Ga naar inhoud

Gasnarcose vs priknarcose


Jamesthebunnybutler

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van het topic over de ervaringen rondom het meermaals laten slijpen van kiezen, heb ik daar gevraagd naar de voordelen en nadelen van een gasnarcose tov een priknarcose. Hieronder nog even de kopie van mijn oorspronkelijke bericht. Hopelijk zijn er mensen die hier meer over weten :).

 

 19 uur geleden zei Boefje:

Gasnarcose is minder belastend. Misschien dierenarts zoeken die kundig is en gasnarcose gebruikt. 

Mag ik hier nog even op inhaken? Ik heb Dunya twee weken terug ook laten helpen aan haar kiezen en mijn (konijnkundige) dierenarts gebruikte blijkbaar een priknarcose. Naar mijn weten is een gasnarcose idd minder belastend en veiliger, maar wat zij zelf aangaven was dat een priknarcose ergens wat diervriendelijker is. Dit omdat ze dan niet het gas ruiken en van die nare geur in paniek raken. Ze gaven ook aan dat het doseren tegrnwoordig heel goed gaat en het anti narcose middel ervoor zorgt dat het risico erg klein is. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die hier wat meer van weten, want mij klinkt het toch logischer dat de gasnarcose makkelijker te doseren is en het klinkt mij wat veiliger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik weet is dat als mijn konijn een roesje krijgt ze nog lang na het wakker worden een beetje gammel is. Na de gasnarcose wat bij gebitsbehandeling waarschijnlijk ook niet super lang is was ze binnen no time weer fris en fruitig. Binnen een paar uren.

 

Ze kreeg daar een kapje op de neus met gas wat dan iemand vasthoudt terwijl de dierenarts met het gebit bezig gaat. Tenminste wel daar waar ik het heb laten doen.

 

Of ze daar veel stress van heeft ondervonden weet ik niet. Ik was er niet bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen expert in verdovingsmiddelen hoor, en zeker geen dierenarts. Maar dit is wat ik er van weet;

 

Het voordeel van gasnarcose is dat de narcosemiddelen sneller uit het konijnenlijfje gaan en daardoor het herstel beter is. Ook kunnen ze het heel licht doseren, gewoon zodat het konijn licht genoeg slaapt voor wat nodig is, maar er dus niet meer narcose middel dan nodig is gegeven word. Voordat gasnarcose bij konijnen de standaard werd, kwamen konijnen er vaak heel slecht uit. Met gasnarcose gaat het een stuk beter. Als het een optie is, is het dus voor dierenartsen ook aangeraden om voor konijnen voor deze manier te kiezen. 


Wat priknarcose / verdovingsmiddelen betreft zijn voor zo ver ik weet niet alle middelen geschikt voor konijnen, maar er zijn er dus tegenwoordig zeker wel die dat zijn.  Soms zijn er juist ook redenen waarom een arts wel voor een priknarcose kiest bij konijnen. Dierenartsen hebben als het goed is geleerd wat de voor- en nadelen van de verschillende narcosemiddelen zijn. Een konijnkundige dierenarts weet dat ook specifiek voor konijnen.  Sommige middelen verstoren de spijsvertering of hebben meer risico voor ademhalingsproblemen, of kunnen bij vaker gebruik hartklachten geven. Afhankelijk van het dier (als er al bepaalde klachten zijn) kan het dus soms de betere optie zijn om voor een ander middel dan gasnarcose te kiezen.  Weer een reden om te zorgen dat je een goed bijgeschoolde konijnkundige dierenarts zou moeten zoeken voor je konijnen 😉 


Vaak word een prik met een kalmeringsmiddel of verdovingsmiddel gebruikt voorafgaand aan de gasnarcose, zodat het konijn al in slaap is als ze daar mee beginnen, de gasnarcose houd ze dan voor de duur van de operatie in slaap. Dan hebben ze dus geen stress van een masker op moeten (hoewel daar ook kleine hokjes voor bestaan hoor, voor het toedienen van gasnarcose aan konijnen, dan hoeven ze dus geen masker op). Maar zo een verdovingsmiddel kan volgens mij ook een optie zijn als een konijn echt maar korte tijd verdoofd moet, bijvoorbeeld voor een gebitscontrole, korte gebitsbehandeling of voor het maken van foto's. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, het duurde bij Dunya inderdaad best lang voor ze weer goed wakker was, ik heb best een tijd zitten wachten bij de DA voordat ze ren beetje wakker was. Toen ze mee naar huis mocht was ze nog niet helemaal goed wakker (paar uur later), maar ze wilde half slapend wel al eten. Dat kreeg ze trouwens niet ivm verslikrisico hoor.

Ik ga de volgende keer nog eens wat uitgebreider vragen welke overwegingen ze maken tav die priknarcose. Als ik het zo hoor lijkt een gasnarcose me zeker bij een terugkerend iets als haakjes wel een beter idee voor het beestje. Maar wie weet heeft zij voor sommige konijnen weer heel goede redenen om wel voor die prik te gaan, zoals jij al aangaf. Bij mij gaf de DA aan dat ze tegenwoordig met een prik ook goed kunnen doseren en dat ze beginnen met een veilige en lage dosis. Toch lijkt het me bij gas nog steeds iets makkelijker, omdat je heel snel en heel direct kan bijstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen fan van priknarcose. Dieren komen er vaak heel slecht uit, zijn als ze er uit aan het komen zijn enorm gedesoriënteerd en vaak in paniek daardoor. Gasnarcose is snel uit het lijf en heeft daardoor minder nare bijwerkingen. Voor mij een reden om mijn konijnen niet bij mijn eigen dierenarts maar een andere praktijk te laten opereren. Voor andere dingen ga ik wel naar m’n eigen dierenarts, maar operaties niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ze in Utrecht doen ( Evert-jan) is ze onder narcose brengen met priknarcose ( heel licht, dat ze net slapen) en dan verder met gasnarcose. Ze hebben Messi met priknarcose in slaap gebracht en vervolgens verder met gas omdat dat makkelijke te doseren is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .