Spring naar bijdragen
Danisha

Kan ik in eind September nog mijn konijn naar binnen verhuizen?

Recommended Posts

Ze heet Pluisje en is een buitenkonijn is ongeveer 5 en een half maar we weten het niet zeker omdat we nooit haar geboortedatum kregen, maar ik vroeg me af of ze nu in eind september nog naar binnen kan worden verhuisd, omdat ik bang ben dat ze ziek word buiten, want we hadden voor Pluisje een ander konijn die buiten woonde en die is doodgegaan aan diarree, en als een konijn binnen is kan je ze beter in de gaten houden en ook met maden enzo want buiten heb je die vieze vliegen en ik ben bang dat ze maden krijgt dus kan het nog of moet ik wachten tot volgend jaar? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat hangt er van af, meestal zijn ze rond deze maanden bezig met hun normale vacht wisselen met hun wintervacht. Als hij/zij al een volledige wintervacht is kan het namelijk niet. (het is dan namelijk te warm binnen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

(konijnen beginnen eind augustus tot begin september met het wisselen naar hun wintervacht) 

bewerkt door Happy-jazzy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik naar het weerbericht van komende week kijk, dan zou je je konijn nu nog naar binnen kunnen halen. Besef wel dat eenmaal binnen, ze pas in mei (rond de ijsheiligen) weer naar buiten kan!

Een gezond konijn kan prima tegen onze winters hoor, maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als ze lekker tegen iets warms aan kan kruipen. Ik begrijp uit je verhaal dat ze geen maatje heeft, ga je dan zelf nog regelmatig bij haar zitten, ook als het vriest dat het kraakt? Heb je een snugglesafe waar ze lekker tegen aan kan kruipen? Of misschien nog wel leuker, zou je haar een vriendje kunnen geven zodat ze niet meer alleen buiten hoeft te zitten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn ogen kleven er veel voordelen aan het binnen houden van je konijn. Zorg alleen wel dat hij genoeg ruimte heeft, bijv een eigen kamer, of een grote ren. Dan kun je ook makkelijk bij hem gaan zitten en hem uit eigen initiatief bij je laten komen snuffelen, ipv dat je het contact forceert door hem op te pakken.

Als je hem zindelijk maakt, hoef je helemaal niet zo veel schoon te maken. En je hebt geen bodembedekking meer nodig, behalve in de toiletjes. Scheelt best wel! Je kan ook - vooral in de winter - veel meer tijd doorbrengen met een binnenkonijn, omdat ie zo dichtbij je is. Ik laat mijn konijnen vaak over hindernisjes springen tijdens het koken, en zet ze in hun toiletje vol vers hooi op mijn bureau als ik aan het werk ben. Kortom: super gezellig. En je hebt het inderdaad sneller in de gaten als er iets aan hem mankeert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Kolino:

Als ik naar het weerbericht van komende week kijk, dan zou je je konijn nu nog naar binnen kunnen halen. Besef wel dat eenmaal binnen, ze pas in mei (rond de ijsheiligen) weer naar buiten kan!

Een gezond konijn kan prima tegen onze winters hoor, maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als ze lekker tegen iets warms aan kan kruipen. Ik begrijp uit je verhaal dat ze geen maatje heeft, ga je dan zelf nog regelmatig bij haar zitten, ook als het vriest dat het kraakt? Heb je een snugglesafe waar ze lekker tegen aan kan kruipen? Of misschien nog wel leuker, zou je haar een vriendje kunnen geven zodat ze niet meer alleen buiten hoeft te zitten?

Ik heb geen snugglesafe, en mijn ouders willen niet echt dat er nog een konijn bij komt en ze is ook niet gesteriliseerd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Danisha:

Ze heet Pluisje en is een buitenkonijn is ongeveer 5 en een half maar we weten het niet zeker omdat we nooit haar geboortedatum kregen, maar ik vroeg me af of ze nu in eind september nog naar binnen kan worden verhuisd, omdat ik bang ben dat ze ziek word buiten, want we hadden voor Pluisje een ander konijn die buiten woonde en die is doodgegaan aan diarree, en als een konijn binnen is kan je ze beter in de gaten houden en ook met maden enzo want buiten heb je die vieze vliegen en ik ben bang dat ze maden krijgt dus kan het nog of moet ik wachten tot volgend jaar? 

Oke bedankt allemaal voor het reageren maat me ouders willen mijn konijn niet binnen. Als het moet (als ze ziek of poep aan haar achterste heeft) dan mag ze wek naar binnen voor een tijdje, misschien als dat een keer gebeurt en me ouders zien dat het beter is,misschien mag ze dan binnen blijven? Ik hoop dat ze ooit wel een binnenkonijn word ik hou jullie op de hoogte. 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt Pluisje het beste insprayen tegen madenziekte met Beaphar Anti-Myiasis.

T/m november kan de blauwgroene bromvlieg nog actief zijn. 

Inenten is ook enorm belangrijk. 

Ik hoop dat je je ouders van kunt overtuigen dat ze echt een konijnenvriendje nodig heeft. Zeker als ze ook nog eens buiten woont. Dat is wel een heel eenzaam leventje voor haar. 

Je kunt dan het beste met Pluisje naar een goede opvang gaan en haar laten koppelen aan een rammetje (die zijn al gecastreerd).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is in de winter wel heel koud voor een konijn alleen buiten. En konijnen zijn groepsdieren, dus een konijn alleen is wel zielig. Ik heb er nu tijdelijk een alleen zitten, en die is daar niet blij mee.

Weet je ook waarom er geen konijn bij mag? Daarvoor hoeft ze niet gesteriliseerd te zijn, als de ram maar gecastreerd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Marjoleink:

Het is in de winter wel heel koud voor een konijn alleen buiten. En konijnen zijn groepsdieren, dus een konijn alleen is wel zielig. Ik heb er nu tijdelijk een alleen zitten, en die is daar niet blij mee.

Weet je ook waarom er geen konijn bij mag? Daarvoor hoeft ze niet gesteriliseerd te zijn, als de ram maar gecastreerd is.

Nou me ouders willen me konijn ook niet binnen doen, en een extra konijn kost extra geld dat zeggen ze. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Marjoleink:

Nou me ouders willen me konijn ook niet binnen doen, en een extra konijn kost extra geld dat zeggen ze. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-9-2020 at 10:28 zei Danisha:

Update:

ze gaat vandaag naar binnen! 😄

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van buiten naar binnen verhuizen is wel iets makkelijker dan nu nog van binnen naar buiten verhuizen. Dat laatste kan namelijk niet meer. Konijnen die binnen leven hebben namelijk geen wintervacht aangemaakt. 

Van buiten naar binnen kan nog wel, dan gaat het konijn wel de tot nu toe opgebouwde wintervacht weer uittrekken. Pas wel echt op voor plotselinge temperatuurschommelingen. Niet van 15 graden buiten naar 23 graden binnen maar kies een moment dat de temperaturen dicht bij elkaar liggen.
Als je ze nu nog naar binnen haalt, kies dan dus voor een koele ruimte, zet ze niet in de woonkamer naast een radiator (tenzij je een konijn binnen haalt ivm ondertemperatuur / medische redenen).  Maar zorg dat het verblijf bijv. ergens is waar de verwarming uit kan of een raam open kan zonder tocht.  Je kan de komende dagen dan wel rustig aan de temperatuur opbouwen naar het normale in huis, en dan gaat het konijntje met een dag of 10-14 zijn tot nu toe opgebouwde jas weer uit doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastig zeg, om zo afhankelijk van je ouders te zijn!

Wat een extra konijn betreft: je kunt natuurlijk vragen of je je konijn kan laten koppelen aan een konijn uit de opvang. Dan adopteer je als het ware een vriendje. Bij de meeste opvangen mag je het konijn altijd weer terugbrengen als je er om wat voor reden dan ook tóch niet meer voor kunt zorgen. Je zou het dus zo tegen je ouders kunnen zeggen: we adopteren een vriendje voor het konijn, en proberen gewoon uit of dat bevalt. Mocht het nou erg tegenvallen, of blijkt het diertje een afwijking te hebben waardoor de dierenartskosten te hoog oplopen, dan kun je hem in theorie altijd weer terugbrengen naar de opvang. Misschien vinden je ouders dat een geruststelling. Bovendien: een konijn uit de opvang is standaard ingeënt en gecastreerd. Dan hoef je dat dus ook niet meer zelf te doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

😞 ik realiseerde vandaag iets.. Ik heb Pluisje gekregen voor dat we onze hond Puck kregen en Puck is 6 dus dat betekent dat Pluisje 6 of 7 is.. Nu ben ik bang dat ze binnenkort er niet meer is.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites