Spring naar bijdragen
pakyakker

Tips voor een net of gaas?

Recommended Posts

Mijn konijn Vlekje staat buiten onder een walnotenboom. Dit is de enige plek waar het hok met ren kan staan. Zoals de meeste wel weten is een walnotenboom giftig. Langzaam aan beginnen er nu al blaadjes van die boom af te vallen en die vallen dus in haar ren. Als ik niet op let eet ze die ook zo op. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Over haar ren heb ik al een soort aanhangernet heen zitten, die gaten die erin zitten zijn ongeveer 2x2 cm. Daar vallen de kleinere blaadjes dus gewoon doorheen. Ik ben dus opzoek naar een soort net of gaas dat wat fijner is, maar niet al te duur is. Ik heb al even op Google gezocht maar kan het niet goed vinden. Voor nu heb ik er dus een stoffen deken overheen liggen. Nu kan het nog wel, maar van de week gaat het regenen en dan is dat geen optie meer. Ik heb het ook al met een klamboe voor een 2-persoonsbed geprobeerd maar dat werkt ook niet echt.

Alle tips zijn welkom!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je het best op vijvernetten kan zoeken, die zijn er ook in verschillende maaswijdtes omdat sommige mensen juist ook boomblaadjes uit de vijver willen houden (en reigers enzo). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

Ik denk dat je het best op vijvernetten kan zoeken, die zijn er ook in verschillende maaswijdtes omdat sommige mensen juist ook boomblaadjes uit de vijver willen houden (en reigers enzo). 

Zat ik ook naar te kijken inderdaad. Vreselijk duur! Ik denk alleen dat die gaten niet veel kleiner zijn als het net wat er nu op ligt. Tenminste wat ik zo op het internet kan zien.

Zelfde net hadden we ook bij ons vorige huis. Daar stond ze onder de lindeboom, die ook best wel grote bladeren heeft. In de herfst gaan ze natuurlijk dood en vallen ze er met een gemak doorheen. Ook heeft Vlekje er een handje van om de blaadjes die dan op het net liggen alsnog op te eten door als een soort katje met haar voorpootjes het net naar beneden te trekken en zo het blaadje eraf te snoepen.😂 Het is mij een konijn hoor. Dus tegen dat soort frasten moet het net ook kunnen. 

Ik zal ook maar mijn zusje eens vragen die werkt bij de Gamma.

Het is jammer dat ik hier geen filmpje kan plaatsen want je moet haar eens zien als ze dat doet.

bewerkt door pakyakker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vliegengaas bovenop je aanhangernet? Dan is het aanhangernet voor de stevigheid en het vliegengaas om de kleine blaadjes ook tegen te houden. In het midden een paaltje met erop een plastic deksel of zo gespijkerd om het aanhangernet iets hoger te krijgen zodat je acrobaat er niet bij kan? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei JokeC:

Vliegengaas bovenop je aanhangernet? Dan is het aanhangernet voor de stevigheid en het vliegengaas om de kleine blaadjes ook tegen te houden. In het midden een paaltje met erop een plastic deksel of zo gespijkerd om het aanhangernet iets hoger te krijgen zodat je acrobaat er niet bij kan? 

Dat idee van een paaltje is een goede inderdaad! Ik zag nu net horgaas en dat is helemaal niet duur.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Walnootblad is niet echt giftig, je mag het alleen niet in grote hoeveelheden aanbieden. Dat er af en toe een blaadje gegeten wordt, is dus niet zo erg. Natuurlijk is het wel slim om het gros van het blad met een net tegen te houden, om overeten te voorkomen.

Misschien kun je haar juist ook wat vers blad/takken aanbieden van bomen en/of planten die je wel in grotere hoeveelheden kan geven, dat leidt haar misschien wat af van de blaadjes die van de walnoot af vallen. Zij blij en jij hoeft je minder ongerust te maken :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Update:

Heb horgaas gehaald bij de Gamma en die over de ren heen gedaan. Helpt heel goed nu het harder waait. Helaas bedekt het de zijkanten niet. Dus ik weet niet hoe het gaat in de herfst of het dan ook tussen de spijlen door de ren in waait. Voor nu is dit goed, het heeft al heel veel blaadjes tegen gehouden afgelopen nacht.

Bedankt allemaal voor jullie tips!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had altijd over de vijver van dat tuingaas wat je anders over je moestuin en bessenstruiken heen doet om te voorkomen dat de vogels eraan komen. De mazen zijn veel kleiner, het is beter te betalen, en de netten zijn veel groter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites