Ga naar inhoud

Vanmiddag met Spook naar de dierenarts


Gast

Aanbevolen berichten

Ik begrijp heel goed dat je met je mond vol tanden stond toen je de foto's zag. 😲 Je had het dus wel goed gezien dat Spook anders dan anders bewoog en natuurlijk helemaal toen ze uitvalsverschijnselen kreeg. Misschien dat je later nog aan de DA je vragen kunt stellen, mocht je die nog hebben natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ah wat sneu ☹️ Bo had ook opeens een paar ribben gebroken waar ik helaas te laat achter kwam. Denk dat ze ergens vanaf was gevallen. Bij mij geen trapjes en hoge dingen meer in het konijnenverblijf. Nu dit gelezen te hebben ben ik nog meer overtuigd. 

 

Ik had zelf goede ervaringen met fysiotherapie (wel voor artrose), ook lasertherapie gedaan maar dat hielp echt niets. Zou je nog even na kunnen vragen of dat kan helpen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje heftig! Moet dat nu vanzelf weer genezen?? Hoe werkt zoiets dan? Blijft het dan zo scheef? Lijkt me niet dat ze het opnieuw breken en weer recht zetten. Dus dit is iets blijvends? Of kan het nog weer helemaal goed komen? Veel sterkte en beterschap met je nijn.

Hoop dat hij snel opknapt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohhh nee wat onwijs sneu en naar! Wat een bikkeltje zeg, dat moet zeer doen. Hopelijk is het een stabiele breuk en krijgt ze niet meer uitval. Wat apart dat ze relatieg zo weinig uitval heeft als die breuk zo hoog zit. Ik weet niet hoe het bij konijnen zit, maar bij mensen valt er bij een hoge breuk vaak echt veel uit en heb je als je pech hebt een complete dwarsleasie. Ben benieuwd naar het behandelplan. Sterkte voor jou en Spook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laser zou de zwelling en ontsteking kunnen verminderen, maar zet de wervels natuurlijk niet recht dus de pijn en effecten van de beknellingen kunnen daardoor verminderen en misschien wel zo dat Spook geen "last" meer ondervindt van de beknelling, maar de wervels blijven niet goed staan. Dat zou de fysio misschien op kunnen lossen of verbeteren. Duimen maar voor die gekke witte brokkenpiloot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal, als ik volgende week moet bellen hoe het gaat, eens vragen of laser en fysio mogelijk is of niet. Dan kan ik het ook aan m’n eigen dierenarts vragen, had er nu 1 die ik nog nooit gezien had en kom toch al zo’n 30 jaar in deze praktijk. Ze was wel kundig hoor, maar heb toch liever m’n eigen arts. Daar kan ik mee lezen en schrijven zeg maar. 
Ik ben zelf paraveterinair dierenarts-assistent (doe er alleen niks meer mee) maar ik kan dus ook röntgenfoto’s lezen en ik weet iets meer dan het gemiddelde baasje. Dus ik gaf aan dat ik graag een “RX van rug en heupen wilde” toen stond ze al beetje raar te kijken. Vervolgens riep ze me bij de foto en ik stond dus mee te beoordelen (L5 leek er ook niet goed uit te zien, maar op de andere foto zag je dat niet meer) dus ik zeg “L5 lijkt ingedeukt” en toen kon ze de verbazing toch niet meer verborgen houden, haha. Toen ze liet zien waar de breuk zat en ik zei “Dat ik niet had verwacht dat er een breuk thoracaal zou zitten maar eerder laag  lumbaal” was ze zo verbaasd dat ze toch maar even vroeg waar ik mijn kennis vandaan had 🤣

Heerlijk als je de dierenarts verbaasd krijgt 😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Boefje:

Jeetje heftig! Moet dat nu vanzelf weer genezen?? Hoe werkt zoiets dan? Blijft het dan zo scheef? Lijkt me niet dat ze het opnieuw breken en weer recht zetten. Dus dit is iets blijvends? Of kan het nog weer helemaal goed komen? Veel sterkte en beterschap met je nijn.

Hoop dat hij snel opknapt. 


Genezen als in ‘recht groeien’ gaat niet gebeuren. Dus het lijkt er op dat het inderdaad iets blijvends is. Er is door onder andere @JokeC al laser- en fysiotherapie geopperd dus dat wil ik nog bij mijn dierenarts voorstellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei JacinthaBrehler:


Genezen als in ‘recht groeien’ gaat niet gebeuren. Dus het lijkt er op dat het inderdaad iets blijvends is. Er is door onder andere @JokeC al laser- en fysiotherapie geopperd dus dat wil ik nog bij mijn dierenarts voorstellen. 

Hopelijk kan zoiets helpen. Maar denk dat de breuk eerst goed moet genezen lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, heftig zeg! Mijn vraag is eigenlijk of de breuk wel stabiel is. Als de fragmenten zo los lang elkaar zitten en schuiven kan dat wel voor extra pijn zorgen. T zal wel enige vorm van stabiliteit hebben, anders was ze waarschijnlijk al verlamd. Dat is alleen niet te beoordelen vanaf een rx, dan zal je toch naar een ct/mei moeten kijken. ... Lastig zeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstiller toedienen blijkt nog een uitdaging te zijn. Ze wil het niet op een plakje banaan en ook niet in wortelhapje van Olvarit. Vanavond dus maar in de bek spuiten, maar dat gaat ook nog een heel gevecht worden ben ik bang want Spook is niet echt het meest tamme konijn op deze aardbol... 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

Pijnstiller toedienen blijkt nog een uitdaging te zijn. Ze wil het niet op een plakje banaan en ook niet in wortelhapje van Olvarit. Vanavond dus maar in de bek spuiten, maar dat gaat ook nog een heel gevecht worden ben ik bang want Spook is niet echt het meest tamme konijn op deze aardbol... 😔

Geef je metacam/novacam? Noellie vecht ook altijd als ik het in haar bekje wil spuiten. Maar nu likt ze het uit het spuitje en ziet ze het als een traktatie. Ze gaat er echt voor zitten. Het heeft ook een zoetig smaakje volgens mij. Zo ruikt het wel. Misschien dat dat ook zou werken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat lijkt me ook een opgave om een konijn met een paar gebroken wervels vast te pakken. Ze heeft natuurlijk al lang door dat er iets geks is met de lekkere dingen die je aanbiedt. Hoe moet je dat nu oplossen? Misschien is de toevalstreffer van Marjolein wel een idee? Dus de metacam op haar snoetje "knoeien", zodat ze het eraf gaat wassen? Door een bikspapje? Basilicum? Smoothie maken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze het ook echt nodig de pijnstiller? Je zegt ze eet gewoon goed en je merkt verder weinig aan haar gedrag. Misschien is de pijn dragelijker dan je zou denken? Als ze echt zoveel pijn heeft zou ze niet meer goed eten toch? Maarja een konijn met pijn rond laten lopen is ook niks natuurlijk. Ik zou niet teveel worstelen met je konijn. Denk dat het meer kwaad kan voor het rugje dan pijnstiller weglaten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Boefje:

Heeft ze het ook echt nodig de pijnstiller? Je zegt ze eet gewoon goed en je merkt verder weinig aan haar gedrag. Misschien is de pijn dragelijker dan je zou denken? Als ze echt zoveel pijn heeft zou ze niet meer goed eten toch? Maarja een konijn met pijn rond laten lopen is ook niks natuurlijk. Ik zou niet teveel worstelen met je konijn. Denk dat het meer kwaad kan voor het rugje dan pijnstiller weglaten. 


Ik ga morgen 1x de worsteling aan, kijken hoe ze zich gedraagt. Het is ook best veel wat er in moet, 2ml. Als het echt een worsteling wordt dan geef ik het niet, ben het met je eens dat vechten met een konijn met gebroken rug meer kwaad dan goed kan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen geprobeerd om het in de bek te spuiten, maar dat vond ze helemaaaal niet leuk. Dat ga ik dus niet meer doen. Spook gaat dus verder zonder pijnstillers. Ik heb ook niet het idee dat ze pijn heeft; ze eet en drinkt goed, is actief en alert, keutelt en plast goed. Worstelen om dat spul er in te krijgen vind ik eng: stel ze maakt een verkeerde beweging dan verschuiven de wervels misschien en heb ik een dood Spook in m’n handen. Moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt... 😕

Uiteraard houd ik dr goed in de gaten, als er iets veranderd sta ik meteen bij de dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu in de ren en misschien zie ik dingen die ik graag wil zien, maar ik heb het idee dat ze beter loopt dan begin van de week. Ze kwam net ook een stukje omhoog op de achterpoten. En dat zonder pijnstillers... Maar misschien verbeeld ik het me wel hoor 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Ik zit nu in de ren en misschien zie ik dingen die ik graag wil zien, maar ik heb het idee dat ze beter loopt dan begin van de week. Ze kwam net ook een stukje omhoog op de achterpoten. En dat zonder pijnstillers... Maar misschien verbeeld ik het me wel hoor 🤔

Laten we het hopen.  Het heeft ook tijd nodig maar het lichaam blijft verder genezen. Dus zo gek is het niet dat er ook verbetering zal kunnen komen. Het zou in elk geval heel mooi zijn als het echt zo is. Tijd zal het zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zit ze best wel recht met eten ipv op dr heup. 
Donderdag een bel-afspraak met m’n eigen dierenarts om te bespreken hoe het nu gaat. Dan kan ik ook de opties van fysiotherapie en lasertherapie voorstellen. En aangeven dat mevrouw de pijnstillers niet blieft. 
 

 

7333CDFB-BBDC-4C59-A3E0-2EA839C867E4.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .