Spring naar bijdragen
Glo

Nieuw koppel maken niet gecastreerde ram

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Hier een vraag van een ervaren konijnenbezitter die na een konijnenpauze ivm overlijden laatste dier van koppel nu weer wil gaan starten :-). Ik heb twee leuke konijnen op het oog. Beide ongeveer 1 jaar oud (ongecasteerde ram en ongecastreerde voedster). Ik heb zelf al een aantal keer succesvol een koppeling gedaan via een konijnenopvang, maar altijd met gecastreerde konijnen. Nu zou ik heel graag 1 keer een nestje willen, maar vervolgens het rammetje laten castreren, zodat er zeker niet meer nesten komen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke koppeling. Heeft het kans van slagen? 

Ik begrijp dat jullie geen nesten willen promoten, maar hoop toch dat ik helpende reacties krijg. 

Alvast bedankt!

Glo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gezien de heersende mening op dit forum over nestjes, denk ik eigenlijk dat er weinig tot geen ervaringen zijn met een koppeling zoals jij die voor ogen hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom vraag je niet bij een opvang of je een zwangere voedster in pleegzorg kan nemen als je dat zo graag eens mee wilt maken? 

In de situatie die je nu schetst is er niet echt sprake van een koppeling, wel van een dekking. Ze moeten dan ook weer gescheiden worden, waardoor de ram super lang alleen moet zitten en je het risico loopt dat ze elkaar toch niet zo heel tof blijken te vinden als je ze echt gaat koppelen. Dan zit je met twee konijnen waar je al aan gehecht bent die misschien niet meer samen kunnen. (Plus nog een stapel kleintjes, wie weet hoeveel dat er worden, waar gaan die heen?) Ik denk dat je het jezelf zo erg lastig maakt, los van mijn standpunt over nestjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je, als je ukkies zo leuk vindt, dan ga je toch naar een opvang om te helpen met de nestjes daar of een zwangere voedster in de pleegzorg te nemen, zoals Eefje aangeeft? Dan doe je iets goeds met je liefde voor baby-konijntjes zonder nog meer konijnenleed te veroorzaken. Je gaat nu 2 willekeurige konijnen (nou ja, jij vindt ze leuk eruit zien, maar het enige belangrijke bij een koppeling of de konijnen elkaar op karakter leuk vinden, blijkt onbelangrijk) een paar tellen bij elkaar zetten om het voedstertje zwanger te maken, konijnen uit elkaar halen en weer alleen zetten? Een intacte ram reageert "anders" op een intacte voedster dan een gecastreerde ram dus je weet niet of ze het na het opgroeien van de baby's met elkaar kunnen vinden als je hem in de tussentijd hebt laten castreren. 

Echt, probeer realistisch en eerlijk tegen jezelf en de konijnen te zijn en stap van je plan af. Er zijn goede mogelijkheden om je in te zetten voor baby-konijntjes bij een opvang. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de tip om een zwangere voedster uit de opvang op te vangen. Aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht (wist niet dat dat kon). Heel erg bedankt voor het meedenken!

Ook ik heb mijn twijfels over het gedrag van de ram dat zal veranderen na castratie. Vandaar ook mijn vraag hier in de hoop dat er ervaring mee is. Ik weet hoe het is als het geen goede combi is en ook hoe het is als het dat wel is.. dus ik ga zeker voor een goede combi 🙂

Qua nest: veel eerste nesten van NHD zijn klein. Ik heb zelf ruimte. Dus zelf houden is een optie als ik geen fijn nieuw huisje voor ze vind. Dus ondanks begrijpelijke bezwaren van forumleden zie ik daar geen grote problemen. 

Ik lees het graag als iemand ervaring heeft met mijn oorspronkelijke vraag. Ik heb zeker nog niets besloten. Wil goede afweging maken in de mogelijkheden om opnieuw te starten met jonge dieren (en ja ik ben bekend met de konijnenopvang). De konijnen die ik nu op het oog heb zijn van fokkers die gaan stoppen (voedster heeft nog geen nest gehad) en hun dieren een goed huis willen geven. Daar werk ik graag aan mee, maar wel goed 😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een koppel met een ongecastreerde ram kan niet. Dat word enorm vechten om dat een ongecastreerde ram zeer hormonaal is ende voedster blijft dekken en lastig vallen. In een verblijf kan ze geen kant op, en zal het in een flinke vechtpartij uitlopen. En zo niet, stel je laat ze samen tot je een nest ziet, dan is de kans groot dat nest 2 ook al op komst is 4 weken later. En dat is niet alleen slecht voor de jongen maar ook een enorme uitputtingsslag voor de moeder.

Het is niet voor niets dat bij fokkers de rammen en voedsters apart wonen en alleen voor dekking bij elkaar gezet worden. 

Een ongecastreerde ram kan gewoon niet gekoppeld worden aan andere konijnen. 

Je zit dus langere tijd met konijnen alleen, helpt mee met het konijnenoverschot terwijl de opvangen enorm uitpuilen. Nestjes lijken leuk maar er kan zoveel dood, dierenartskosten, pijn en ellende bij komen kijken. Wat worden de konijnen beter van een nestje? 

Word vrijwilliger bij een opvang of gastgezin/pleeggezin als je graag nestjes wil. Met de ellende die je dan ziet weet ik zeker dat je mening over "leuk een keer een nestje" echt zal worden bijgesteld, als je het verdriet en leed meemaakt wat bij een nest komt kijken.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier geen ervaring mee. Toch een gedachte:

Aangezien je een ram en een gedekte voedster toch weer uit elkaar moet halen, zodat de ram lang alleen zit, kun je misschien beter alleen een voedster nemen, en haar laten dekken. En dan later een groep of koppel samenstellen met de konijnen uit het nestje.

Maar inderdaad, een zwangere voedster uit de opvang zou mooi zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kenijn:

Ik heb hier geen ervaring mee. Toch een gedachte:

Aangezien je een ram en een gedekte voedster toch weer uit elkaar moet halen, zodat de ram lang alleen zit, kun je misschien beter alleen een voedster nemen, en haar laten dekken. En dan later een groep of koppel samenstellen met de konijnen uit het nestje.

Dan moet het ook maar net klikken met een of meer konijnen uit het nestje. Dat het familie is, is absoluut geen garantie. En ook dan moeten de rammen weer een tijd apart i.v.m. castratie. Ik vind er behoorlijk wat haken en ogen aan zitten, voor de konijnen dan. Ik zou er zelf niet voor kiezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me inderdaad een onderneming met veel mitsen en maren, en een grote verantwoordelijkheid. Maar als je vooraf overal goed over na denkt, zoals wat je met de jongen doet, lijkt het me niet per se verkeerd. Vooral als je echt genoeg ruimte hebt om ze (eventueel in losse koppels, evt met konijnen van buiten aangevuld als er tussen broers en zussen geen match is) te houden. En je kunt de mannetjes toch met 12 weken al castreren, en de diertjes tussen 10 en 14 weken samen zetten met hun eigen geslacht?

bewerkt door Kenijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is het feit dat de opvangen uitpuilen voldoende reden om er niet eens over na te denken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk inderdaad ook aan alleen een voedster en die laten dekken. Als kind ben ik zo een keer tot mijn eerste koppel gekomen. Mijn allereerste konijn was een ram alleen. We waren echt maatjes. Hij liep overal achter mij aan. Ik was heel veel met hem bezig. Toen hij veel te vroeg (4jaar) overleed door onervarenheid (darmen lagen stil weet ik nu. Ik maakte mij zorgen omdat hij niet at, mijn ouders dachten dat het wel tot morgen kon wachten..). Ik wilde vervolgens weer zo’n lieve ram, maar de fokker had zich vergist 😆 en het bleek een voedster. Ik mocht haar ruilen, maar dat wilde ik natuurlijk niet meer. Ik mocht haar toen laten dekken. Ze kreeg twee jongen. Een drukke voedster en een super lieve ram. De ram is gecastreerd en gebleven (was een goede combi). De voedster ging naar een ander gezin. Ik heb er leuke herinneringen aan muv het afscheid van de voedster. Maar wellicht heb ik veel geluk gehad en zie ik die optie dus te rooskleurig in. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp niet goed dat je ondanks de kennis die jezelf hebt en die de mensen hier hebben nog wilt kiezen voor een voedster laten dekken. Is het echt zo gek om je eigen verlangens/wensen/dromen niet ten koste te laten gaan van in dit geval een voedster en haar kleintjes? Zeker als je andere mogelijkheden hebt om toch voor ukkies en moedertje te zorgen, misschien zelfs vaker dan 1 keer als je dat wilt bij een opvang. 

Ik heb vroeger ook eens uit onwetendheid lukraak 4 konijnen bij elkaar gezet en dat ging goed, maar ik zou het nu nooit meer doen, want het was meer vreselijk veel geluk dan wijsheid natuurlijk. Zoveel fouten gemaakt, verschrikkelijk. Maar jij bent nu niet onwetend, integendeel, de informatie is ruimschoots voorhanden en zelf weet je ook wel dat het niet verstandig is. Maar ja....

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is niet meer adviseren of informeren, dit is sturen, bijna dwingen, en met een vingertje wijzen. Hoe weten wij zo zeker dat het met die beestjes van haar niet goed gaat komen?

Natuurlijk kunnen we hier wel wijzen op alle voordelen van de opvang en alle risico's en minpunten van zelf fokken, zoals ook de mogelijke heel hoge dierenartskosten. Maar we leven in een vrij land, en de keuze is aan Glo, die hopelijk wat ze doet zo verantwoordelijk mogelijk aanpakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan het je ook echt afraden om te doen gezien alle redenen die al genoemd zijn. Daarnaast wil ik ook echt nog even meegeven dat een nestje voor een voedster echt niet leuk is. Zo'n voedster krijgt een heleboel jongen, er is een behoorlijke kans op complicaties zowel bij de jongen als bij de voedster. In de opvang waar ik vrijwilliger werk zijn er regelmatig nestjes en hoewel ik die kleintjes ook echt heel leuk vind, kan ik soms wel huilen als ik naar de mama kijk. Ze zijn vaak ontzettend vermagerd en na een tijdje zijn ze de kleintjes helemaal zat. Ze worden letterlijk leeg gezogen (soms zogen ze niet om een bepaalde reden en dan heb je echt een probleem). Ik heb ook een paar keer meegemaakt dat een voedster van de stress van de zwangerschap en de kleintjes letterlijk opeens dood gegaan is, dat brak echt mijn hart. Daarom wil ik je echt nogmaals op je hart drukken om niet zelf te gaan "klooien" en een nestje te nemen, maar inderdaad lekker bij een opvang te gaan helpen om voor kleintjes of een mama te zorgen. Ik heb weinig verstand van kleine konijntjes, maar met wat ik in de opvang gezien heb weet ik wel dat het in ieder geval niet in het belang van het konijn is om een pretnestje te nemen.

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kenijn:

Dit is niet meer adviseren of informeren, dit is sturen, bijna dwingen, en met een vingertje wijzen. Hoe weten wij zo zeker dat het met die beestjes van haar niet goed gaat komen?

Natuurlijk kunnen we hier wel wijzen op alle voordelen van de opvang en alle risico's en minpunten van zelf fokken, zoals ook de mogelijke heel hoge dierenartskosten. Maar we leven in een vrij land, en de keuze is aan Glo, die hopelijk wat ze doet zo verantwoordelijk mogelijk aanpakt.

Ik vind eerlijk gezegd dat je soms best een beetje mag sturen of wat feller mag zijn, als je elkaar maar wel in de waarde laat. Op dit forum gaat het nu eenmaal over het belang van het konijn en niet over het plezier van de mens over het algemeen. Glo kan op basis van de berichten nog steeds zelf een keuze maken en kan er ook voor kiezen om niet meer te reageren. Je kan altijd zelf een keuze maken. Maat ik denk wel dat we iemand hier met zijn allen willen behoeden voor het nemen van een nestje en soms komt zoiets beter aan bij iemand als het op een andere manier verteld wordt.

We weten natuurlijk niet of het met de babies en de mama goed gaat komen, dat kan je niet voorspellen. Je wil wel duidelijk maken wat de risico's zijn in de hoop dat er voor een andere optie gekozen wordt. Het is ook zo dat iedereen een andere visie heeft op het houden van huisdieren en de aanschaf hiervan en dat mag, maar ik vind dat je ook best een beetje feller mag zijn als het aankomt op dierenwelzijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga rustig de tijd nemen om te kijken hoe ik opnieuw ga starten en wat de mogelijkheden zijn bij een opvang. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kenijn:

Dit vrije land moet ook betekenen dat we bij de vrijheid om verkeerde (zeker vanuit het konijnenbelang bezien) keuzes te maken ons uiterste best mogen en moeten doen dat het gewicht dat toegekend wordt aan "mij lijkt het leuk dus wil ik het" niet de balans door laat slaan ten koste van het gewicht dat het konijnenbelang heeft of zou moeten hebben. De konijnen kunnen niet voor zichzelf opkomen en dus wordt het onder andere hier voor hen opgenomen. Vrijheid vraagt een grote verantwoordelijkheid voor je keuzes en dat wordt te vaak vergeten (hiermee zeg ik niet dat Glo het hier vergeten heeft, hoor). 

Glo stelde de vraag als ervaren konijnenbezitter met de wetenschap dat BunnyBunch (met de beste argumenten) geen nesten promoot. Alle nadelen worden in verschillende bewoordingen door verschillende mensen aangegeven. Het enige dat er overblijft aan de "pro-kant" is "ik wil het". Het kan natuurlijk zijn dat Glo daar alle gewicht aan geeft en toch kiest voor een nestje, maar je kunt het de BunnyBunchers niet kwalijk nemen dat ze linksom of rechtsom hun uiterste best doen Glo op andere gedachten te brengen, alternatieven worden aangereikt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

7 misvormd?! Dat is absurd. Komt dat vaak voor? Of had het ermee te maken dat het een onnatuurlijk groot nest was, met te weinig ruimte in de baarmoeder voor alle beestjes? Klinkt niet leuk nee. Hebben de misvormde konijnen het niet overleefd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites