Ga naar inhoud

Konijn van 3-4 maanden oud; hoeveel biks?


Oryctolagus Cuniculus

Aanbevolen berichten

Beste bunnybunchers,

 

Mijn konijn van 3,5 maand oud geef ik nu ongeveer 30 tot 45 gram biks per dag (niet gemengd). Ze weegt 1,4kg en is een middelkleine soort. 

 

Ze eet alleen weinig hooi. Ik wil dus minderen met biks zodat ze meer hooi eet. Kruidenhooi of gewoon hooi maakt niet veel uit, ze eet van beiden even weinig.

 

Probleem is dat ik op het internet verschillende adviezen tegenkom: 

Advies 1. Konijn tot 7 maanden oud 'onbeperkt biks' 

Advies 2. Elk konijn per dag 20 gram biks per kg lichaamsgewicht. (=28 gram voor mijn konijn), dus ook een jong konijn.

 

Wat is jullie advies?

 

Mvg, Oryctolagus Cuniculus 

 

 

 

 

 

IMG-20200918-WA0010.jpg

aangepast door Oryctolagus Cuniculus
Foto toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Oryctolagus Cuniculus:

Beste bunnybunchers,

 

Mijn konijn van 3,5 maand oud geef ik nu ongeveer 30 tot 45 gram biks per dag (niet gemengd). Ze weegt 1,4kg en is een middelkleine soort. 

 

Ze eet alleen weinig hooi. Ik wil dus minderen met biks zodat ze meer hooi eet. Kruidenhooi of gewoon hooi maakt niet veel uit, ze eet van beiden even weinig.

 

Probleem is dat ik op het internet verschillende adviezen tegenkom: 

Advies 1. Konijn tot 7 maanden oud 'onbeperkt biks' 

Advies 2. Elk konijn per dag 20 gram biks per kg lichaamsgewicht. (=28 gram voor mijn konijn), dus ook een jong konijn.

 

Wat is jullie advies?

 

 

 

Advies 2, maar wel uit gaan van het verwachtte gezonde volwassen gewicht. Als het konijntje dus 3 kg gaat worden als zij volwassen is geef je nu al 20 x 3 = 60 gram biks per dag. Dat is ruim, maar niet onbeperkt dus. Als je ze namelijk onbeperkt geeft, dan eten ze slecht hooi (en daar heb je echt een konijnenleven last van) en laten ze de blindedarmkeutels liggen (en die zijn heel belangrijk voor konijnen!).  En het blijft een advies, als bijstellen nodig is, dan mag dat gewoon. Je moet natuurlijk wel goed kijken naar de ontwikkeling van je konijntje. 

 

Hier staat meer uitleg over konijnenvoeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 22-9-2020 at 19:17 zei Evee:

 

 

 

Hier staat meer uitleg over konijnenvoeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

 

 

Dankjewel! We geven ons 1,5kg wegende konijn (uitgaande van 2kg volwassen gewicht) nu 35 gram biks per dag. Dat gaat goed.

 

Ik ben wel verward door de link die je stuurde, want ik wilde even weten of ons konijn wel voldoende hooi eet.

Daarin staat dat een konijn 80% hooi/gras, 10% groenten, 5% biks en 5% gezonde snacks moet eten.

 

Uitgaande van een konijn van 2kg: 40 gram biks per dag (5%) is 100% dus 800 gram.

Dat zou betekenen 640 gram hooi (lukt nooit!), 80 gram groenten, 40 gram biks en 40 gram gezonde snacks.

 

Daaronder staat ook nog: 

,,Als je in percentages gaat kijken volgens de richtlijn van de afbeelding hier boven in het artikel, dan zou een konijn per kg lichaamsgewicht (volwassen gewicht!) ongeveer 160 gram hooi per dag, 20 gram brokken, 40 gram groenvoer, 20 gram gezonde snacks (kruiden, knaaghout etc) mogen eten.''

Maar wanneer ik dit advies in grammen omreken naar percentages krijg je de volgende waarden (afgerond): 67% hooi, 17% groenvoer, 8% biks, 8% gezonde snacks. 

 

Nu kom ik er wel uit, ik geef gewoon alles volgens de richtlijn maar die 640 gram (80%) hooi eet ze echt niet. 

 

Mvg,

Cuniculus

 

aangepast door Oryctolagus Cuniculus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn ook richtlijnen, het is bedoeld als uitgangspunt voor als je het niet precies weet. En je past het aan naar de situatie van jouw konijnen. Het komt er allemaal op neer dat ze zo veel mogelijk hooi horen te eten, maar beperkte hoeveelheid brokjes en niet te veel ongezonde dinge.

 

Tnx voor het melden dat de berekening niet klopt 😉 Zal er binnenkort is naar kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .