Ga naar inhoud

Morgen castratie: voorbereiding?


laurabehhh

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Morgen wordt Lewis gecastreerd. Ik kan hem om half 2 afzetten bij de dierenarts. 

Ik heb een snugglesafe in huis gehaald, oude handdoeken klaarliggen en geef hem een pakketje met lekkers mee naar de dierenarts (brokjes, peterselie, hooi). 

Ook heb ik spuitjes gehaald mocht het nodig zijn om te dwangvoeren, maar uiteraard alleen in het ergste geval. 

 

Ik ben morgen en woensdag de hele dag thuis om hem in de gaten te kunnen houden. 

 

Ik vind het allemaal best spannend, en wil dan ook goed voorbereid zijn. Daarom heb ik nog een aantal vragen: 

- Moet ik hem een nachtje binnen houden? Ik lees een beetje tegenstrijdige verhalen hierover.. En zo ja, moet ik dan de verwarming lager zetten? 

- Als ik hem een nachtje binnen hou, kan ik hem dan wel de volgende dag weer naar buiten doen als hij zich goed voelt? (Temperatuur, wintervacht e.d. meegenomen). 

- Moet ik verder nog ergens rekening mee houden of iets in huis halen? 

 

Alvast bedankt en groetjes, 

Laura 

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Moet ik hem een nachtje binnen houden? Ik lees een beetje tegenstrijdige verhalen hierover.. En zo ja, moet ik dan de verwarming lager zetten? 

Ja, dat is wel aan te raden. De adviezen van dierenartsen wisselen hier wel heel erg in, sommige adviseren er niets over, anderen raden een week of 10 dagen binnen aan. Zelf adviseer ik om in ieder geval de eerste nacht het konijn binnen te houden. Dat heeft er mee te maken dat ze soms na narcose moeite kunnen hebben om hun lichaamstemperatuur goed op peil te houden.  De verwarming hoef je dus niet lager te zetten. Een warmere omgeving zorg er voor dat ze niet onderkoeld raken en dat er niet te veel energie verloren gaat naar het warm houden van het konijnenlijfje, en dat er voldoende overblijft voor het herstel. 

 

- Als ik hem een nachtje binnen hou, kan ik hem dan wel de volgende dag weer naar buiten doen als hij zich goed voelt? (Temperatuur, wintervacht e.d. meegenomen). 

Ja, als hij eet, keutelt, levendig is en de eerste nacht goed is doorgekomen, kun je hem daarna weer buiten zetten. Ik zou dat wel op het warmste moment van de dag doen, zodat de overgang ook weer niet te groot is. 

 

- Moet ik verder nog ergens rekening mee houden of iets in huis halen? 

Genoeg lekker voedsel. Bij een ram valt de ingreep heel erg mee hoor. Vaak eten ze de zelfde dag nog. Dwangvoeren is bij rammetjes na castratie bijna nooit nodig gelukkig. Maar zorg dat je genoeg lekker voedsel hebt wat hij gewend is, groenvoer soorten gaan er vaak nog het best in, vooral verse peterselie kan handig zijn want dat wekt de eetlust op. Eventueel wat gedroogde kruiden. Dingen die verantwoord zijn, maar wel lekker en hem dus overhalen om lekker snel goed te gaan eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Laura, logisch dat je het spannend vindt. Dat vond ik ook toen mijn rammetje een paar maanden geleden gecastreerd werd. Alles is gelukkig helemaal goed gegaan! Hij at al vrij snel weer. De eerste twee dagen was hij een beetje sloom, maar erna was hij weer helemaal de oude. Dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

 

Wel zette ik mijn konijn de eerste week niet op bodembedekking die aan de wond kon blijven kleven (stro of houtkorrels o.i.d.). In plaats daarvan had ik grote kartonsnippers gebruikt. En elke paar dagen tilde ik hem even op en controleerde ik of de wond er nog goed uitzag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, alles is goed gegaan! Hij was meteen weer aan het eten toen hij thuis kwam, en heeft ook diezelfde avond weer gekeuteld! Gisteravond was hij nog wat suf, maar hij huppelt inmiddels weer vrolijk door het huis heen 😃

Hij heeft Novacam van de dierenarts meegekregen en dat vindt hij geloof ik nog lekker ook! 

 

Ik denk dat ik hem vanmiddag dan ook weer naar buiten doe. Ik merk verder niets meer aan 'm. 

Zal er voor de zekerheid nog wel een snugglesafe bijleggen. 

 

Mocht het toch te koud zijn nog voor hem buiten, waar merk ik het dan vooral aan? Gedrag? 

En hij springt vaak bovenop z'n huisje, maar ik las dat springen zoveel mogelijk voorkomen moet worden de eerste dagen, nog tips hiervoor? 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .