Ga naar inhoud

Ineens niet meer zindelijk


Ltolsma

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal 

 

ik heb sinds 2,5 maand een konijn in huis. Gevonden bij de containers voor mijn huis - in zn kooi.DA zei dat hij niet oud was.

ik heb inmiddels een maatje voor hem en hij is gecastreerd op 20 augustus. De koppeling ging goed en ze konden meteen bij elkaar. Toen vond ik de eerste 3 dagen overal keutels wat daarna weer beter ging. Het maatje is nu 2,5 week hier en mijn konijn is sinds vorige week aan het verharen. Sinds een dag of twee vind ik ook plasjes op verschillende plekken, helder gelig van kleur en hij drinkt misschien ietsje meer. Maar ook vind ik weer hoopjes keutels buiten de kooi.- het is dus niet alleen plas. Hij gaat nog wel voor zijn hooi in de kooi, waar hij normaal zijn behoeften deed. Ik heb de konijnen altijd loslopen in een kamer en als ik thuis ben overal. Ook ben ik de laatste dagen iets meer weg van huis. Ik vraag me af waar deze niet zindelijkheid ineens vandaan komt. Het verharen, dat ik meer weg ben, zijn maatje, of toch iets anders met de gezondheid? Hij is verder wel levendig en komt graag eten, alleen zie ik hem niet veel meer op zn zij liggen; kan ook komen doordat ik zelf meer weg ben dat ik het niet zie natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat hij bij jou zo goed terecht is gekomen!

Het is heel moeilijk om van een afstand te zeggen of het iets medisch is of niet, dus als je twijfelt is overleggen met de dierenarts misschien verstandig. Zie je ook andere dingen aan je konijn?

Wat ik denk is dat de koppeling nog volop bezig is, en dat het wisselen van ruimte (wel/niet in het hele huis) onrust geeft. Ik zou ze denk ik een maand ofzo niet uit in die kamer laten, en eventueel een extra toiletbak neerzetten op de plaats waar hij plast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nog een echt jong konijn was is het ook heel goed mogelijk dat hij nu in de puberteit zit. Sommige konijnen maken er dan een aantal maanden een echte vieze bende van... 

 

De verse koppeling kan ook zeker een rol spelen. Ik zou, zoals Marjolein ook al aangaf, de konijnen niet overal los laten lopen op dit moment maar echt in hun eigen kamer laten tot er volledige rust is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote kans dat hij nu flink in de puberteit zit, en het territoriaal / hormonaal gedrag is. In de weken na een koppeling speelt dat vaak ook meer op.  Een koppel wisselen van terrein (dus opsluiten als je weg bent en in de nacht, en loslaten als je thuis bent) wakkert het gedrag vaak ook meer aan, zoals Marjolein ook aangeeft. Voor de meeste koppels is het rustiger / stabieler als ze gewoon altijd dezelfde ruimte hebben, wel ruim genoeg natuurlijk. Als ze dan weer wel en dan weer niet op een terrein mogen, hebben ze meer de neiging dat  te markeren als hun leefgebied, en het kan ook opnieuw rangordebepaling aanwakkeren en daarmee onrust geven in de relatie die de konijnen onderling hebben. 

 

Castratie haalt wel wat hormonaal gedrag weg, maar dat zie je meestal pas 1-3 maanden na castratie minderen. Ook haal je niet alle hormonen uit het konijnenlijfje met castratie, en daarbij zit je konijn nu waarschijnlijk ook volop te puberen. 

 

Maar het kan zeker ook medisch zijn, de enige manier om daar achter te komen is door het te laten onderzoeken bij de dierenarts. Misschien kun je wat urine opzuigen in een schoon spuitje en laten testen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .