Spring naar bijdragen
mabaals

SPOED HULP GEZOCHT groepskoppeling 1 + 3

Recommended Posts

Beste bunnybunch,

Mijn moeder had 2 konijntjes, die samen bij haar woonden. +- 5 maanden geleden hebben we Droebie moeten laten inslapen (12 jaar geworden, volgens mij een mooie leeftijd). Voedster Dewi bleef alleen achter en het idee was om een nieuw vriendje erbij te halen. 

Helaas weten we sinds augustus dat mijn moeder borstkanker heeft met uitzaaiingen in long en lever. De prognose is zacht gezegd niet goed, en het is niet verstandig nu om een konijntje erbij te nemen. 

De vader van mijn vriendin heeft zelf 3 konijnen en was bereid om Dewi in huis te nemen. Dit heeft ook mijn moeders voorkeur omdat mijn vriendin en ik Dewi dan tenminste nog we eens kunnen zien. De reis van Dewi van Rotterdam naar Groningen (!) is inmiddels achter de rug en de koppeling is begonnen. Ik heb denk ik echter een groot probleem.

De groep konijnen in Groningen bestaat uit 1 ram en twee voedsters van 2/3 jaar oud. Dewi is 5 jaar. Koppeling begonnen door Dewi met Witje op neutraal terrein te zetten: ging top, geen gevecht, beetje rennen en domineren maar dat zag er goed uit. Toen de twee andere erbij gezet en er was een klein probleempje. 1 van de 3 lijkt een hekel aan Dewi te hebben en bijt veel in haar kont en bokst tegen Dewi aan. Dewi lijkt hierdoor  bang geworden en doet sindsdien niks meer, alleen maar alleen in een hokje zitten. Ook de match met Witje lijkt vergeten, witje springt nu op Dewi’s hoofd en bijt ook in haar kont.

Extra moeilijk is ook dat ik dit weekend weer vertrek naar Rotterdam en ik Dewi moeilijk weer mee kan nemen. Ze ‘moet’ hier blijven. Ze kan wel eventueel in een aparte kooi, maar dan zit ze nog steeds alleen en dat is juist zo zielig.. maarja in elkaar gebokst worden door drie konijnen is nog zieliger. De opvang is ook een optie, maar mn moeder vindt het fijn als ze soms nog een bekend gezicht ziet (snap dat dit natuurlijk een beetje een onzin rede is maar toch).

Kunnen jullie mij helpen? Zien jullie nog kans van slagen? Misschien dat ik me niet zo moet aanstellen, kan natuurlijk ook! Ik las op een aantal fora dat zolang er geen bloed ligt, alles prima gaat. Maar Dewi verdedigt echt totaal niet en de andere konijntjes slaan en trappen alleen maar, dus dat kan niet goed zijn. Er wordt ook niet gereden op elkaar, dus voor mn gevoel wordt er ook helemaal niet gewerkt aan rangorde bepaling. Help! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit klinkt niet als een goede koppeling, en eerlijk gezegd ook niet als een goede aanpak. Een groepskoppeling is heel moeilijk, omdat alle karakters bij elkaar moeten passen. Voor nu zou ik haar even helemaal apart houden van de rest, en contact opnemen met een goede konijnenopvang om de situatie te bespreken en, als zij denken dat het kans van slagen heeft, een afspraak te maken voor een koppelvakantie. Dan blijven ze met zijn allen een paar dagen bij de opvang. Lukt het, dan krijg je een viertal terug, lukt het niet, dan zou ik haar denk ik toch afstaan aan de opvang. Dan wordt ze herplaatst met een nieuwe partner en kan ze weer gelukkig worden. Dat lijkt me belangrijker dan dat ze af en toe jouw gezicht ziet.

Hier is de lijst met opvangen.  https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Sterkte met je moeder!

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit mij aan bij het advies dat marjolein geeft. Sterkte met alles!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me idd een goed idee wat Marjoleink aangeeft. 

Mocht het niet lukken kun je aan de opvang vragen of het toekomstige baasje een update wilt geven. 

Heel veel sterkte met je moeder!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de snelle reactie! Vanwege veel drukke agenda’s doek we voor de komende tijd Dewi apart van de groep en nemen we contact op met een konijnenopvang. Nog nooit gehoord van een koppelvakantie, maar dit klinkt wel als een ideale oplossing. 

Nog 1 vraag: is het slim om Dewi op een plek te zetten waar ze wel zicht heeft op de groep (en andersom)? Soms lees ik dat de groep dan juist heel vijandig kan worden op de ander en dat dit alleen maar slecht kan uitpakken, terwijl op anderen plekken juist het belang van afscheiding dmv gaas wordt benadrukt.

Nogmaals bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze helemaal uit elkaar houden, dus niet zien en niet ruiken. Dan kunnen ze tot rust komen, en bouwen ze geen frustratie naar elkaar op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dit geval zou ik ze ook uit het zicht houden, omdat de eerste ontmoeting al niet zo goed ging. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het niet mogelijk om Dewi aan één van de andere drie konijnen te koppelen, bijvoorbeeld Witje, en ze dan als twee losse koppels te houden?

Ook kan ik me goed voorstellen dat je moeder juist nu, tijdens haar ziekte, wel wat steun kan gebruiken, en een diertje kan veel steun bieden. Kan ze Dewi niet een tijdje in haar eentje houden en haar veel aandacht geven? Of haar bij de opvang laten koppelen, en Dewi en het nieuwe maatje bij zich houden, om het koppel terug te brengen naar de opvang mocht zij er straks niet meer voor kunnen zorgen?

Veel sterkte trouwens met de vreselijke ziekte van je moeder!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites