Spring naar bijdragen
xanoukn

Konijnenhok schoonmaken na koppeling?

Recommended Posts

Goedemorgen! 

Ik heb een vraagje. Volgende week wordt mijn ram gecastreerd. Wanneer hij volledig is opgeknapt gaat hij opzoek naar een leuke dame in de opvang. Bij de opvang wordt de koppeling al gedaan, dus als het goed is kan ik op een gegeven moment ze alle twee mee naar huis nemen.

Nu het volgende: mijn ram woont natuurlijk al in een hok met een grote ren er aan. Moet deze na de koppeling helemaal gereinigd worden ivm zijn geur? En hoe zit dat met speelgoed en o.a het toilet wat er in ligt. De geur van mijn ram zit er natuurlijk aan. Moet dat helemaal schoon of maakt dat niet uit omdat de koppeling toch geslaagd is?

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergis je er niet in dat de koppelvakantie geen volledige koppeling is, en hoewel je het spannendste / lastigste deel wel uit handen geeft is het niet zo dat je met een week of 2 een volledig gekoppeld stel hebt. Bij jou thuis zal het toch weer even her-bepalen van de rangorde zijn.  Dat is dus ook jagen, knorrig op elkaar reageren, een snauw, wat rijden, dat soort gedrag. Dat kun je echt nog wel verwachten.

Het is dus wel echt verstandig om het hok heel goed te poetsen voor het stel naar jou komt.  Echt hecht worden, een band opbouwen na een koppeling duurt echt weken / maanden, eerder 3 maanden dan 2 weken dus 😉 Je zal in de eerste periode dus best nog wel af en toe wat onrust, rangorde gedrag en territoriaal gedrag (kinnen, keutelen en plassen om territorium af te zetten) zien. 

Als je ze haalt zou ik het verblijf zo open mogelijk maken en zo leeg mogelijk maken. Geen echte verstopplekjes in bijv. een nachthok, maar de deurtjes / dakjes open zetten. Dan voorkom je vechtpartijen omdat er een konijn in het nauw zit. En goed poetsen om de geur van je ram er zo veel mogelijk uit te halen. Schone bodembedekking. Toiletbakken kun je gepoetst en schoon gevuld terug zetten, dat kan wel. Speelgoed en dingen als kleine huisjes en verstoppplekjes zou ik er in eerste instantie uit laten, in ieder geval de eerste dagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf deed ik de koppeling van mijn konijnen bij mijn ouders, op neutraal terrein dus. Ze hebben daar in totaal 5 dagen gezeten. In de ren had ik twee (heel goed schoongemaakte) toiletbakken gezet, en een dichte verhuisdoos met twee in/uitgangen. Toen de koppeling voorspoedig ging, zag je ze steeds samen in die wc's zitten en bovenop die doos liggen.

Toen ze weer thuiskwamen, in de ren van mijn voedster, heb ik de boel daar supergoed schoongemaakt en helemaal leeg gemaakt. Het enige wat ik neerzette, waren de twee toiletjes die we tijdens de koppeling ook gebruikten (met inhoud, dus poepjes en plasjes van beide konijnen) en de verhuisdoos. Items die inmiddels de geur van beide konijnen droegen. Grappig genoeg heb ik ze na thuiskomst niet één keer zien vechten: het verliep supervreedzaam. Sinds die tijd heeft het vrouwtje twee keer in mijn bijzijn gereden op het hoofd van het mannetje, maar ze hield op toen ik haar wegduwde, en meteen was alles weer gezellig tussen hen.

Dus wie weet kun je wat items (bijv toiletjes) tijdens de koppeling meegeven, die je thuis terugplaatst in je eigen hok en ren. En: vechten/jagen na de koppelvakantie hóeft dus niet per se.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites