien:

ik zou vooral bij hem in de buurt blijven als hij zich altijd veilig bij je voelt, dit stelt he iight gerust dat er geen vijand is denk ik?

 

Ja vanaf het moment dat hij zo'n aanval krijgt blijf ik zeker bij hem in de buurt en probeer ik hem gerust te stellen (dit is letterlijk zo'n 6min geleden gebeurt) op dit moment zit hij er weer rustig bij 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Snuffelman:

Ik zit nu bij hem en hij is zich aan het wassen, zijn bakje met korrels is bijna leeg dus hij heeft zeker gegeten, vooral zeer rustig blijft op dezelfde plek neerzitten 

Dat klinkt alsof hij het niet zelf in de hand heeft, maar wel erg goed dat hij gegeten heeft en rustig is, voor nu denk ik geen echt NU probleem, maar zou er zeker achteraangaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Sjaak en Fien:

Dat klinkt alsof hij het niet zelf in de hand heeft, maar wel erg goed dat hij gegeten heeft en rustig is, voor nu denk ik geen echt NU probleem, maar zou er zeker achteraangaan. 

Inderdaad, het is echt alsof hij het niet in handen heeft, hij reageert nu al wat terug meer. Bedankt voor het reageren, ik apprecieer de hulp enorm 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan van alles zijn. E.C. is wel het meest voor de hand liggende, maar er zou ook iets met de nieren kunnen zijn of iets in het koppie kunnen zitten. Tijd om een afspraak bij de dierenarts te maken en je zorgen te delen. Daar kun je mogelijke oorzaken laten uitsluiten ( denk aan bloedonderzoek, röntgen, echo) en mocht daar niks uit komen, dan kun je eventueel overleggen of je toch een behandeling mag starten alsof het E.C. is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij komt EC of epilepsie ook in gedachten als ik dit verhaal lees. Filmen voor de dierenarts is inderdaad een goed idee. Ik zou het zelf wel verder uit laten zoeken door de dierenarts, ook al is het een wat ouder konijntje. Het klinkt best angstig voor het konijntje zelf. Sterkte er mee!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Eefje:

Ik zou contact met een dierenarts opnemen en sowieso telefonisch overleggen. Het klinkt een beetje als een soort epileptische aanval. Wanneer zijn jullie bij de dierenarts geweest en is dit toen ter sprake gekomen?

Dacht ook aan een soort epileptische aanval? Toen we het met de dierenarts bespraken heeft ze er echt weinig over gezegd, ze zei dat ze niks verkeerd zag en ons konijntje er gezond uitzag.. was ook wat een vage dierenarts toen we een afspraak maakte gaf ze ons precies het gevoel van "is toch geen dringende redenen om een afspraak te maken" Ben van plan om morgen toch even terug te bellen voor advies/hulp 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het epilepsie is dan heeft het konijn tijdens de aanval geen pijn of angst (ze zijn echt "van de wereld") en na de aanval kan het zijn dat het konijn even verdwaasd is en niet weet hoe en wat, later krijgt het spierpijn van het snelle verkrampen/samentrekken van de spieren tijdens de aanval en kan daarvan ook vermoeid zijn. Als prooidier zal het waarschijnlijk liefst niets laten merken, maar dat wil niet zeggen dat het konijn geen pijnlijke spieren heeft of moe is. 

aangepast door JokeC
foutje hersteld
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei JokeC:

Als het epilepsie is dan heeft het konijn tijdens de aanval geen pijn of angst (ze zijn echt "van de wereld") en na de aanval kan het zijn dat het konijn even verdwaasd is en niet weet hoe en wat, later krijgt het spierpijn van het snelle verkrampen/samentrekken van de spieren tijdens de aanval en kan daarvan ook vermoeid zijn. Als prooidier zal het waarschijnlijk liefst niets laten merken, maar dat wil niet zeggen dat het konijn geen pijnlijke spieren heeft of moe is. 

Bedankt voor deze informatie! Het lijkt ook echt alsof hij even van de wereld is en nadien komt hij terug bij, dan is hij vooral zeer rustig en inderdaad wat verdwaasd, hij staart dan wat voorzich uit. Vandaag, als ik thuis kom bel ik meteen de DA om telefonisch even alles te bespreken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een klein vraagje terug, op dit moment stelt hij het goed. Hij heeft wat gespeeld, eet goed en is ook rustig, ik heb wel gemerkt dat zijn keutels wat aan elkaar kleven? Naast dat ben ik ook eigenlijk wat twijfelachtig om terug naar de DA te gaan (laatste keer was 2 weken geleden) Hij had vorige keer enorm veel stress en hij werd erg onrustig, aaien hielp niet en ben bang dat dit misschien te veel stress is voor hem (omwille van zijn leeftijd)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dierenartsen in deze tijd aan huisbezoeken doen, anders dan zou je dat nog kunnen overwegen. Zonder een filmpje van de aanvallen kom je denk ik niet onder een bezoekje aan (of van) de dierenarts uit. Het kan van alles zijn.

 

Ook epilepsie bij konijnen heeft een oorzaak. Dat kan E.C. zijn, maar ook heel iets anders. Ik zou eerst eens bellen met de dierenarts, overleg niet alleen met de assistente maar vraag of de dierenarts jou belt op het moment dat het hem/haar uitkomt die dag. Bespreek waar je mee zit en dat je hem geen onnodige stress wilt bezorgen.

 

Niets doen is toch ook geen optie?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .