Spring naar bijdragen
Lydia V Wolfswinkel

De baas

Recommended Posts

Goede avond, k heb 5 konijnen 3 uit het zelfde nestje.. 2 vrouwtjes 1 mannetje(inmiddels gecastreerd) paar weken er na nog eentje bij gekocht.. dat ging prima.. eigelijk gelijk geaccepteerd.. nu is dat een zwarte (ook een vrouwtje) en k wilde eigelijk graag een witje.. dus toen k 1,5 maand later in de winkel kwam en daar een witje zag kon k niet laten haar mee te nemen... dit had k mis beter niet kunnen doen... in begin zat ze alleen in een hoekje en werd ze beetje genegeerd! Toen moest mannetje gecastreerd worden en 2 weken appart zitten... ( dat ze elkaar wel konden zien en ruiken) Maar dit vond 1 van de vrouwtjes het moment de baas te worden!! 2 vrouwtjes vonden dat prima... maar de witte was bang voor hem en bleef van hem weg rennen.. en dit is nu al een paar weken aan de gang.. gekke is dat ze wel samen uit bakje voer eten... en ook lang niet altijd achter elkaar aan zitten!! Maar nu voelde k dus wat kleinen wondjes en dat vind k wel heel zielig... veder eet en drink het witje nog goed, heb heel groot hok en buiten verblijf dus ze hoeven niet percee bij elkaar in de buurt te komen.. maar rare is dat Ze dus regelmatig naast elkaar zitten met eten enzo... 🤔🤔🤔 jullie nog tips... heb niet idee dat voor de witte echt een bedrijgende situatie is... maar zou fijn vinden als het beter gaat!! 

groetjes lydia 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt helaas een aantal verkeerde keuzes gemaakt, waardoor je nu een lastige situatie hebt.

Konijnengroepen zijn erg lastig en moeten echt op karakter worden uitgekozen. Het is dus niet een kwestie van zomaar een groepje konijnen bij elkaar zetten.

Verder vermoed ik dat het vooral jonge konijnen zijn, omdat je het erover hebt dat je ze in een dierenwinkel hebt gekocht. En omdat je het witte konijntje later bij hebt gekocht, vrees ik dat zij eigenlijk nog te jong was om te koppelen (kan pas vanaf 16 weken).

Ik wil je adviseren om contact op te nemen met een konijnenopvang en je groep daar op neutraal terrein nog een keer laten koppelen. De opvang kan je goed advies geven over welke konijnen wel bij de groep passen en welke niet. 

Maar zelfs dan blijf je het probleem houden, dat de meeste konijnen uit je groep nog jong zijn, en over een paar maanden beginnen met puberen. Dat kan de onderlinge relaties in de groep weer flink door de war schoppen en er zelfs voor zorgen dat ze gaan vechten en je hele groep uit elkaar valt. Denk er dus ook alvast goed over na wat je in dat geval zou doen. Heb je de mogelijkheid om, in het ergste geval, alle 5 konijnen apart te huisvesten en bij een opvang een eigen maatje uit te laten zoeken? Of zou je dan een (aantal) konijn(en) afstaan aan een opvang? Ik hoop voor je dat je er met het herkoppelen goed uitkomt, maar altijd slim om hier alvast over na te denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow Neej toch... in de winkel hebben ze hier niks over gezegd.. en ruzie hebben k ze nog niet zien maken.. behalve als je dat achter elkaar aan rennen er bij telt wel... maar idd ze zijn allemaal nog erg jong.. de oudste nu ongeveer een half jaar... 

gr 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met happy122 eens.

Helaas worden er in veel dierenwinkels heel veel verkeerde adviezen gegeven met alle gevolgen van dien. 🙁 Dat is voor jou ook erg vervelend. 

Voor zover ik het kan zien is je ren niet roofdierproof. Dat zou ik zeker wel veranderen. Het ziet er mooi uit maar je wilt niet dat ze wat overkomt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi,

Neej dat wil je niet.. Er zit een net over de ren en aan de buiten kant op 2 hoogtes schrik draad.. met links een schuil hokje en ze kunnen de schuur in en hok in rennen... 

dus k hoop dat dat genoeg is...

veder nog tips ? 

groetjes lydia 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites