Ga naar inhoud

Ervaring regelmatig kiezen slijpen


pakyakker

Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Gaze:

Mijn konijn krijgt ook met enige regelmaat de kiezen geslepen.. hij is al wat ouder dus enkel onder gasnarcose, is vrij snel gepiept 🙂

Dank voor je reactie!

Hoe oud is je konijn als ik vragen mag? En hoeveel tijd zit er tussen de behandelingen?

Het is wat hè, zo'n snelgroeiend gebit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-9-2020 at 07:26 zei pakyakker:

Dank voor je reactie!

Hoe oud is je konijn als ik vragen mag? En hoeveel tijd zit er tussen de behandelingen?

Het is wat hè, zo'n snelgroeiend gebit.

6

hij is 6 en er zitten ongeveer 6-8 weken tussen geloof ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Gaze:

6

hij is 6 en er zitten ongeveer 6-8 weken tussen geloof ik

Fijn om te weten dat het bij jou konijn in ieder geval goed gaat. Ik denk dat dat ook het lot wordt van mijn lieverd. Ik vond dus 2 maanden al kort maar het kan dus blijkbaar wel. Hoe hoe lang gaat dit al zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gister met mijn voedster bij de dierenarts geweest, 5 weken na de vorige afspraak, waarbij haar kiezen zijn bijgeslepen. Sinds die tijd eet ze meer hooi en krijgt ze Trovet Rabbit. De dierenarts zei gister dat hij het er heel goed uit vond zien, dat haar kaakje niet perfect staat maar dat ze het deze maand via haar eten toch goed zelf heeft afgeslepen. Topnieuws dus! Misschien zal er nog weleens iets fout groeien in de toekomst, en ik moet op haar eten blijven letten, maar blijkbaar gaat het nu al vijf weken gewoon goed. Ze is ook voldoende aangesterkt en mag binnenkort gesteriliseerd worden.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Kenijn:

Ik ben gister met mijn voedster bij de dierenarts geweest, 5 weken na de vorige afspraak, waarbij haar kiezen zijn bijgeslepen. Sinds die tijd eet ze meer hooi en krijgt ze Trovet Rabbit. De dierenarts zei gister dat hij het er heel goed uit vond zien, dat haar kaakje niet perfect staat maar dat ze het deze maand via haar eten toch goed zelf heeft afgeslepen. Topnieuws dus! Misschien zal er nog weleens iets fout groeien in de toekomst, en ik moet op haar eten blijven letten, maar blijkbaar gaat het nu al vijf weken gewoon goed. Ze is ook voldoende aangesterkt en mag binnenkort gesteriliseerd worden.

Oooooh goed!! Dat is een hele opluchting zeg. Wat fijn dat ze het zo goed doet. Ook fijn dat ze meer hooi is gaan eten dat helpt toch ook wel goed mee. Wat super dat ze binnenkort ook misschien voor sterillisatie mag.

 

Ik wil ook overstappen naar Trovet maar ik heb nog zo'n 6 kilo SS liggen en mijn konijn is in februari dit jaar dus al veranderd van voer. Dus vind het nog wel weer een stap. Maar zo zie je maar waarschijnlijk heeft Trovet wel heel veel gedaan voor jou konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je fijne reactie. Ja, echt een opluchting. Het hooi eten is waarschijnlijk de belangrijkste factor. Er is één type kruidenhooi dat ze graag lust, dus dat blijf ik haar vanaf nu geven. En wie weet heeft inderdaad ook de Trovet meegeholpen. Mijn voedster stapte daar heel makkelijk op over en vond het meteen lekker. Ik heb een extra zak gehaald bij de dierenarts. Maar ik snap dat jij het zonde vindt om al die kilo's dure SS (wat een rotafkorting...) te laten liggen, dus dat je die liever eerst opmaakt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei pakyakker:

Oooooh goed!! Dat is een hele opluchting zeg. Wat fijn dat ze het zo goed doet. Ook fijn dat ze meer hooi is gaan eten dat helpt toch ook wel goed mee. Wat super dat ze binnenkort ook misschien voor sterillisatie mag.

 

Ik wil ook overstappen naar Trovet maar ik heb nog zo'n 6 kilo SS liggen en mijn konijn is in februari dit jaar dus al veranderd van voer. Dus vind het nog wel weer een stap. Maar zo zie je maar waarschijnlijk heeft Trovet wel heel veel gedaan voor jou konijn.

Kun je niet fifty-fifty geven, of doe je dan te lang met die 6 kilo? Ik had voor een ziek konijn Care+ gehaald, en aangezien ik het zonde vind om er niks mee te doen, meng ik het beetje bij beetje door de Science Selective.  

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het overstappen is echt niet zo heftig voor ze, gewoon rustig mengen en omdat ze qua kwaliteit zeer vergelijkbaar zijn zal dat geen problemen geven. Dat je nog zes kg hebt staan is wel jammer, maar even de andere kant bekeken: Stel dat er door de Trovet twee keer zoveel tijd tussen twee gebitsbehandelingen komt, daar spaar je je ook weer geld mee uit. Ik neem aan dat je haar ook nog wel weer opnieuw gaat koppelen na het verlies van haar maatje (of heb ik dat verkeerd onthouden?), ik zou ze dan gewoon apart voeren en het andere konijn de Science Selective opvoeren. 

 

Fijn dat het bij jouw konijn zijn vruchten lijkt af te werpen Kenijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei Dollie:

Het overstappen is echt niet zo heftig voor ze, gewoon rustig mengen en omdat ze qua kwaliteit zeer vergelijkbaar zijn zal dat geen problemen geven. Dat je nog zes kg hebt staan is wel jammer, maar even de andere kant bekeken: Stel dat er door de Trovet twee keer zoveel tijd tussen twee gebitsbehandelingen komt, daar spaar je je ook weer geld mee uit. Ik neem aan dat je haar ook nog wel weer opnieuw gaat koppelen na het verlies van haar maatje (of heb ik dat verkeerd onthouden?), ik zou ze dan gewoon apart voeren en het andere konijn de Science Selective opvoeren. 

 

Fijn dat het bij jouw konijn zijn vruchten lijkt af te werpen Kenijn!

Bedankt!

Ja ik moet het ook maar gewoon gaan doen. Stel het helpt zou het echt top zijn.

 

Ja Vlekje is inderdaad een maand geleden haar soort van maatje verloren. Echt bij elkaar ging niet maar met gaas ertussen wel. Merk wel dat ze er 0.0 last vast heeft dat ze alleen is. Ik wil haar het liefst wel een nieuw maatje geven want dat moet ook. Alleen ben ik dus nog steeds zoet met haar gezondheid. En het ergste van misschien nog wel alles. De dichtsbijzijnde konijnenopvang is dik een uur rijden ze ervaart zo ontzettend veel stress tijdens autorijden dat ik dacht echt heel heftig vind. Dierenarts is 20 minuten en dan gaat de hele vervoerskooi op en neer zo erg trilt ze. Dus ik vind het nogal een dilemma. Vlekje een uur in de auto nemen is echt geen optie. Haar maatje was ook wel bang in de auto maar dat was te doen. Ik moet soms bijna huilen als ik Vlekje in de auto heb, zo zielig.

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat veel mensen hier erg tegen Marktplaats zijn, maar toch: het vormt in sommige gevallen een alternatief voor de konijnenopvang, want mensen zoeken eveneens een nieuw huisje voor hun dier. Als je op Marktplaats een leuk volwassen, gecastreerd, ingeënt konijn in je omgeving ziet, kun je vragen of je hem een week 'op proef' kunt nemen, om te zien hoe de koppeling verloopt. En afspreken dat als de koppeling mislukt, je hem weer terug kunt brengen. Sommige verkopers zullen instemmen met zo'n voorstel, omdat ze het als manier zien om mogelijk van hun konijn af te komen, en omdat ze misschien zelfs daadwerkelijk bekommerd zijn om het welzijn van het dier en blij zijn als het terecht komt bij iemand die goed voor haar konijnen zorgt (met ruimte, een maatje enz).

 

En ja, als Trovet echt helpt (wat bij mijn konijn dus het geval lijkt te zijn), bespaar je ermee heel wat tientallen, misschien wel honderden euro's aan tandbehandelingen.

aangepast door Kenijn
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk op zich niet dat veel mensen hier iets tegen hebben op het scenario wat jij schetst, ik heb op die manier ook zelf wel eens bemiddeld voor mensen. Je moet je alleen wel bewust zijn van de risico's, zeker als je geen ervaring hebt met koppelen en blijkbaar al jarenlang (?) twee konijnen apart van elkaar beide alleen hebt moeten houden. In een perfecte wereld zouden opvangen niet bestaan en zouden de dieren die helaas toch op zoek moeten naar een nieuw baasje juist op die manier moeten verhuizen, voor het dier heeft het als voordeel dat er een tussenstation (= maar één keer wennen aan nieuwe omgeving in plaats van minimaal twee keer) tussenuit gehaald wordt en voor de oud-eigenaar kan het erg pijnlijk zijn om nooit te weten waar het konijn terecht komt. Voor de nieuwe eigenaar is er misschien juist weer meer bekend over het vorige leven van het konijn.

 

Het is niet ondenkbaar dat een verkeerde match veel meer stress oplevert (en zelfs risico op verwondingen) dan dat uur in de auto. Het is ook niet ondenkbaar dat een eigenaar die graag van zijn konijn af wil beloftes doet en die niet nakomt. Waarschijnlijk wil je ook niet het konijn op de stoep achterlaten als het toch geen match blijkt en de eigenaar opeens niet thuis geeft. Het is toch wel een redelijk veelgehoorde reden voor afstand hoor, konijn overgenomen van een particulier (al dan niet via MP) en het matcht toch niet. 

 

Als het lukt is het alleen maar hartstikke mooi dat een konijn buiten het opvangcircuit kon blijven en toch een prachtig huisje gevonden heeft. Maar zorg ervoor dat je over de risico's nagedacht hebt voordat je er aan begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad heel belangrijk dat je de verkoper vertrouwt. Vaak krijg je al een goede indruk als je de persoon in kwestie telefonisch spreekt. Ook heeft Marktplaats een beoordelingssysteem, waaruit je kunt opmaken hoe eerdere kopers diegene hebben ervaren. Maar garanties heb je natuurlijk nooit. Ook belangrijk om te checken of het dier gezond is, een bewijs van inenting en castratie heeft en geen vlooien heeft.

 

Wat stress betreft: als je tijdig ingrijpt als de koppeling mislukt, levert het geen extra stress op t.o.v. de opvang, waar toch ook twee wildvreemde konijnen bij elkaar worden gezet in een vreemde omgeving. En je bespaart je eigen konijn een vervelende autorit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er van uitgaande dat het samen zetten in de opvang een geslaagde koppeling oplevert (waar geen garantie maar wel meer kans op is) is er natuurlijk wel extra stress, namelijk die van de mislukte poging. Is dat een reden om het niet te doen, nee, niet automatisch, maar neem het gewoon mee in je beslissing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Dollie:

Er van uitgaande dat het samen zetten in de opvang een geslaagde koppeling oplevert (waar geen garantie maar wel meer kans op is) is er natuurlijk wel extra stress, namelijk die van de mislukte poging.

Maar in de opvang worden toch ook soms meerdere pogingen gedaan, waarvan er dan dus een of enkele mislukken? In die zin is thuis koppelen niet anders, alleen haal je de konijnen naar jezelf toe, en zitten er tussen eventuele verschillende koppelpogingen langere tussenpozen. In die zin is een opvang wel effectiever ja, doordat je meer keus hebt en na een niet-match meteen opnieuw kunt proberen met een ander konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal per opvang verschillen, wij kijken van tevoren heel goed naar de karakters van beide konijnen en hebben eigenlijk negen van de tien keer bij het eerste konijn de juiste match te pakken. Daarnaast mag je er vanuit gaan dat een opvang vrijwel direct ziet of er een match is en heel snel de kennismaking weer afbreekt als dat niet het geval blijkt te zijn. Vaak lezen mensen die beperkte of geen ervaring met koppelen hebben het gedrag niet goed, waardoor ze of net niet dat moment voor kunnen zijn waarop het mis gaat of juist onzeker worden van gedrag wat wel normaal is en de koppeling onnodig afbreken. Ik wil overigens op geen enkele manier pretenderen dat koppelen bij de opvang stressloos is, koppelen is sowieso stressvol en ja, vervoeren ook.

 

Wij krijgen natuurlijk ook alleen de probleemgevallen voorgeschoteld, niemand mailt de opvang om te melden dat ze een succesvolle koppeling met een Marktplaats konijn hadden. Maar die probleemgevallen zijn er wel dusdanig veel dat ik denk overweeg het zorgvuldig en kijk naar hoe je zelf in elkaar zit. Als je extreem onzeker bent en/of onervaren kan het zijn dat het fijn is om op deskundig advies te kunnen rekenen. Niet iedereen heeft de mensenkennis om op basis van relatief korte interactie met iemand in te schatten of het betrouwbaar is. Of is mondig genoeg om zich niet te laten overrompelen als je eenmaal bij zo'n konijn staat en er blijkt geen bewijs van castratie te zijn. (Helaas ook genoeg resultaten gezien van 'ja hoor hij is echt gecastreerd'...)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben beide wel een goed punt.

Want het nog moeilijker maakt hoe en wat.

 

Ik heb inderdaad geeb ervaring met koppelen. Alle voesters die wij hebben gehad als koppel ging goed. 1e keer waren het zusje dus dat is al voordelig, 2e keer was gewoon geluk. Maar bij Vlekje en Fluffy ging het is. Te veel karakter verschillen. Het was niet eens echt vechten maar het ging gewoon niet goed samen. Dus toen die oplossing van het gaas. En toen gingen ze naast elkaar liggen, elkaar likken door het gaas. Dat deden ze daarvoor nooit. Volgens de dierenarts was dit een prima manier en vervolgens hebben ze zo jaren gelukkig samengeleefd, tenminste ze leken best gelukkig zo.

 

Een koppeling op de opvang is denk ik toch wel de beste keus. Maar mijn hart doet al gewoon pijn als ik zo lang met haar in de auto moet. Ik weet niet of het mijn eigen egoïsme is hoor, maar ik heb totaal niet het idee dat ze zich alleen voelt. Ze is nog steeds echt een heel vrolijk actief konijn. En begrijp mij niet verkeerd ik wil echt het beste voor haar. Maar zo'n beest zoveel stress geven, ik vind het nog al wat. Sinds dus de dood van haar maatje lig ik er ook constant over te denken. Ik vind het echt lastig en ik weet dat de mening van andere mensen hier wel anders is. Ik kan het ook niet goed uitleggen.

 

Maar voor nu moet ik eerst zorgen dat het gebit en de ogen onder controle zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze zich met het juiste maatje nóg fijner zal voelen, maar het is ook juist heel fijn dat je niet zoveel aan haar merkt want dat geeft je de tijd om aan haar gezondheid te werken en rustig na te denken over wat je wil doen. Misschien spot je intussen wel het perfecte konijn op Marktplaats (waarbij ik zeker de punten die Kenijn noemt m.b.t. verkoper/info konijn in overweging zou nemen) en heb je daar een goed gevoel bij. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt jouw konijn graag op schoot, @pakyakker? Als ik naar de dierenarts ga (ook een uur rijden), rijd ik niet zelf, maar zit ik achterin de auto naast het reismandje van mijn konijn. Dat mandje zet ik tijdens het rijden open en op mijn schoot leg ik een vuilniszak met een handdoek eroverheen (om plasjes op te vangen). Altijd komt het konijn al snel uit het reismandje op mijn schoot gesprongen, laat zich aaien en loopt soms een beetje onrustig rond op mijn schoot, al gaat ze soms ook rustig liggen. De laatste keer kroop mijn voedster weg onder mijn jas en zat ze de hele rit verborgen onder mijn oksel, alsof ze in een holletje zat. Ik heb het idee dat ze reizen iets minder erg vinden als ze uit hun mandje mogen en tegen mij aan kunnen kruipen, en als ik de hele tijd zachtjes tegen ze praat.

 

Het helpt misschien ook om een route te nemen met zo min mogelijk rotondes en stoplichten, en de bestuurder te vragen om voorzichtig en rustig te rijden (al spreekt dat natuurlijk voor zich). Vooral bochten en momenten van optrekken veroorzaken stress, merk ik, want dan wordt hun lijfje een beetje uit evenwicht gebracht. Juist op zulke momenten zit een konijn stabieler op schoot, waar hij tegen jouw lichaam of handen aan kan leunen, dan in zo'n reismandje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Niet echt daar is ze te druk voor. Ik kan haar weer heel lekker aaien maar na een kwartier is dat ook klaar en wil ze wat anders doen. Ze is wel heel tam hoor maar niet op die manier. Een vriendin heeft al wel aangeboden mocht het zover zijn dat ze wel wil rijden zodat ik erbij kan zitten. Maar dan komen we op het volgende punt. Vlekje en ik in een redelijk afgesloten wordt ook nog een ding. Want ik ben echt meeeega allergisch voor haar. Dit is getest het is helaas niet het hooi maar echt konijn. Ik heb wel medicatie maar het gaat vaak toch mis. Toen zo  binnen stond na haar castratie en het raam stond open, nog werd ik mega benauwd. Als ze buiten staat heb ik helemaal geen last en kan ik haar gewoon knuffelen.

 

Gelukkig heeft het niet echt haast. Ik moet het doen wanneer zo bijna niet meer uithaart en op dit moment is ze vol in de rui. Als het het in de winter nog niet onder controle is met haar gezondheid en het is niet gelukt een maatjes te vinden. Koop ik wel een snugglesafe voor haar. Dan kan ze daar lekker warm tegen aan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei pakyakker:

Nee. Niet echt daar is ze te druk voor. Ik kan haar weer heel lekker aaien maar na een kwartier is dat ook klaar en wil ze wat anders doen. Ze is wel heel tam hoor maar niet op die manier. Een vriendin heeft al wel aangeboden mocht het zover zijn dat ze wel wil rijden zodat ik erbij kan zitten. Maar dan komen we op het volgende punt. Vlekje en ik in een redelijk afgesloten wordt ook nog een ding. Want ik ben echt meeeega allergisch voor haar. Dit is getest het is helaas niet het hooi maar echt konijn. Ik heb wel medicatie maar het gaat vaak toch mis. Toen zo  binnen stond na haar castratie en het raam stond open, nog werd ik mega benauwd. Als ze buiten staat heb ik helemaal geen last en kan ik haar gewoon knuffelen.

 

Gelukkig heeft het niet echt haast. Ik moet het doen wanneer zo bijna niet meer uithaart en op dit moment is ze vol in de rui. Als het het in de winter nog niet onder controle is met haar gezondheid en het is niet gelukt een maatjes te vinden. Koop ik wel een snugglesafe voor haar. Dan kan ze daar lekker warm tegen aan liggen.

Misschien allergiepilletje in combinatie met mondmasker en eventueel zonnebril 😛 dat kan helpen om de ergste benauwdheid op te vangen. Ik ben heel erg allergisch voor huismijt en als ik een kledingkast uitruim dan moet ik ook op die manier aan de slag. Anders sta ik om het kwartier met minutenlange niesaanvallen in de badkamer mijn gezicht te spoelen en mijn neus te snuiten. En ben ik er dagen ziek van. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .