Spring naar bijdragen
Pebbles&bambam

Hoeveelheid stro gebruiken?

Recommended Posts

Hallo allemaal! 

Dit word de eerste winter dat mijn konijnen buiten gaan verblijven en ben ik langzaam begonnen met stro in hun bak. Eerst moest Pebbles er niets van hebben en gooide steeds de hele stapel eruit. Ze leek soms net een hondje met al die stro sprieten in haar bekje. Maar het MOEST eruit 😤

Nu met kleine beetjes zitten ze er samen op en knabbelen ze eraan.

Hoebeel stro moet je gebruiken in de winter? 

Ik heb een ideaal beeld voor me dat ze lekker een flinke stapel hebben waar ze een holletje in maken om samen in te kruipen 🥰. Maar hier gebruiken ze het vooral als bodem bedekking bovenop de Back to Nature korrels 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het warm is, schuiven joris en brenda hun stro ook naar 1 kant in de bak, en gaan dan op de kale bodem liggen 🤣 Ik heb een traliekooi onderbak in het schuilhok staan, dus het blijft er wel inzitten. 

Als het echt -5 of -10 is in de winter geef ik ze echt een flinke laag stro hoor, Ik denk wel 8-10 cm, de kooi-onderbak is dan echt tot op de rand of zelfs boven de rand met stro gevuld. Daar maken ze dan echt kuiltjes in of ze kruipen er onder en maken er een soort holletjes in om in te liggen. Dus dat beeld klopt wel, maar dat is hier eigenlijk alleen als het echt tegen of onder het vriespunt is.  Maar voor nu (nog het nog best ruim boven 0 is, maar wel al onder de 10 graden in de nachten) heb ik het nog niet zo extreem dik gemaakt, gewoon een laagje van 2-3 cm op de bodem.  

Ze hebben als tweede huisje per koppel ook een elmato buitenhuis, dit is een foto van vorig jaar, Charlie en harold sliepen er toen heel veel in, en hadden echt een lekker beschut slaapkuiltje gemaakt met stro, hooi en haren. Zag er zo comfortabel uit dat ik het ook maar gewoon liet liggen voor ze 😄 

elmato-hok-winter.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de uitleg! 

Nu leg ik stro in de grote onderbak maar misschien is het een goed idee om ook een apart huisje te hebben alleen voor het schuilen inderdaad. 

Word er ook wel eens gebruik gemaakt van zo'n warmte lamp in een hok, zoals bijvoorbeeld bij kuikentjes? 

Of is het verschil tussen warm binnen en koud buiten dan te groot? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grootste probleem met dat soort dingen is dat ze stroom nodig hebben. Dat houd dus in kabels in het verblijf, en dat geeft als risico dat je konijnen zichzelf elektrocuteren of brandwonden in de bek oplopen.

Voor zo ver ik weet worden ze bij konijnen eigenlijk alleen gebruikt bij hele zwakke, moederloze nestjes konijnen, en zelfs dan is een coufeuse (schrijf je dat zo?) beter dan een warmtelamp.

Ik denk ook dat het onder een warmtelamp al snel weer te warm word voor konijnen. De meeste konijnenbaasjes kiezen dus voor stro en evt. isoleren van een nachthok. In Nederland is dat ook voldoende.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites