Spring naar bijdragen
Anoukje

Nieuw maatje voor e-cuniculi dragend konijn

Recommended Posts

Gisteren het vriendinnetje van Luc in laten slapen. Ze had een hele snelle verloop van EC, en dierenarts en ik vonden dit beiden het beste voor haar.

Helaas had ik haar pas een jaar, het vorige vriendinnetje van Luc heb ik ook in moeten laten slapen met EC.

Luc heeft nog nooit ergens last van gehad maar is ongetwijfeld drager. Ik heb gisteren Meranox meegekregen om hem 2 weken preventief te behandelen. Maar ik twijfel om dit te doen, dwz ik wil proberen dit om te ruilen voor panacur pasta.

Maar nu het probleem. Ik ben natuurlijk verdrietig, maar Luc is duidelijk zwaar depressief na het verlies van zijn lieve maatje.

Er moet zo snel mogelijk een nieuw vriendinnetje komen. Maar die kan natuurlijk ook besmet raken nu.

Even het hok en de ren grondig reinigen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het hok is 6 m2 en was voorheen een kippenhok en de ren is 10 m2 zie de foto's.

Mijn ideeën:

Nieuw vriendinnetje meteen behandelen (maar dat geeft veel stress)

Of:

Ander konijntje wat ook een partner verloren is aan EC, dus ook drager.

Maar waar vind ik die

Even ander hok met een maken gaat ook niet zomaar. Het moet hier volledig dicht zijn ivm vossen, roofvogels en marters.

360.jpg

360.jpg

Verdrietige Luc

360.jpg

bewerkt door Anoukje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Behandelen als de parasiet niet actief is, heeft geen zin. Het schijnt dat zo een 80% van de konijnen EC meedraagt. Als ik zie op het forum hoe vaak het voor komt, geloof ik dat percentage dus wel. Je hoeft dus niet bewust op zoek naar een EC konijn wat het actief heeft of heeft gehad. 

Hier staat veel informatie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels ben ik wel aardig ECervaringsdeskundige, ik heb hier de afgelopen 15 jaar al heel wat gevallen meegemaakt.

Maar nu dus niet behandelen (wat ik ook liever niet doe)

De vraag blijft staan hoe ik zo snel mogelijk een nieuw maatje voor Luc erbij kan nemen.

bewerkt door Anoukje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft Luc zelf geen tekenen van EC op dit moment, geen gezondheidsklachten? Als hij wel fit en gezond is, zie ik niet waarom je zou moeten wachten. Ik zou wel het verblijf goed schoonmaken en ontsmetten, maar dat is altijd verstandig na ziekte en voor een koppeling. 

Ik vergeet je trouwens helemaal sterkte te wensen met het verlies. EC is een nare ziekte. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luc is kerngezond.

Het hok en ren ga ik nooit helemaal ontsmet krijgen ben ik bang.

Dank je, ik heb hier veel verdriet van. Het is zo gemeen EC. Konden ze er maar tegen inenten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sterkte met het verlies!

Is een koppelvakantie bij de opvang een idee? Dat geeft jou de tijd om het verblijf te schrobben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Marjoleink:

Sterkte met het verlies!

Is een koppelvakantie bij de opvang een idee? Dat geeft jou de tijd om het verblijf te schrobben.

Dankjewel!

Dat wil ik ook het liefste, heb ik de vorige keer ook gedaan en dat is mij heel goed bevallen.

Ben al aan het zoeken.

Helaas hier in de buurt hebben de opvangen geen geschikt maatje voor Luc. Hij is 8 jaar en ik wil niet een veel jonger maatje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je al contact gehad met de opvangen? Vaak zijn de websites niet actueel, en misschien hebben ze toch een potentiële kandidaat zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel succes! Pin je niet vast op leeftijd, ik had hetzelfde idee toen ik op zoek moest naar een nieuw maatje voor mijn toen bijna acht jaar oude voedster. Ik kwam uiteindelijk thuis met een ventje van zes maanden en ze zijn me toch een partijtje happy samen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Anoukje:

Dankjewel!

Dat wil ik ook het liefste, heb ik de vorige keer ook gedaan en dat is mij heel goed bevallen.

Ben al aan het zoeken.

Helaas hier in de buurt hebben de opvangen geen geschikt maatje voor Luc. Hij is 8 jaar en ik wil niet een veel jonger maatje.

Ik zou bij een konijntje van 8 bij voorkeur wel een volwassen konijntje zetten, ivm de drukke buien die de puberende jongere konijnen nog wel hebben, maar alles boven de 1 zou voor mij in zo een situatie prima zijn. Pin je dus niet te veel vast op leeftijd inderdaad. Mocht je toch graag een ouder konijntje zoeken, kijk eens of er op deze facebook pagina iets voorbij komt: https://www.facebook.com/bunnybinseniorkonijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Eefje:

Veel succes! Pin je niet vast op leeftijd, ik had hetzelfde idee toen ik op zoek moest naar een nieuw maatje voor mijn toen bijna acht jaar oude voedster. Ik kwam uiteindelijk thuis met een ventje van zes maanden en ze zijn me toch een partijtje happy samen! 

Nee dat ga ik niet doen. Ik heb een uitsterfbeleid hier. Van 19 konijnen maximaal ben ik nu op 4 gekomen. Ik heb nu 16 jaar konijnen en ik wil er uiteindelijk nog maar 2 overhouden. In de afgelopen jaren heb ik onderling kunnen koppelen of als dat niet ging kwam er een nieuw konijn bij, naar dan wel een op leeftijd.

Luc kan onmogelijk bij mijn andere koppeltje, dus zal er een 'oudje' bij moeten komen.

In het gunstige geval sterft er hierna een van mijn rammen en dan probeer ik eerst een trio te maken, wat ook vaak wel lukt. Soms gaat dat niet helemaal optimaal, maar als ze niet knokken heeft het toch als resultaat dat er geen één eenzaam en alleen zit.

De Facebook pagina van Bunnybin seniorkonijnen ben ik ook lid van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luc is weer lucky!

Maandagavond via Marktplaats een vriendinnetje voor hem opgehaald. Een 5 jarig konijntje met een eerlijk verhaal, dus geen allergie/geen tijd/enz bullshitonzin.

Dinsdag heb ik ze in een andere ren bij elkaar gezet en het ging meteen goed. Daarna in een grote ren in het tuinhuis en daar zijn ze 2 dagen in gebleven.

Ondertussen het hok en de ren schoongemaakt en gedesinfecteerd. En nu maar fingers crossed dat ze gezond blijven.

360.jpg

360.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat fijn dat je een passend vriendinnetje gevonden hebt! Via marktplaats is het altijd wat spannend of het klikt of niet, maar dit lijkt op de foto's in ieder geval een goede match te zijn, fijn hoor!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gefeliciteerd, twee konijnen blij gemaakt, zo te zien. 😎

bewerkt door JokeC
foutje hersteld

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Evee:

Wat fijn dat je een passend vriendinnetje gevonden hebt! Via marktplaats is het altijd wat spannend of het klikt of niet, maar dit lijkt op de foto's in ieder geval een goede match te zijn, fijn hoor!

Is inderdaad een gok. Het meest ideale is een match in de opvang. Maar van de vele koppelingen die ik hier de afgelopen 15 jaar heb gedaan mislukte het maar één keer. Ik heb ook wel koppelingen gehad die niet helemaal vlekkeloos gingen en soms weken duurden, maar uiteindelijk ging het dan toch goed.

Maar deze keer was het echt een makkie gelukkig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites