Ga naar inhoud

konijn loopt achter kat aan waardoor ze nu allebei ongelukkig zijn


FrancisW

Aanbevolen berichten

Hi

 

Mijn konijn Bruintje, rammetje, is ondeugend, actief, slim, zindelijk en blij. Ook leert hij snel kunstjes, speelt en rent met me over de oefenmat 1x per dag. Kortom een heerlijk beestje.

 

Behalve als onze lieve kater Dibbes in de kamer is, dan wil Bruintje maar 1 ding; hetzelfde doen als Dibbes en bij hem zijn. Zo drinkt hij uit zijn waterbak, reageert op de magnetron door te bedelen (doet Dibbes omdat hij weet dat we vis ontdooien), klimt op de vensterbank, wil naar boven en wil bij hem op de bank als hij daar gaat liggen etc.

Dibbes wijst hem echter af, geeft hem zacht tikjes als hij te dichtbij komt en wordt er zelf helemaal gek van. Sterker nog, hij wil steeds minder vaak binnen zijn.

 

Probleem:

Zowel Bruintje als Dibbes worden nu steeds minder blij en ik ben daarnaast bang dat Dibbes Bruintje straks echt aanvalt, aangezien hij steeds meer irritatie gaat vertonen.

 

Oplossingen die ik overwogen heb:

Ik heb te weinig ruimte om Dibbes en Bruintje gescheiden te houden en wil Bruintje ook niet de grootste tijd opsluiten, alleen al omdat het zo'n actief en slim konijn is. 

Een 2e konijn is misschien wel een oplossing voor Bruintje. Maar het biedt geen garantie dat Dibbes weer graag binnen is en dat een maatje klikt met Bruintje. Straks maak ik 3 dieren ongelukkig.

Bruintje bij een ander baasje brengen wil ik liever niet, maar zou beter zijn. Maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat hij  bij een ander misschien de hele dag in een hok moet en wegkwijnt. Het liefst wil ik dat hij, naast een maatje, wat vrijheid heeft.

 

Heeft iemand nog andere oplossingen?

Of zijn er tips waar ik Bruintje naar toe kan brengen. Want voor zover ik heb onderzocht zijn er konijnenopvang adressen die ook konijnen koppelen aan nieuwe baasjes, maar dan zit hij eerst een tijd alleen in een hok. Daarnaast is er geen garantie dat hij snel weer goed terecht is.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit juist heel simpel opgelost is met een maatje. Je konijn laat heel duidelijk zien dat hij gezelschap mist. De kat begrijpt zijn gedrag niet, hij begrijpt vervolgens de correcties van de kat niet en dan zijn inderdaad beide niet blij meer. Als je die (voor een konijn heel normale én heel sterke) behoefte aan gezelschap invult met iets waar hij daadwerkelijk wat aan heeft, namelijk een ander konijn, dan lijkt de kans me klein dat hij dit nog steeds zo extreem bij de kat zal zoeken. De kat merkt dat gauw genoeg op de momenten dat hij wel binnen is en dan is het probleem opgelost.

 

Wel moet er dan voldoende ruimte zijn, twee konijnen in een hok opsluiten is absoluut geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik ook een hele kleine woonkamer. Mijn konijnen wonen in een ren van 5m2. Dat is bijna de helft van mijn kamer. Als ik er ben dan staat altijd de ren open en klap ik de panelen naar de muur. Zo heb ik zelf meer ruimte en hebben mijn konijnen ook de ruimte. Voor mij werkt het heel goed. Misschien ook een idee voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn met zn 4en (gezin). Als ik alleen woonde zou ik zoiets zeker doen.

Voor Bruintje hadden we een iets groter konijn, meneer de Bruin, ook een rammetje. Hij maakte ook onderdeel uit van ons gezin.Juist omdat hij alleen was, richtte hij zich op ons. savonds daagde hij mn man uit voor een machtspelletje en daarna kwam hij bij mij kroelen op de bank. Mijn kinderen maakten een parcours voor hem waar hij altijd enthousiast aan meedeed. Verder lag hij vaak uitgestrekt midden in de kamer en moesten we over hem heen stappen.

 

Maar Dibbes was er eerder dus zullen we rekening houden met hem. 

 

Ik ben nu op zoek naar een nieuw baasje voor Bruintje. Iemand die hem een konijnen- maatje kan bieden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat in dit geval de meest verstandige keuze is, het beste voor Bruintje. Hoewel het geen makkelijke beslissing zal zijn. Je kan ook altijd kijken of hij via een goede konijnenopvang met een plaatsingsbeleid waar je je in kan vinden, herplaatst kan worden. Dan weet je zeker dat hij een maatje en voldoende ruimte krijgt.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .