Ga naar inhoud

konijn castreren


bibi&bobo

Aanbevolen berichten

hoi, 

Morgen laat ik mijn mannelijke konijn castreren, ik heb hier wat vragen over. Ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.

 

1: mijn konijnen gaan uit elkaar, allebei in een hok met een ren. Ik weet dat je bij een sterilisatie beter kleedjes en handdoeken kan gebruiken als bodembedekker, moet dit bij een castratie ook of kan je gewoon stro gebruiken?

2: moet ik gewoon het eten geven wat ze normaal ook krijgen (korrels,groentes/fruit) of minder/meer?

3: na hoeveel weken mogen ze weer bij elkaar?

4: moet ik Bobo met rust laten of juist veel aandacht geven?

 

ik weet dat je alles op kan zoeken op internet maar ik krijg allemaal verschillende antwoorden. Dus vraag ik het hier nog even 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1: ik zou eerder voor wat oude handdoeken gaan dan stro. Stro kan in de wond prikken, lijkt me niet erg prettig.

2: gewoon hetzelfde geven. Eventueel verwennen met wat lekkers zoals peterselie, mits hij eraan gewend is natuurlijk.

3: exact 3 weken na de castratie kun je hem weer proberen te koppelen aan je voedster. Dan is je ram niet meer vruchtbaar.

4: ik zou hem gewoon ff de rust geven, maar uiteraard wel in de gaten houden of alles nog oke is met hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad beter even geen stro. Op zich stelt castratie niet zoveel voor, meestal zijn ze met een dag wel weer de oude. Maar in verband met de vruchtbaarheid noet je ze na de castratie nog minimaal 14 dagen apart houden. Daarna kun je ze opnieuw koppelen op neutraal terrein.

 

Deze artikelen zijn misschien interessant voor je:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje was op de dag van de castratie nog een beetje suf, dus toen heb ik hem met rust gelaten zodat hij lekker kon doezelen en slapen. De dagen erna heb ik hem juist wat extra aandacht gegeven, maar op een rustige manier, dus bij hem gaan zitten/liggen en een beetje aaien. Maar dat werkt natuurlijk alleen als het konijn eraan gewend is en je merkt dat hij dat prettig vindt.

 

Ik vond de castratie van tevoren trouwens heel spannend, maar het viel me achteraf ontzettend mee. M'n rammetje was heel snel weer ontwaakt uit de narcose en at al vrij snel weer. Ook kreeg hij z'n levendigheid in de loop van de dagen weer helemaal terug. Dus als alles goed gaat, hoeft het helemaal niet zo ingrijpend te zijn. (Hoewel ik natuurlijk niet weet wat er is omgegaan in zijn hoofdje.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .