Ga naar inhoud

Miniscule wormpjes op keutels


Oryctolagus Cuniculus

Aanbevolen berichten

Beste bunchers,

 

Vanochtend vond ik op 1 van de 10 (normale) keutels een klein wormpje. Naar de dierenarts gegaan met keutels en het blijken de meest voorkomende soort wormen. Het zijn er weinig maar toch maar ontwormen.

 

We hebben het middel Meranox gekregen (vloeibare ferbendazol dat oraal moet worden toegediend met een spuitje). Nu lijkt het mij erg moeilijk vloeibaare medicatie oraal toe te dienen bij een konijn. Ik had liever een pasta of gelvorm gezien. 

 

Mvg, Oryctolagus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou weleens mee kunnen vallen. Als het spulletje sterk ruikt dan wordt het moeilijker om je konijnen te foppen, maar anders heb je best wat mogelijkheden om het spulletje ergens op of in te doen. Dat ligt een beetje aan je konijnen. Soms is over iets lekkers doen voldoende, over de biks, op een blaadje groente (andijvie, witlof?), door een beetje biks-papje, op een blaadje verse basilicum (dat ruikt sterk namelijk), door een klein beetje zelfgemaakt "smoothie" van groente, over heel fijn gesneden groente of kruiden (peterselie of dille? Als ze dat tenminste gewend zijn), "per ongeluk" op het snuitje knoeien, zodat ze het af gaan likken....

 

En als dat niet lukt, dan moet het met het spuitje. Soms lukt dat vrij makkelijk als het geen vies spul is, meestal stinken konijnen er niet in en moet je het echt aan de zijkant van hun bekkie met een spuitje toedienen. Je kunt op je knieën gaan zitten, voeten kruisen over elkaar en je konijnen met hun achterste naar je toe tussen je benen zetten (door je gekruiste voeten kunnen ze niet naar achteren ontsnappen), met je ene hand houd je het koppie in bedwang (ligt aan je konijn of je alleen een hand tegen het koppie hoeft te houden of het daadwerkelijk met vingers onder het koppie en je duim apart "vast" moet houden) en dan doe je het spuitje vanaf de zijkant in het bekkie en leeg je het. Als het vies spul is dan is je konijn niet blij. 🙂 

 

Je kunt ook de "bunny burrito wrap" toepassen als het moeilijk wordt.

 

Succes, gaat vast goed komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties!

 

Vandaag met vriendin samen de witlof methode gebruikt. Dat ging moeizaam, er paste 0,2ml op een half blaadje, het liep er al af en ze vermeed de natte stukken. En ze moet 1,4ml krijgen. 

 

Toen het spuitje geprobeerd.

 

Vriendin deed konijn tussen dr benen, en met wat tegengestribbel kregen we een groot deel in haar bek.

 

Uiteindelijk samen geprobeerd. Zij hield het konijn vast, ik de spuit maar spoot te hard en ze bewoog. D'r koppie onder de medicatie, wat een geklungel. Maar.. het was de eerste keer.

 

Nu geleerd van de fouten, morgen de herkansing en eerst nog even biks en andere groente trucjes uitproberen.

 

 

aangepast door Oryctolagus Cuniculus
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat het zo moeilijk is als je het zelf maakt. Als ze niet te verleiden zijn op de zachte manier is het een kwestie van niet piepen en doorpakken. In het geval van onze Gijs betekent dat tuinhandschoenen aan om hem te pakken, strak in een handdoek vouwen en hup die spuit er in. Niet leuk, maar als je het niet op een vriendelijke manier gedaan krijgt kun je beter snel en doortastend werken dan voorzichtig, want dan duurt het alleen maar langer. Hopelijk is je konijn te verleiden met iets lekkers. Succes!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met Eefje eens, met van dat vieze spul als fenbendazol moet je gewoon echt even doorpakken. Het ene konijn is wat makkelijker dan de andere maar met fenbendazol is het hier altijd tegenstribbelen geweest.

 

Omdat ik het altijd alleen moet doen zet ik het konijn meestal klem met mijn arm tegen mij aan en zorg dat ik met de hand van diezelfde arm ook het kopje kan sturen/stil kan houden. De andere hand heb ik dan vrij voor de spuit. Hoe sneller je werkt hoe beter, maar zorg ook dat je zelf rustig bent, want dan gaat het makkelijker.

 

Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is het te vermengen met ongezoete appelmoes. Niet de meest gezonde oplossing, maar voor die korte tijd wel te overzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een proefje gedaan, een druppeltje op de biks. Dit at ze op.

Vanmiddag wanneer ze haar dosis krijgt maar eens kijken of ik de volledige dosis door haar biks kan mengen. Wat als ze hier 4 uur over doet? Is dat erg, of moet er een grote hoeveelheid in een keer binnenkomen. Misschien even aan de dierenarts vragen; of weet iemand dit hier ook zonder twijfel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het kan, ligt aan de halfwaardetijd van fenbendazol. Ik heb het even opgezocht en dat is 13 uur voor konijnen. 4 uur is dan toch wel een behoorlijke lange tijd om het medicijn volledig binnen te krijgen. Je kunt natuurlijk altijd even aan je dierenarts vragen wat die er van denkt. Ik vind het nog niet zo'n slecht voorstel om het op een deel van de biks te doen en als dat op is de rest te geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal, het werkt. Over een portie van 10 gram voer druppel ik de dosis fenbendazol (+nog twee druppels omdat een deel in de kom blijft kleven). Ze eet dit binnen 1,5 uur op.

 

 

Nu (dag 2 van behandeling) is op een steeds groter gedeelte van de keutels een wormpje te vinden.

Zou dit al een effect zijn van de medicatie; dode wormpjes die er nu eerder uitkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .