Ga naar inhoud

Afvallen en plakpoep


IreneM

Aanbevolen berichten

Kyra had de afgelopen tijd vaak plakpoep. Ze maakte het zelf steeds schoon, maar het kwam toch terug. Ik had zelf al 2 dagen hooidieet gedaan zonder succes en daarna de groenten, biks en geplukt gras flink geminderd maar ook dat hielp niet. Afgelopen woensdag naar de dierenarts geweest en ze zit nu een week op een dieet van alleen hooi en 15 gram biks (beaphar care+) per dag, en ze krijgt 3x per dag Fibreplex. Gisteren zat er toch weer een klein beetje plakpoep, maar vandaag is het weer weg.

Wat mij niet lekker zit is dat de flink is afgevallen. Ze woog eerder bijna 1 kg. Afgelopen woensdag nog 790 gram en gisteren 770 gram. Daarnaast drinken zowel zij als Odin best veel. Ik denk gemiddeld 1,2 liter per dag. Odin weegt ongeveer 1,3 kg, dus best veel? Misschien dat iets daarvan nog wel verdampt water is.

Ik heb het met de dierenarts gehad over wormen, maar de arts wilde eerst dit dieet proberen omdat ze dacht dat het door te eiwitrijk gras komt. Daarnaast zie ik ook geen wormen in de gewone keutels. Blindedarm keutels blijven niet liggen.

Deze arts werkt alleen op woensdagmiddag, dus wil dan sowieso weer overleggen. Maar ik de tussentijd ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan denken.

Kyra is trouwens erg actief, en eet alles goed op. Er is duidelijk wat mis, maar aan haar gedrag zie je het niet.

aangepast door IreneM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontlasting even onderzoeken lijkt me hier de eerste stap. Het lijkt mij, zeker in combinatie met het flink afvallen, niet dat dit alleen maar door eiwitrijk gras komt. Wormen zie je lang niet altijd in de ontlasting en ook coccidiose kan precies zo'n beeld geven, daar zie je sowieso niks van in de ontlasting. Ik zou vandaag nog wat ontlasting heenbrengen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rot dat ze coccidiose heeft, goed dat je de ontlasting hebt laten onderzoeken. Nu kun je tenminste aan de slag om haar ervan af te helpen. Krijgt Odin ook medicatie? Toen Meneertje besmet was, heb ik alles met de stroomreiniger ontsmet dagelijks en met verdunde amonia elke dag tweemaal de toiletbakken gereinigd (🤢). De boomstammen kunnen misschien ook goed met een stoomreiniger ontsmet worden? De grashuisjes zullen dat waarschijnlijk niet overleven? Sterkte, ik weet nog dat ik zorgde dat er geen keuteltje meer te vinden was na het schoonmaken. Beetje paniek voor herbesmetting. Na de kuur heb ik de keutels van elk apart nog eens laten onderzoeken om zeker te zijn dat er geen coccidiose meer actief was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allebei. Ben inderdaad blij dat ik niet tot woensdag heb afgewacht. 

@JokeC Odin krijgt inderdaad ook medicijnen.

Ik heb vandaag een hok dat ik nog bij mijn ouders had staan in de ren gezet en de huidige eruit gehaald. Deze is veel kleiner en makkelijker om dagelijks schoon te maken. De grote van de week maar een keer doen 😫 De ren is nog wel lastig, want 2/3e is gewoon zand en niet echt schoon te maken. Probeer maar zoveel keutels weg te halen, maar ze zijn niet zindelijk dus bijna geen doen.

De boomstam heb ik uit de ren gehaald, nog maar even bedenken wat ik daarmee doe. Die moet sowieso al een keer schoongemaakt worden met de hogedrukspuit of zo. De rest heb ik kokend water overheen gegooid. Geen idee of het werkt, maar het wordt er vast niet slechter van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu met Kyra Irene? 

 

Ik verdenk Baloe toch ook van coccidiose. Heeft sinds een paar dagen ook diarree dus nu hooidieet. Gisterenochtend heeft hij nog biks gehad, daarna enkel hooi. Vanmorgen zag ik weer een paar "flatsen" diarree liggen. Het duurt 23,5 uur voordat die biks van gisteren verwerkt zijn door de darmen toch? Dan zou vanaf nu de diarree over moeten zijn als het door de voeding zou komen. Anders vanmiddag ook maar wat ontlasting naar de DA brengen. Hij is 30 gram afgevallen tov enkele weken terug, maar dat lijkt me niet zorgwekkend en ook afhankelijk van of hij wel of geen biks gegeten heeft? Hoe snel moet je erbij zijn om echte schade aan darm en lever te voorkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is helaas wel weer 50 gram afgevallen. Verder merk ik niks aan haar, ze is al die tijd heel actief en eet goed. Ze heeft in ieder geval nog geen plakpoep gehad sinds zondag.

Op je laatste vragen heb ik geen antwoord, sorry! Heb hier nog niet eerder mee te maken gehad. 

aangepast door IreneM
Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat balen dat ze nog verder afgevallen is. Goed in de gaten houden, misschien speelt er nog wel meer als ze blijft afvallen. Drinkt ze nog wel goed en is ze niet uitgedroogd? In ieder geval fijn dat ze lekker actief is en blijft eten, dat voorkomt al een boel ellende en extra stress voor haar!

 

Ja kan me voorstellen dat veel mensen daar geen antwoord op hebben hoor, lijkt me ook lastig in te schatten.

 

Beterschap voor Kyra!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Hoe gaat het nu met Kyra Irene? 

 

Ik verdenk Baloe toch ook van coccidiose. Heeft sinds een paar dagen ook diarree dus nu hooidieet. Gisterenochtend heeft hij nog biks gehad, daarna enkel hooi. Vanmorgen zag ik weer een paar "flatsen" diarree liggen. Het duurt 23,5 uur voordat die biks van gisteren verwerkt zijn door de darmen toch? Dan zou vanaf nu de diarree over moeten zijn als het door de voeding zou komen. Anders vanmiddag ook maar wat ontlasting naar de DA brengen. Hij is 30 gram afgevallen tov enkele weken terug, maar dat lijkt me niet zorgwekkend en ook afhankelijk van of hij wel of geen biks gegeten heeft? Hoe snel moet je erbij zijn om echte schade aan darm en lever te voorkomen?

 

30 gram afvallen zou ik bij een volwassen konijn niet onder afvallen scharen, tenzij het meerdere keren telkens weer 30 gram (o.i.d.) er af is. Als hij de vorige keer nodig moest plassen en nu net geweest was kun je al minstens zo'n verschil hebben. Voor een konijn van 2 kg kun je best een marge van 50-75 gram aanhouden zowel naar boven als naar beneden toe van wat acceptabel is qua gewicht. Uiteraard geldt dit dus niet als er telkens weer een beetje af gaat.

 

Het is niet zo dat zodra het eventuele 'probleemvoedsel' eruit is, de darmen ook gelijk weer rustig zullen zijn, als ze van slag zijn door bepaald voedsel kan dat wel langer naweeën hebben. Echter plakpoep/diarree door biks zie je eigenlijk vooral bij konijnen die enorm overvoerd worden, ik vind het eerlijk gezegd niet normaal als een gezond konijn dat al langere tijd een normale hoeveelheid voeding van prima tot hoge kwaliteit krijgt opeens plakpoep krijgt. Dat komt niet uit de lucht vallen. Als het konijn eigenlijk niet goed tegen de voeding kon dan zijn daar vaak al langere tijd tekenen van. Een konijn dat bijvoorbeeld altijd onbeperkt gemengd voer krijgt gaat niet van perfecte keutels naar plakpoep. Dat konijn heeft waarschijnlijk op z'n minst altijd te kleine, harde keuteltjes gehad door een gebrek aan vezels. Het kán natuurlijk wel dat een dier opeens overgevoelig reageert op iets wat ie altijd al kreeg, maar ik zou dat niet bovenaan de lijst met waarschijnlijke opties zetten. Als ik jou was zou ik inderdaad hetzelfde doen als Irene en even wat ontlasting heen brengen, konijn merkt er niks van en meestal kost een ontlastingsonderzoek tussen de 10 en 20 euro. Weet je gelijk waar je aan toe bent. 

 

Bij volwassen konijnen is coccidiose relatief onschuldig, je moet natuurlijk nooit een konijn er onnodig lang mee door laten lopen en het ook zeker wel serieus nemen, maar bij dit soort milde symptomen en geen onderliggend lijden heb ik nog nooit meegemaakt dat ze er niet gewoon makkelijk bovenop kwamen. 

 

Overigens zie je bij coccidiose vaak dat het eerst erger wordt en dan beter, omdat alle zooi er nog uit moet. Daarnaast heeft toltrazuril best wat bijwerkingen, o.a. de eetlust wordt vaak flink slechter. Eerst nog wat meer afvallen of bijv. hevigere diarree is niet ongewoon.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja uiteraard in de gaten blijven houden, maar haar darmpjes zullen tijd nodig hebben om te herstellen en eerlijk is eerlijk, toltrazuril helpt daar niet bij. Het is natuurlijk onvermijdelijk want je moet die coccidiën uitroeien maar het echte herstel begint pas 24-48 uur nadat je de laatste dosis gegeven hebt is mijn ervaring. Vooral jonge konijnen hebben ook echt heel veel last van bijwerkingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Dollie:

 

30 gram afvallen zou ik bij een volwassen konijn niet onder afvallen scharen, tenzij het meerdere keren telkens weer 30 gram (o.i.d.) er af is. Als hij de vorige keer nodig moest plassen en nu net geweest was kun je al minstens zo'n verschil hebben. Voor een konijn van 2 kg kun je best een marge van 50-75 gram aanhouden zowel naar boven als naar beneden toe van wat acceptabel is qua gewicht. Uiteraard geldt dit dus niet als er telkens weer een beetje af gaat.

 

Het is niet zo dat zodra het eventuele 'probleemvoedsel' eruit is, de darmen ook gelijk weer rustig zullen zijn, als ze van slag zijn door bepaald voedsel kan dat wel langer naweeën hebben. Echter plakpoep/diarree door biks zie je eigenlijk vooral bij konijnen die enorm overvoerd worden, ik vind het eerlijk gezegd niet normaal als een gezond konijn dat al langere tijd een normale hoeveelheid voeding van prima tot hoge kwaliteit krijgt opeens plakpoep krijgt. Dat komt niet uit de lucht vallen. Als het konijn eigenlijk niet goed tegen de voeding kon dan zijn daar vaak al langere tijd tekenen van. Een konijn dat bijvoorbeeld altijd onbeperkt gemengd voer krijgt gaat niet van perfecte keutels naar plakpoep. Dat konijn heeft waarschijnlijk op z'n minst altijd te kleine, harde keuteltjes gehad door een gebrek aan vezels. Het kán natuurlijk wel dat een dier opeens overgevoelig reageert op iets wat ie altijd al kreeg, maar ik zou dat niet bovenaan de lijst met waarschijnlijke opties zetten. Als ik jou was zou ik inderdaad hetzelfde doen als Irene en even wat ontlasting heen brengen, konijn merkt er niks van en meestal kost een ontlastingsonderzoek tussen de 10 en 20 euro. Weet je gelijk waar je aan toe bent. 

 

Bij volwassen konijnen is coccidiose relatief onschuldig, je moet natuurlijk nooit een konijn er onnodig lang mee door laten lopen en het ook zeker wel serieus nemen, maar bij dit soort milde symptomen en geen onderliggend lijden heb ik nog nooit meegemaakt dat ze er niet gewoon makkelijk bovenop kwamen. 

 

Overigens zie je bij coccidiose vaak dat het eerst erger wordt en dan beter, omdat alle zooi er nog uit moet. Daarnaast heeft toltrazuril best wat bijwerkingen, o.a. de eetlust wordt vaak flink slechter. Eerst nog wat meer afvallen of bijv. hevigere diarree is niet ongewoon.

Nee zijn gewicht is verder gewoon stabiel idd.

Hmm... Baloe heeft wel vaker last gehad van kortdurende diarree en is toen ook een keer onderzocht op coccidiose, was het toen niet. Hij lijkt gewoon gevoelig voor bepaald voedsel (in de opvang krijgen ze standaard van dat kasper biks, kan hij absoluut niet tegen en is natuurlijk ook gewoon prutspul). Ik ben wel aan het overstappen naar graanvrij, maar het lijkt me sterk dat hij daar op reageert (van ss naar rosewood meadow en nu naar ss graanvrij, allemaal gefaseerd). Ze kunnen wel diarree krijgen van groenvoer toch? Mijn vriend heeft een paar dagen terug paprika gegeven wat hij van mij niet mag, ook te veel groenvoer en ik vond de andijvie eigenlijk niet goed (slap). Zou ook nog kunnen dat dat niet lekker gevallen is bij hem ofzo. Iig na vanmorgen geen diarree meer gezien door mijn vriend en als ik thuis kom is de DA dicht, dus ik kijk het tot morgenvroeg aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas gaat het weer even niet zo goed met Kyra. Ze wilde net niet echt eten, wel wat brokjes, maar geen groente. Ze kon ook geen houding vinden, en ik had gisteren al gezien dat ze weer wat was afgevallen. Weer gewogen en vandaag nog weer zo'n 40 gram eraf. Kon meteen komen en er zat niet meer zoveel beweging in de darmen (nog wel iets gelukkig) en ondertemperatuur. Ze heeft pijnstillers, darmstimulerende medicijnen en vocht gekregen. Nu zit ze binnen in de berging en ze begon gelijk aan de groente en het hooi te knabbelen, dus de medicijnen doen al goed hun werk! Bij de dierenarts kwam er nog een iemimienekeuteltje uit dus dat werkt gelukkig nog wel. 

Vind het nu wel lastig te bepalen of ik Odin mee naar binnen zal nemen. Stel dat ze toch vannacht stopt met eten of keutelen dan kan ik dat niet zien. Maar ze kan de warmte van Odin wel goed gebruiken denk ik. Hoewel ik er wel een Snugglesafe bij heb gelegd. (En ik vind het zielig dat ze nu beide alleen zijn 😅)

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei IreneM:

Helaas gaat het weer even niet zo goed met Kyra. Ze wilde net niet echt eten, wel wat brokjes, maar geen groente. Ze kon ook geen houding vinden, en ik had gisteren al gezien dat ze weer wat was afgevallen. Weer gewogen en vandaag nog weer zo'n 40 gram eraf. Kon meteen komen en er zat niet meer zoveel beweging in de darmen (nog wel iets gelukkig) en ondertemperatuur. Ze heeft pijnstillers, darmstimulerende medicijnen en vocht gekregen. Nu zit ze binnen in de berging en ze begon gelijk aan de groente en het hooi te knabbelen, dus de medicijnen doen al goed hun werk! Bij de dierenarts kwam er nog een iemimienekeuteltje uit dus dat werkt gelukkig nog wel. 

Vind het nu wel lastig te bepalen of ik Odin mee naar binnen zal nemen. Stel dat ze toch vannacht stopt met eten of keutelen dan kan ik dat niet zien. Maar ze kan de warmte van Odin wel goed gebruiken denk ik. Hoewel ik er wel een Snugglesafe bij heb gelegd. (En ik vind het zielig dat ze nu beide alleen zijn 😅)

Ahh wat balen dat het niet goed gaat nu de coccidiose wel weg is zeg! Zouden dat nog naweeën van die medicatie kunnen zijn? Of iets van gas? Gelukkig heeft ze wel alweer zelf iets gegeten, dan hoef je iig niet te dwangvoeren. Is inderdaad altijd lastig om te zien als ze samen zijn, maar als ze gewoon lief voor elkaar zijn kan het samen zijn ook zorgen voor sneller herstel. Dat heeft wel altijd mijn voorkeur en er zit meestal ook wel iets verschil in keutels van de een of de ander (kleur/grootte).

Beterschap!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de dierenarts zei dat dat goed zou kunnen vanwege de coccidiose, omdat de darmen toch een flinke tik hebben gehad. Er zat geen gas in de buik, alleen weinig beweging in de darmen. Ik moest net even weg en toen ik terug kwam was ze weer helemaal goed te pas. Het is dat de dierenarts zei dat het goed was dat ik was gekomen, anders ging ik nog aan mijzelf twijfelen 😂 Ze is echt superactief en valt aan op het eten. Er liggen ook flink wat (misvormde) keutels al, dus ik heb Odin maar bij haar gezet. Ze is ook nog wel erg blij met de Snugglesafe, dus nu kan ze ook lekker met Odin snuggelen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zondag en maandag had Kyra weer een heel klein beetje plakpoep. Vanmorgen was het weg, maar begin van de avond was het weer een stuk erger terug. Kan cisaprim en novadox plakpoep veroorzaken? Ze heeft gisteren nog een keer novadox gehad en vanmiddag voor de laatste keer cisaprim. Haar gewicht schommelt ook nog steeds. De ene dag zit er ongeveer 40 gram bij, maar de volgende dag is het er ook weer af. Ze is nu 1,5 week geleden behandeld tegen coccidiose, zou toch verwachten dat ze alleen maar blijft aankomen? Ze eet gelukkig nog wel heel goed, maar niet echt een goede verklaring voor het afvallen. Ik bel morgenochtend maar weer de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niet opnieuw coccidiose gevonden, gelukkig. Ik moet haar nu even flink wat meer eten geven en kijken of ze nog wat aankomt.

 

De dierenarts heeft nog in de bek gekeken en een klein haakje gezien. Ze eet echt enorm goed dus het is voor nu geen probleem. Ze kan ook niet onder narcose, omdat ze eerst moet aansterken. Zouden jullie een konijn helpen aan haakjes als ze er geen last van lijken te hebben?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het in deze situatie eventjes aan zou kijken. Je weet dat het er zit, dus bij de eerste signalen kun je alsnog. Als ze nu goed zelfstandig eet, zo ik denk ik ook even probleren haar iets aan te laten sterken voor de ingreep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .