Spring naar bijdragen
Suuzan_

Beste "aanpak" om te koppelen?

Recommended Posts

Hey hoi!

Ik heb een NHD (rammelaar, gecastreerd) van bijna twee jaar, Pim. Door meerdere omstandigheden, waaronder dat hij erg laat pas gecastreerd kon worden, zit hij nog alleen. Nu ben ik op zoek naar een voedstertje voor hem. Ik heb al meerdere konijnenopvangen gemaild uit de lijst die hier op Bunnybunch staat om informatie, maar merk wel dat ik het lastig vind. De vragen waar ik nu vooral mee zit zijn:

- Welke konijnenopvang zou voor mij het best zijn? (aangezien ik in de Achterhoek zit en het voor beide konijntjes zielig zou vinden om uren in de auto te moeten zitten, maar ik toch wel een goeie wil.)

- Welke "optie" voor het koppelen zou voor mij het beste zijn, aangezien ik niet ervaren ben met het koppelen van konijntjes? (Pim in een konijnenopvang achterlaten om daar gekoppeld te worden of toch speeddaten en beide konijntjes mee naar huis nemen) (ook dit is natuurlijk van invloed op de keus van konijnenopvang).

- Is het cruciaal voor Pim om een voedster aan te schaffen van ongeveer zijn leeftijd, of zou dat niet veel uitmaken?

Ik ben me er zeker van bewust dat dit vragen zijn die iemand niet zomaar voor mij kan beantwoorden aangezien ze een beetje afhangen van persoonlijke voorkeuren, maar toch ben ik benieuwd wat jullie eigen mening zou zijn. Ook andere tips over het aanschaffen van een tweede konijntje/koppelen zijn van harte welkom!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is Pim meer dan 14 dagen geleden gecastreerd? Anders moet je nog eventjes geduld hebben. 

Leeftijd van de voedster maakt niet zoveel uit. Het is heel persoonlijk of je bezwaren hebt tegen een puber of een bejaard konijn, maar het maakt bijvoorbeeld niet uit of ze 1 of 5 is. Het enige dat belangrijk is, is dat het klikt met Pim.

Misschien wel iets om over na te denken is wat zoek je in een konijn. Het ene konijn is wat meer mensgericht dan het andere. Ik heb een zwart konijn (buiten), die zie ik niet als het donker is. En een langharig konijn dat regelmatig getrimd moet worden is ook iets om over na te denken, of je dat jarenlang wilt doen.

Koppelen is best spannend. Als je van jezelf weet dat je er nerveus van wordt, dan zou ik lekker kiezen voor een koppelvakantie. De kosten zijn meestal beperkt, je hebt zelf de stress niet, en je kunt op he gemak het verblijf schoonmaken voordat ze thuiskomen.

Ik zeg niet dat je niet voor speeddaten moet kiezen hoor, maar ik weet dat ik de volgende keer weer lekker voor een koppelvakantie kies.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Marjoleink:

Is Pim meer dan 14 dagen geleden gecastreerd? Anders moet je nog eventjes geduld hebben. 

Leeftijd van de voedster maakt niet zoveel uit. Het is heel persoonlijk of je bezwaren hebt tegen een puber of een bejaard konijn, maar het maakt bijvoorbeeld niet uit of ze 1 of 5 is. Het enige dat belangrijk is, is dat het klikt met Pim.

Misschien wel iets om over na te denken is wat zoek je in een konijn. Het ene konijn is wat meer mensgericht dan het andere. Ik heb een zwart konijn (buiten), die zie ik niet als het donker is. En een langharig konijn dat regelmatig getrimd moet worden is ook iets om over na te denken, of je dat jarenlang wilt doen.

Koppelen is best spannend. Als je van jezelf weet dat je er nerveus van wordt, dan zou ik lekker kiezen voor een koppelvakantie. De kosten zijn meestal beperkt, je hebt zelf de stress niet, en je kunt op he gemak het verblijf schoonmaken voordat ze thuiskomen.

Ik zeg niet dat je niet voor speeddaten moet kiezen hoor, maar ik weet dat ik de volgende keer weer lekker voor een koppelvakantie kies.

Pim is inmiddels zo'n twee maanden geleden gecastreerd. De dierenarts waarschuwde inderdaad ook voor dat hij eerst nog gewoon vruchtbaar is, dus ik heb daar ook bewust eventjes mee gewacht. Zelf neig ik ook naar een koppelvakantie, om wel zeker te weten dat het goed gebeurt inderdaad. Alleen dan nog even goed uit zien te vinden waar de beste optie is voor mij!

Langharig wil ik inderdaad niet, mijn zus heeft een aantal jaar geleden een langharig teddy konijn gehad en dat arme beestje had continue klitten in zijn vacht omdat ze de tijd niet nam om hem met regelmaat te borstelen. Dat wil ik bij voorhand al voorkomen.

Dank je wel voor je antwoord! Ik heb heel veel zin om Pim eindelijk een vriendinnetje te kunnen geven, ik ben erg benieuwd om te zien hoe hij daarop zal reageren!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leeftijd is niet zo belangrijk als het maar klikt. 

Persoonlijk vind ik het fijner om zelf te koppelen na een speeddate. Zo zie ik wat er gebeurd en ben ik niet afhankelijk van wat iemand voor mijn konijn beslist. Als je dat toch zou willen doen raad ik je wel aan om je goed voorbereiden zodat je weet wat te verwachten en wanneer je wel en niet in moet grijpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Reken er maar op dat je een heel blij Pimmetje gaat zien als hij zijn keuze gemaakt heeft. Natuurlijk moeten ze elkaar na de koppeling nog beter leren kennen en het nieuwe dametje moet ook haar nieuwe thuis leren kennen dus er kan nog wel even wat gedoe zijn, maar je slaat een heleboel vliegen in één klap: Pimmetje blij, nieuwe dametje blij, jij blij, opvang blij. Beter kan het niet. Als jij van tevoren aangeeft wat je echt niet wilt en wat je voorkeur zou zijn dan kan de opvang daar rekening mee houden bij het selecteren van een dametje om te kijken of ze elkaar leuk vinden. Ik zou, denk ik, voor een koppelvakantie kiezen, omdat ze dan al een heel stuk van het koppelproces achter de rug hebben en het beoordelen van de spannendste interactie tussen Pim en zijn liefje door de opvang gedaan wordt. Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat flappus in Zwolle goed is, heb er verschillende goede verhalen over gehoord iig. Ik ben er zelf niet bekend. Kaatje keutel is ook heel goed, zit ergens in Flevoland, volgens mij gewoon Lelystad. Vanuit Nijmegen ben ik bij knijn en ko geweest nadat de opvang in Nijmegen sloot, ben ook eens naar Deurne gereden en een volgende keer neem ik de konijnenherberg ook mee in mijn zoektocht. Stuk in de auto is geen ramp voor ze hoor, het is voor het goede doel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind een koppelvakantie echt ideaal, zeker omdat ik voor de dichtstbijzijnde opvang ook ongeveer een uur moet rijden. Als het na het speeddaten bijvoorbeeld thuis niet lukt met koppelen, dan zou ik weer een uur op pad moeten om een nieuw konijn uit te zoeken enzovoorts. 

Daarnaast let ik bij een konijnenopvang ook op of de konijnen gevaccineerd en gecastreerd zijn. Bij Flappus in Zwolle zijn de voedsters bijvoorbeeld niet gecastreerd, dus dat zou voor mij niet mijn eerste keuze zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het helpt als je het karakter van je konijn beschrijft aan de opvang. Bij  huize pluis staan uitgebreide beschrijvingen bij de karakters van de konijnen die ze aanbieden. Daaraan kun je al een beetje lezen of het konijn bij jou en je konijn past. Inderdaad ook een goede tip mbt vacht ed. Maar kijk/vraag ook naar het gebit. Ik heb een keer een konijn gehad waarvan de voortanden verwijderd waren ivm verkeerde groei. Leek geen probleem, maar qua voeren is dat echt wat anders. Alle lekkere hapjes (In voor haar te pakken stukjes gesneden) waren meestal snel weggehapt door het andere konijn 😋

Koppelvakantie heb ik zelf nooit gedaan. Je ziet vaak zelf snel genoeg of er een klik is. Bij mij gingen de koppelingen steeds goed genoeg om ze samen te vervoeren in de auto terug. Doordat dat ook een beetje spannend is voor ze groeit de band. Thuis verder koppelen in een  voor beide onbekende omgeving. 
Ik moet er wel bij zeggen dat de konijnen die ik gekoppeld heb heel tam waren en niet heel erg dominant. Dat zal schelen in het koppelen, vooral als je daar een niet al te pittige bij zet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O en let ook op voor vroege E. cuniculi verschijnselen. Ik had het zelf nog niet meegemaakt, maar had wel bij het koppelen al gezien dat de achterhand wat zwakker was. Toen niet allarmerend, omdat een van mijn eerdere konijnen ook zoiets had vanaf de geboorte en er oud mee is geworden (12 jaar). Dit nieuwe konijn bleek achteraf gezien die verschrikkelijke ziekte te hebben. Een jaar later had ze binnen een dag ineens een scheve kop, begon te tollen en nog voor ik bij de dierenarts terecht kon was ze dood. Heel heftig om mee te maken. Ook voor het konijnenmaatje dat nu weer zijn maatje had verloren. Ik wil je niet bang maken. Maar het zijn helaas de dingen die kunnen gebeuren. Kijk dus goed naar het beestje en vraag het als je iets denkt te zien of twijfelt. Ze kunnen je in de opvang heel goed helpen en hebben heel veel ervaring!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ontzettend bedankt voor al deze reacties, heb ik veel aan! Ik ben nu in m'n volle enthousiasme continue sites van konijnenopvangen aan het bekijken! 😂 Wij gaan 14, 15 en 16 oktober nog een paar dagen weg, deze staan al een tijdje gepland. Voor het nieuwe konijntje is het natuurlijk het fijnst als ze daarna pas mee naar huis komt, of zeggen jullie dat dat wel meevalt? Als wij weg zijn zouden de konijntjes gewoon thuis blijven, en komt er iemand hier om ze te voeren en verzorgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik ze dan zelf als het kan wat langer in de opvang zou laten zitten (als je ze daar laat koppelen) of er na pas zou koppelen, anders zadel je de oppas mogelijk met koppelproblemen op, en ik weet niet hoe ervaren die is met konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites