Ga naar inhoud

Dwerghangoor: Nederlands of Duits?

Janneke&Daan
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! Sinds halverwege mei worden wij vergezeld door onze Pleun. Pleun hebben wij via Marktplaats gevonden en volgens de verkoopster was zij een dwerg hangoor. Wij gingen er dus vanuit dat ze een Nederlandse dwerg hangoor is. Bij de dierenarts woog zij +/- 900 gram. Ze was toen ongeveer 3 maanden oud. 

Echter, krijgen wij steeds vaker de opmerking van vrienden en familie dat ze zo groot is geworden en de vraag of ze écht een dwergkonijn is. De laatste week beginnen mijn vriend en ik dit ons eigenlijk ook wel een beetje af te vragen, omdat ze toch echt wel heel groot lijkt te worden nu. Ze is nu ongeveer 6 maanden oud.

Onze vraag: hoe komen wij erachter wat voor soort ze is en of ze gewoon nog groeit of dat ze zwaar aan het worden is?  

aangepast door Janneke&Daan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf twee hangoren en die zijn bijna 2 en 2,3 kg. De grootste van 2,3 kg heeft zelfs een officiële NHD tattoo in haar oren, maar bij dat gewicht kun je eigenlijk wel zeggen dat de dwergfactor een beetje ontbreekt. 😉

Mij maakt het totaal niet uit dat ze aan de grote kant zijn voor een NHD, het gaat me niet om het ras of de raskenmerken maar puur om de konijnen zelf. Een Duitse hangoor is geen dwerghangoor, die is wel een stuk groter (tussen de 2,5 en 3,5 kg geloof ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

900 is niet buitenproportioneel voor een hangoordwerg van drie maanden, maar het zegt niet altijd wat, niet elk konijn volgt exact hetzelfde schema. Er zit niks anders op dan afwachten. Een konijn groeit inderdaad tot 8-14 maanden door, pas dan weet je het volwassen gewicht. In principe is een konijn in de groei niet zomaar te zwaar. Als je rond de 40-50 gram brokjes per dag geeft zul je aardig in de goede richting zitten (beetje afhankelijk van het merk brokjes ook), eventueel bijstellen naar beneden of naar boven als ze volgroeid is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Janneke&Daan:

Hoi allemaal! Sinds halverwege mei worden wij vergezeld door onze Pleun. Pleun hebben wij via Marktplaats gevonden en volgens de verkoopster was zij een dwerg hangoor. Wij gingen er dus vanuit dat ze een Nederlandse dwerg hangoor is. Bij de dierenarts woog zij +/- 900 gram. Ze was toen ongeveer 3 maanden oud. 

Echter, krijgen wij steeds vaker de opmerking van vrienden en familie dat ze zo groot is geworden en de vraag of ze écht een dwergkonijn is. De laatste week beginnen mijn vriend en ik dit ons eigenlijk ook wel een beetje af te vragen, omdat ze toch echt wel heel groot lijkt te worden nu. Ze is nu ongeveer 6 maanden oud.

Onze vraag: hoe komen wij erachter wat voor soort ze is en of ze gewoon nog groeit of dat ze zwaar aan het worden is?  

12 weken en 900 gram is gewoon nog binnen het normale, zou ook nog net kunnen voor een NHD. 

Wat betreft de soort, zitten er tattoo's in de oren?

Zo niet, dan is het waarschijnlijk geen raskonijn en kan het van alles zijn, meestal is het niet herleidbaar tot een soort omdat er al generaties lang te veel gekruist is, te weinig echte raskonijnen in de directe voorouders zitten om er nog iets uit te kunnen halen. Dan zou het inderdaad ook zomaar een konijn van 3 kg kunnen worden uiteindelijk.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha! Ik begrijp hem. Het hoeft dus niet per se te zijn dat ze te zwaar is. We gaan dr voer beter afwegen vanaf nu. Maar waar kunnen we aan herkennen Of ze overgewicht heeft of dat ze gewoon een groter konijn is, omdat ze geen raskonijn is? 

Ze loopt vrijwel de gehele dag los rond in ons huis dus aan de beweging zal het niet liggen. We geven dr 1 handje konijnenvoer per dag, Max 2-3 yoghurtsnoepjes en verder veel groente en soms een klein stukje appel/aardbei. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 12 weken hebben konijnen gelukkig nog geen overgewicht. Daar zou ik dus zeker niet vanuit gaan. Of je moet de voeding wel echt heel erg slecht hebben aangepakt en er een plofkip-konijnen-variant van gemaakt hebben, maar dat hoop ik niet. 

Yoghurtsnoepjes zou ik wel echt direct de prullenbak in gooien, die zijn echt ontzettend slecht voor de konijnendarmen terwijl juist op deze leeftijd heel belangrijk is dat die zich goed en gezond ontwikkelen. Appel en aardbei bevat ook veel suikers, ook dat zou ik nu nog niet geven en als je het geeft, zeer sporadisch. Als je met groenvoer wil starten, start dan met bladgroenten. 

Voor nu is het belangrijkste:

Onbeperkt hooi

Een netjes afgemeten hoeveelheid brokjes (berekenen naar het verwachtte volwassen gewicht, dus wel ruim, maar niet onbeperkt geven)

En als dat een tijdje goed gaat, als je een goede balans van brokjes en hooi hebt gevonden, de keutels goed zijn en de blindedarmkeutels gegeten worden, zou je kunnen starten met het geven van verse groenten en kruiden. Maar eerst moeten ze goed hooi eten en de spijsvertering goed gaan. 

Uitleg over voeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

Uitleg over groenvoer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .