Xde.b Geplaatst: 26 september 2020 Delen Geplaatst: 26 september 2020 (aangepast) hallo! Mijn konijn vind het niet erg om opgepakt te worden of om te knuffelen maar soms pak ik m ook vast als een babytje in mijn armen, op zijn rugje zegmaar. Net zoals hpe je een baby vasthoud. Hij vind dit niet erg, verzet zich niet en valt soms zelf in slaap als ik m erbij aai. Zouden hier toch erge consequenties voor zijn gezondheid aan vast zitten die, ondanks dat het mag van hem, toch nog kunnen komen? Omdat het wel een onnatuurlijke pose is. Hij ligt verder ook niet plat op zijn rug, zijn rugje zit gebogen zoals normaal 26 september 2020 aangepast door Xde.b Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 26 september 2020 Delen Geplaatst: 26 september 2020 Je konijn verzet zich niet omdat hij zich niet kan verzetten. Wat je omschrijft heet tonische immobiliteit en moet je echt absoluut vermijden. Dit is namelijk een automatische, instinctieve reactie op het op de rug gelegd worden die een konijn normaal als verdedigingsmechanisme gebruikt. Het lichaam verslapt, de hartslag daalt en een roofdier zal als reactie daarop zijn prooi loslaten waardoor het konijn de kans krijgt om te ontsnappen. Het is in feite de allerlaatste kans op overleving. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 26 september 2020 Delen Geplaatst: 26 september 2020 Poehee, @Xde.b , je zult wel blij zijn dat je deze vraag gesteld hebt, want hoewel je al twijfelde of het wel goed was om hem op zijn ruggetje in je arm te houden, had je vast deze uitleg van Dollie niet verwacht (anders had je het natuurlijk nooit gedaan). Weer wat belangrijks geleerd toch? 👍 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kenijn Geplaatst: 27 september 2020 Delen Geplaatst: 27 september 2020 Fijn dat je konijn zo tam is en van knuffelen houdt! Zelf houd ik m'n konijnen nooit vast op hun ruggetje, omdat ik gelezen heb dat dat niet goed zou zijn. Toch deed mijn ex het een keer met mijn kleine witte rammetje, en het zag er zo oneindig vertederend uit, alsof m'n konijntje als een pasgeboren baby lag te slapen in zijn armen. Daarna mocht hij het van mij niet meer doen, maar het zoete beeld staat me nog goed voor ogen. Erna was m'n rammetje trouwens helemaal zichzelf; hij kwam niet over alsof hij zojuist in doodsnood had verkeerd ofzo. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 27 september 2020 Delen Geplaatst: 27 september 2020 In het begin (toen ik nog niet wist dat het absoluut niet goed is) heb ik dat ook een paar keer gedaan. Totdat mijn konijn helemaal in de stress schoot als ze in de gaten kreeg dat ik haar op die manier ging vasthouden. Later las ik dat je dat niet moet doen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 27 september 2020 Delen Geplaatst: 27 september 2020 Omdat velen niet weten wat de helemaal niet fijne reden is waarom het konijn "rustig en vertederend" in je armen ligt, is het toch super dat Dollie het nu uitgelegd heeft en heel veel BunnyBunch-lezers het nu ook (kunnen) weten? Niet elk konijn reageert op dezelfde manier op iets akeligs, maar dat wil niet zeggen dat het daarmee niet akelig is (geweest) voor het beestje. 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 27 september 2020 Delen Geplaatst: 27 september 2020 Wat zulke dingen zo moeilijk maakt is dat we algauw de neiging hebben om ergens als mens naar te kijken. Da's logisch, aangezien we ook allemaal mensen zijn 😁 je ziet dat al aan hoe het benoemd wordt hier door meerdere mensen: 'als een baby'tje', en een (mensen)baby krijgt juist een fijn en geborgen gevoel daardoor. Het is ook enorm vertederend om te zien want mensen zijn ook geprogrammeerd om alles wat baby is vertederend te vinden. (Je ziet dat bijvoorbeeld ook bij veel rassen terug, daar zijn al dan niet bewust hele juvenille kenmerken in gefokt.) Het helpt vaak wel om te proberen beredeneren hoe een konijn, als prooidier, iets ervaart. Dat geldt voor heel veel dingen, niet alleen hiervoor. Onderzoek heeft aangetoond dat konijnen ná het toepassen van tonische immobiliteit een snellere hartslag en ademhaling hebben. Ander onderzoek wees uit dat het konijn in zijn eigen omgeving hier sneller van lijkt te herstellen/minder last van te hebben. Ik kan mij voorstellen dat eenzelfde effect te zien is bij een konijn dat een zeer hechte band met de eigenaar heeft, omdat er dan een groter gevoel van veiligheid is bij de eigenaar. Dat neemt niet weg dat je het echt koste wat kost moet vermijden. Enige uitzondering daarop is wanneer het medisch noodzakelijk is. Bij het nagels knippen of het controleren van een wond o.i.d. maak ik zelf wel bewust gebruik van dit verschijnsel omdat ik veel sneller en veiliger kan werken als het konijn even niet kan reageren. Er zijn ook wel deskundigen die daar heel anders over denken overigens. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten