Ga naar inhoud

Meer beweging


Jamesthebunnybutler

Aanbevolen berichten

Dunya is laatst bij de dierenarts geweest voor een haakje. Verder vond ik haar erg mager, de dierenarts gaf aan dat ze haar niet te mager vindt. Tijdens de narcose kwam ze erachter dat Dunya wél genoeg vetweefsel heeft, maar heel weinig spiermassa heeft. Hoe dat komt weet ik niet, misschien heeft ze bij haar vorige eigenaar in een kooi gezeten of iets dergelijks. Ik vond haar al een beetje apart bewegen, lomp ofzo. Haar achterhand ziet er verder goed uit, maar ze lijkt gewoon moeite te hebben met springen en hard rennen. Ik zie iig geen reden dat het door EC of iets komt hoor, ik kan me helemaal vinden in wat de dierenarts zei over spiermassa. De dierenarts heeft haar een anabolen injectie gegeven om haar te helpen bij de spieropbouw. Dat is fijn, maar ze zal natuurlijk ook lekker moeten gaan bewegen en springen om haar spieren te versterken. Hebben jullie tips? Is ondergrond van de ren nog belangrijk? Ze zitten nu op vinyl en er liggen twee stoeptegels in de ren. Buiten de ren lopen ze op laminaat.

Wat ik nu heb gedaan:

- ik voer biks verhoogd, ik strooi het op twee schuilhuisjes en een poppenbedje. Daar springt ze inmiddels op (heeft even geduurd...).

- hooi hangt wat hoger in een ruifje en balletje zodat ze een beetje moet strekken om erbij te kunnen.

- ik laat mijn koppel 's morgens als ik de woonkamer binnen kom even rennen (ze worden altijd helemaal wild voordat ze biks krijgen dus ik laat ze even enthousiast zijn een paar minuten)

- de ren is open als we thuis zijn, dus dan kunnen ze los. Ik probeer Dunya te verleiden om op de bank te springen, maar dat doet ze niet. Ze kijkt dan wel met kraaloogjes naar mij alsof ze wil, maar lijkt het niet te durven ofzo.

 

Verder is ze gewoon een beetje lui heb ik het idee. Als de ren open staat komen ze er soms even uit, maar vaak blijven ze lekker in hun ren chillen. Mijn slaapkamer is naast mijn woonkamer en 's nachts hoor ik ze nooit veel bewegen/rennen, ook niet als ik er 's nachts een paar keer uit moet. Hebben jullie nog meer ideeën om Dunya wat meer te laten bewegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de ondergrond belangrijk is in zoverre dat het genoeg grip moet bieden om op te kunnen afzetten, om een sprintje te kunnen trekken zonder dat ze bang moet zijn om uit te glijden. Vinyl is praktisch, maar kan soms wel wat aan de gladde kant zijn.

 

Ik denk dat voedselverrijking inderdaad een goede manier is om haar aan het bewegen te krijgen. Je zou de brokken bijvoorbeeld ook door de leefruimte verdeeld kunnen aanbieden, dus op verschillende plekken. Als ze alles willen eten, moeten ze dan ook naar die plekken lopen.

 

Ik weet niet of het iets voor jou of Dunya is, maar je zou kunnen kijken of ze behendigheid of target stick training wat vind. Dat vind niet elk baasje en elk konijn wat, maar als jullie het leuk vinden natuurlijk wel een makkelijke manier om meer te bewegen.

 

Misschien een opstapje naar de bank toe maken, dat ze het met een tussenstap kan doen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de tips! Vinyl is soms idd wat glad, maar Dunya is niet bang om uit te glijden gelukkig. Heel af en toe rent ze een klein stukje over het laminaat en dat is gladder ;). Ik zal de biks eens rond strooien door de woonkamer, ben benieuwd of ze dat snapt haha.

Behendigheid training is inderdaad ook nog wel een goede. Ik vind dat op zich wel leuk, geen idee of Dunya het leuk vindt haha. En een opstapje naar de bank kan ik ook nog proberen, ik hoop maar dat ze niet de hele bank kapot bijt😂

Baloe was gisteren op de bank aan het graven en bijten en toen ik hem zachtjes duidelijk wilde maken dat dat niet de bedoeling is, kreeg ik een onwijze grom en een beet in mijn vinger😉. Daar zie ik Dunya ook wel voor aan haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n speelbal waar dan een iets lekker uitkomt elke keer als die wordt gebruikt. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Ik heb ook een best lui konijn soms die niet veel doet behalve graven in de ochtend. Dus zo'n bal zou ook nog een optie kunnen zijn. Ik stop er biks in die ik nog over had voordat mijn konijn SS kreeg niet te veel natuurlijk. Ik heb wel gemerkt dat dat een goede manier is om haar in beweging te krijgen. Want ja ze doet alles voor eten.

Het is zo'n gele bal met worteltjes erop. Ik heb geen idee welk merk maar ik gok Beezteez of Trixie ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tips tot dusver 🙂 Waar je ook nog aan kunt denken is om daarnaast wat eiwitrijkere voeding aan te bieden. De bouwstenen voor spieren moeten ook ergens vandaan komen natuurlijk. Als je samen gaat trainen kun je bijvoorbeeld met erwtenvlokken belonen. Wat luzerne aan het hooi toevoegen of een brok kiezen die een hoger eiwitgehalte heeft. Genoeg relatief gezonde opties te bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Ik dacht dat het de bedoeling was dat ze op de bank kwam haha, als je het liever niet hebt zou ik inderdaad geen opstapje neerzetten 🤣

Haha jawel ik vind het super leuk als ze op de bank komt, maar ik verwacht dat ze de boel wel gaat slopen😂. De onderkant is iig al kapot geknaagd, dus over een tijdje zakken we gewoon door de bank heen hahaha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei pakyakker:

Ik heb zo'n speelbal waar dan een iets lekker uitkomt elke keer als die wordt gebruikt. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Ik heb ook een best lui konijn soms die niet veel doet behalve graven in de ochtend. Dus zo'n bal zou ook nog een optie kunnen zijn. Ik stop er biks in die ik nog over had voordat mijn konijn SS kreeg niet te veel natuurlijk. Ik heb wel gemerkt dat dat een goede manier is om haar in beweging te krijgen. Want ja ze doet alles voor eten.

Het is zo'n gele bal met worteltjes erop. Ik heb geen idee welk merk maar ik gok Beezteez of Trixie ofzo.

Ja ik heb die bal idd ook! Wat hier dan gebeurt is dat zij met haar neus tegen de bal duwt, maar het rammetje er vervolgens achteraan rent en alles opeet. Zij hobbelt er dan als een slome achteraan haha...

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Pablo&Lola:

Zo’n bal die @pakyakker noemt hebben ze hier ook en daar zijn ze best fanatiek mee. Of een graafbak misschien als je dat aan durft binnen haha.

Graafbak heb ik geprobeerd binnen met allerlei soorten vulling. Daar doet zij helaas niet veel mee, ze graaft liever in de toiletbak dus dat is ook helemaal prima!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Jamesthebunnybutler:

Haha jawel ik vind het super leuk als ze op de bank komt, maar ik verwacht dat ze de boel wel gaat slopen😂. De onderkant is iig al kapot geknaagd, dus over een tijdje zakken we gewoon door de bank heen hahaha!

Toen ik nog konijnen in huis had, vond ik op een ochtend een geel dingetje, niet echt bij nagedacht, opgeruimd en naar mijn werk gegaan. Toen ik thuis kwam en lekker op de bank wilde zitten.... zat ik op een plank!

Het gele dingetje was vulling van de bank. Ze hadden ergens onopvallend in de hoekbank een opening gemaakt, en waren de hele dag druk geweest met het graven van gangenstelsels door de hele bank heen....

 

Dat is het moment geweest dat mijn konijnen naar buiten zijn verhuisd.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei Eefje:

Hier trekken ze veel meer sprintjes sinds er een kleed in de kamer ligt, het scheelt echt.

Wat voor kleed heb je? Ik zou ook een kleed kunnen overwegen, maar in mijn vorige woning werd die helemaal kapot gegeten. Ik wil dan een niet te duur kleed die wel een beetje mooi is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei Kolino:

Goeie tips tot dusver 🙂 Waar je ook nog aan kunt denken is om daarnaast wat eiwitrijkere voeding aan te bieden. De bouwstenen voor spieren moeten ook ergens vandaan komen natuurlijk. Als je samen gaat trainen kun je bijvoorbeeld met erwtenvlokken belonen. Wat luzerne aan het hooi toevoegen of een brok kiezen die een hoger eiwitgehalte heeft. Genoeg relatief gezonde opties te bedenken.

Thanks! Ze krijgt idd ook wat erwtenvlokjes tussendoor en die vindt ze heerlijk. Net ergens wat hoger gelegd, maar ze strekt zich liever helemaal uit dan dat ze springt😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Wat voor kleed heb je? Ik zou ook een kleed kunnen overwegen, maar in mijn vorige woning werd die helemaal kapot gegeten. Ik wil dan een niet te duur kleed die wel een beetje mooi is.

Ik heb er gewoon eentje van de leen bakker. laagpolig, was volgens mij iets van 80 euro, we wilden hem zelf ook wel leuk vinden. Ligt niet in de ren maar in de kamer, ze kunnen er dus alleen op als de ren open is. 

Hij is nu in de aanbieding zie ik 😉

Screenshot_2020-09-23-11-36-31-109_com.android.chrome.thumb.jpg.15b71b19c5328440faf6e3305b88b136.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Eefje:

Ik heb er gewoon eentje van de leen bakker. laagpolig, was volgens mij iets van 80 euro, we wilden hem zelf ook wel leuk vinden. Ligt niet in de ren maar in de kamer, ze kunnen er dus alleen op als de ren open is. 

Hij is nu in de aanbieding zie ik 😉

Screenshot_2020-09-23-11-36-31-109_com.android.chrome.thumb.jpg.15b71b19c5328440faf6e3305b88b136.jpg

Ah ja zoiets kan ik wel proberen! Ik heb nog een lelijk oud vloerkleed liggen, dat zou ik eerst kunnen proberen een paar weken en als het werkt een mooie kopen :). In mijn beleving renden mijn konijnen op de vloerbedekking in mijn andere woning ook echt veel meer en sneller, daar renden ze weleens als een malle rondjes om de bank heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Thanks! Ze krijgt idd ook wat erwtenvlokjes tussendoor en die vindt ze heerlijk. Net ergens wat hoger gelegd, maar ze strekt zich liever helemaal uit dan dat ze springt😂

 

Haha, het is een beweging 😋 Wie weet wat ze doet als je het vaker daar neer legt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Wat voor kleed heb je? Ik zou ook een kleed kunnen overwegen, maar in mijn vorige woning werd die helemaal kapot gegeten. Ik wil dan een niet te duur kleed die wel een beetje mooi is.

Ik leg gewoon een oud dekbedovertrek of fleece plaid neer op de grond. Dan komen er wel binkies. Normaal zie ik die niet. Op laminaat is het gewoon te glad. Voordeel van een plaid of dekbedovertrek is dat je het makkelijk kan wassen of opbergen. En als er een hapje uit gaat is het niet erg. Bij een sierkleedje wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .