Spring naar bijdragen
Kaylee Driessen

Welk hout mag geknaagd aan worden

Recommended Posts

Hallo,

Ik wil graag voor mijn konijnen iets van een houten bankje of kinder picknick tafel in hun stal/ren hebben. 
Nou weet ik alleen niet zo goed welke hout soorten nou mogen. Ik had ergens gelezen dat het niet geïmpregneerd mag zijn, maar heel veel bankjes zijn dat wel. 
2 van de 4 konijnen zijn namelijk erge knagers, dus weet zeker dat die er aan gaan knagen.

Ik hoor graag wat jullie er over weten🤗 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, geïmpregneerd mag niet, niet op plekken waar ze veel zitten of waar ze er aan kunnen knagen.Veel tuinhout is geimpregneerd, omdat mensen tegenwoordig onderhouds-arm willen, en dat is dat. Maar het is niet voor niets tuinhout, in je eigen huis mag je het ook niet zetten ivm de giftige dampen die er af komen die slecht zijn voor de gezondheid. Bij de millieustraat moet het ook niet voor niets apart gehouden worden van de rest, impregnant is heel slecht voor het milleu. Ik vind het eigenlijk knap dat wij mensen iets natuurlijks zoals hout, zo kunnen bewerken dat het schadelijk is geworden... En dat dan ook nog met massa's verkopen in bouwmarkten en tuincentrums. 

Als je echt knaaghout zoekt om aan te eten, dan staat hier uitleg:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/knaaghout-voor-konijnen

Als het gaat om hout om iets van te maken / bouwen staat hier informatie in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou natuurlijk ook voor een stenen bankje kunnen kiezen. Of zelf met tegels en kussens een bankje maken 🙂 Dat is beiden goed knaag-proof en ook onderhouds-arm. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is zeker bizar dat ze het hout zo maken dat het slecht voor de gezondheid is. Een stenen bankje is wel een goed idee! En evt. een houten bankje zelf maken zou zeker ook kunnen. 

Misschien dat jullie ook andere ideeën hebben voor in een grote ren waar ze onder kunnen en boven op kunnen springen. Het is zo’n grote ruimte dat ik eigenlijk niet zo goed weet hoe ik het in moet richten🙈

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een plateautje van steigerhout, waar ze op en onderdoor kunnen, in de ren staan (zie foto). De grote pvc-tunnel en de zandbakschelp doen het hier ook goed.

C9DBA4E8-ABB1-4F29-B238-3F09E0787B1A.jpeg.799d02961ff3b58a660aece4b90548f3.jpeg

4A115E64-8414-40CB-A095-CF653E71F75E.jpeg.a982656b6de295b8ceb17a1cec72b1cc.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is het simpele driehoekhuisje populair, gewoon 2 plankjes met scharnieren er tussen. Maar je zou het zelfs ook gewoon kunnen maken door de 2 planken tegen elkaar te schroeven, dus zonder scharnieren. 

joris-klein2.jpg

En ik heb ook een aantal u-vormen waar ze veel onder liggen en op zitten, daar kan ik zo snel geen foto van vinden. Verder staan er zandbakken in, liggen er wat tunnels. En een groot schuilhok en kleiner schuilhuisje. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De zandbakken zie ik veel voorbij komen. Maar gebruiken ze het niet als wc? Ik denk dat die van mij het als wc gaan gebruiken. 

Pvc tunnel ga ik zeker ook aanschaffen, denk wel dat ze dat leuk vinden! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaylee Driessen:

Wat is de maat van de pvc tunnel?

Mijne heeft een diameter van 30 cm, zodat mijn vorige, grote konijnen er ook makkelijk door konden, maar ik denk dat 20-25 cm voor kleine konijnen ook wel prima is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Kaylee Driessen:

De zandbakken zie ik veel voorbij komen. Maar gebruiken ze het niet als wc? Ik denk dat die van mij het als wc gaan gebruiken. 

Dat doet Apollo helaas ook, maar Artemis vindt het graven zo leuk dat ik hem niet weghaal. 1x per week haal ik met een kattenbak schepje de poepjes eruit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een pvc tunnel van 25 cm en die is prima van diameter, zelfs mijn vlaamse reuzen vroeger pasten er goed doorheen. 

Met de zandbak is locatie een dingetje (veel mensen zetten hem in een hoek, en juist dan gaan ze er sneller in keutelen). Sommige konijnen gebruiken hem netjes om te graven, anderen inderdaad als toilet. Een beetje zoeken / schuiven naar de juiste locatie kan helpen, maar voor sommige konijnen moet je hem echt vaak verschonen / de keutels uitscheppen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grenenhout is volgens mij niet geschikt. Zelf heb ik een tijdje een bamboe bankje het het verblijf gehad. Misschien een idee.🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grenen is verzamelnaam voor een aantal dennensoorten. Op zich is het hout zelf niet giftig, maar eventuele hars en oliën uit het hout wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites