Spring naar bijdragen

Konijnen & cavias

Recommended Posts

Hallo allemaal ! 

in november verhuis ik en krijgt mijn konijn een eigen kamer ( & maatje ) maar zou dan ook heel graag 2 cavias daarin plaatsen heeft iemand een beetje dezelfde situatie en hoe hebben jullie het ingericht en gedaan ? Want ga ze dan niet in een hok doen maar een deel van de kamer wou ik afzetten met ren wat hun eigen plekje word of kunnen ze wel samen ? Ik ben bang dat eventueel de konijntjes de cavias bezeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cavia's samen met konijnen in één verblijf is echt af te raden. Ze kunnen idd de cavia's lelijk verwonden of erger. 

Er is ook een bacterie Bordetella en die dragen veel konijnen bij zich. De konijnen worden er zelf vaak niet ziek van maar voor cavia's kan dit erg gevaarlijk zijn. Ze krijgen er longontsteking van. Helaas heb ik er zelf een beertje aan verloren en is mijn zeugje na 2 mnd antibiotica pas weer opgeknapt. Zij en haar nieuwe vriendje zijn nu ingeënt. Dat is geen garantie dat ze het  niet kunnen krijgen maar de kans wordt aanzienlijk verminderd.

De Bordetella bacterie wordt niet alleen overgedragen door direct contact (mijn cavia zaten niet bij mij konijnen) maar ook door handen en kleding. Ik was dus ook elke keer mijn handen als ik de cavia's oppak, aai, eten geef enz. 

Mijn cavia's hebben een verblijf op 2 hoge tafels en mijn konijnen wonen daar gedeeltelijk onder. 

Had ik het van te voren geweten dan weet ik niet of ik opnieuw voor de combinatie konijnen en cavia's in één huis had gekozen. 

• Verdrietig 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Mira11:

Cavia's samen met konijnen in één verblijf is echt af te raden. Ze kunnen idd de cavia's lelijk verwonden of erger. 

Er is ook een bacterie Bordetella en die dragen veel konijnen bij zich. De konijnen worden er zelf vaak niet ziek van maar voor cavia's kan dit erg gevaarlijk zijn. Ze krijgen er longontsteking van. Helaas heb ik er zelf een beertje aan verloren en is mijn zeugje na 2 mnd antibiotica pas weer opgeknapt. Zij en haar nieuwe vriendje zijn nu ingeënt. Dat is geen garantie dat ze het  niet kunnen krijgen maar de kans wordt aanzienlijk verminderd.

De Bordetella bacterie wordt niet alleen overgedragen door direct contact (mijn cavia zaten niet bij mij konijnen) maar ook door handen en kleding. Ik was dus ook elke keer mijn handen als ik de cavia's oppak, aai, eten geef enz. 

Mijn cavia's hebben een verblijf op 2 hoge tafels en mijn konijnen wonen daar gedeeltelijk onder. 

Had ik het van te voren geweten dan weet ik niet of ik opnieuw voor de combinatie konijnen en cavia's in één huis had gekozen. 

Oh dat wist ik niet eens ! Harstikke bedankt voor je reactie denk dan toch dat ik geen cavia’s neem inderdaad 😳

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-9-2020 at 21:47 zei x_blvck:

Oh dat wist ik niet eens ! Harstikke bedankt voor je reactie denk dan toch dat ik geen cavia’s neem inderdaad 😳

Je kunt best cavia's houden met konijnen, alleen niet samen. Heb zelf ook konijnen en cavias. Maar inderdaad niet samen. De cavia's staan op tafels en mijn koppel eronder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .