Spring naar bijdragen
lolalisa

🐰 Even voorstellen: toekomstig binnenkonijn

Recommended Posts

Hoi iedereen! 😄

Ik heb al wat rondgekeken op het forum maar mij nog niet voorgesteld. Ik ben mij op dit moment aan het voorbereiden voor een binnenkonijntje (denk over 3-4 weken). En poe wat leer ik veel! 😃 Ik heb zo'n beetje mijn hele jeugd konijnen gehad, maar als kind doe je maar wat en het lijkt alsof er in 10 jaar zoveel meer wijsheid over konijnen is bijgekomen. Heel fijn, maar ik schaam mij ook wel een beetje voor hoe ik vroeger voor mijn konijnen heb gezorgd.. Alleen dat hok al, hoe weinig ze het ren in gingen, zaagsel als ondergrond en hoe weinig hooi ze kregen vergeleken pallets.. brrrr ik schrik van hoeveel we verkeerd deden. 😟

Oftewel ik heb alles wat ik wist achter mij gelaten en probeer alles opnieuw te leren: voeding, verzorging, leefruimte, bunnyproofing, speeltjes, oppakken, zindelijk maken etc. etc. Alle tips voor zijn welkom! 🤓 

Ik ben ook op dit moment bezig met een zelf ontworpen kast + ruim konijnenhok (wel 2 meter lang en 90cm hoog). Ja, liever geen hok.. maar ik vind het toch fijn om 1 vast plekje om te hebben voor toiletteren, eten en verstop-plekje. Het is de bedoeling dat het konijn 24/7 los mag huppelen. 😊 Geen idee of dat lukt vanaf dag 1. Misschien bouw ik het langzaam op. Maar ik denk dus echt over alles na, wat voor hout het is, welke beits ik gebruik, wat voor ondergrond.. ALLES moet tot in de puntjes haha. 😄 Ik heb gezien de warmere zomers nu ook specifiek gekozen voor keramische tegels, die heb ik speciaal op maat gezaagd. Dat was me een klus! 💪

https://photos.app.goo.gl/XzVUUZQdmr2GXL8NA

Ik heb nu een konijn op Marktplaats gereserveerd op mijn naam staan. Een 1-jarige rex ram van een eigenaar die het welzijn van het konijn ook heel belangrijk vindt. Het is echt een schatje! 🥰 Ik vind het jammer dat het wel een fokker is.. 😬 dus ik blijf wel kritisch zodra ik langsga. Liefst wil ik ook snel een maatje erbij (.. nog even m'n vriend overtuigen hoe belangrijk én leuk het is). Die hoop ik dan wel te matchen via een dierenopvang, alleen zie ik dat veel opvangen niet voor binnen toestaan. Dat is dus nog een dingetje.

Als er nog meer eigenaren zijn met een rex konijn, let me know! Ik zoek nog naar de perfecte kam, gezien de vacht nogal speciaal is. 😇

Liefs,

Lolalisa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op bunnybunch!

Ik heb naar aanleiding van jouw bericht toch een paar opmerkingen, ik lees namelijk toch echt over een aantal helaas veel gemaakte beginnersfouten. Ik ben blij dat je voor het konijn er is dus hier even komt buurten, hopelijk zet ik je aan het denken met onderstaande informatie! 😄

1. Eén konijn is geen konijn, ze hebben echt een soortgenootje nodig! Als je nu niet weet of je dat kan bieden... raad ik je eigenlijk aan er nog niet aan te beginnen. Twee konijnen of geen konijnen. Een konijn heeft echt een maatje nodig om gelukkig te leven, en koppelen is niet makkelijk. Begin gelijk goed, of stel het uit tot je goed kan beginnen.

2 Het fokker-puntje: Op marktplaats adverteren geen goede fokkers. Alleen bedroevend slechte. Ze laten het zo mooi lijken, je ziet de schuren vol konijnen echt niet als je een jong konijn haalt, ze komen eerlijk over, het verhaal zit bijna waterdicht in elkaar. Maar de werkelijkheid is echt anders. Ik snap dat je het graag wil, maar ik raad het echt zo ontzettend af om naar een fokker te gaan. Houd het niet in stand.  Op marktplaats adverteert bijvoorbeeld ook deze fokker uit dit topic, waar vele gedupeerden met zieke en overleden konijntjes nu een rechtzaak proberen te starten:

3. Adopteer een koppeltje uit een opvang! Echt, start goed! Dat voorkomt een hoop kosten, ellende, problemen, tranen van verdriet. En weet je hoe goed het voelt om een asiel-koppel een gouden mandje te bieden?! Intens gelukkig, dat kan ik je vertellen 😄 Het liefst wil je ze allemaal adopteren! Als je graag een rex wil, ook die zitten in asielen. Kan soms even zoeken of geduld hebben zijn, maar ze zijn er echt.

Hier vind  je de lijst met asielen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

4. Los in huis. Ik heb zelf of jaren konijnen in huis gehad, maar ik hoop dat als je van plan bent ze los te laten dat je niet aan meubels, behang en vloeren gehecht bent. Het zijn enorme slopers. Er gaan echt plasjes naast de bak. Het slopen was bij mijn konijnen op een bepaald punt zo erg, dat het voor mij toch reden is geweest ze lekker buiten de ruimte gegeven, en daar kunnen ze veel meer konijn zijn zonder dat er iets mis kan gaan. Er zijn best wat nadelen aan konijnen in huis (slopen, gebrek aan zonlicht, lastig om voldoende permanente leefruimte te geven). Het kan hoor, maar dan moet je eigenlijk een echte konijnenkamer of ruime konijnenhok in kunnen richten waar ze geen kwaad kunnen en lekker konijn kunnen zijn. Wel iets om je vooraf even goed te bedenken dus, want als je nu start en voor konijnen in huis kiest en het werkt niet, kunnen ze op z'n vroegst pas in mei naar buiten volgend jaar: https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

5. Rexen - weet je dat er gezondheidsproblemen zijn die veel bij rexen voor komen? Zoals pododermatitis? En dat is echt een lastig iets, kan behoorlijk in de kosten lopen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes-konijn

6. Meer informatie:
Veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb je al in meerdere topics gezien maar op de één of andere manier is dit me ontschoten.

Dus alsnog: welkom op het forum!🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel leer-en leesplezier op het forum. Het heeft geen zin om na te typen wat @Evee net heeft getypt. Ik ben het echt volledig met haar eens. Ik heb me helemaal niet ingelezen voor ik met konijntjes begon. Gelukkig dat je daar mee bezig bent! Ik ben al bijna een half jaar mijn ouders aan het overtuigen voor een maatje. Heb echt al vanalles gedaan, een filmpje gemaakt, ze laten meelezen op dit forum, dingen face to face gezegd,... 

nu mijn moeder overtuigd is en ze nu mijn vader mee helpt te overtuigen haat het beter en beter. Ik begin meer en meer in te zien hoeveel gelukkiger hij zou zijn met een maatje. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee Bedankt voor je uitgebreide reactie, fijn dat je zo meedenkt. 🙂

Een maatje komt er sowieso, alleen misschien niet vanaf dag één. Ik heb altijd koppels gehad, dus ik zou het ook veeeeel te zielig vinden een eenling te houden. 😊 Ik heb trouwens juist het idee dat koppelen via een asiel heel goed gaat? Omdat er vaak dates aan vooraf gaan en zij daar ook heel zorgvuldig mee zijn?

Ik heb het idee dat die fokkers op Marktplaats ook adverteren als de neten. Die vermijd ik sowieso al. De mevrouw die ik nu spreek heeft maar een paar nestjes per jaar en is heel hobbymatig, niet een fabriek. Misschien praat ik het nu voor mijzelf goed. Ik begrijp dat als ik mijn geld aan haar geef, ook al gaat het om een dekram en niet een nieuw nestje, dat ik haar financieel steun om ermee door te gaan. Dus ik twijfel of ik ermee door wil gaan en als ik toch wel langsga ben ik erg kritisch. Ik vind het vooral belangrijk dat als ik toch wel het konijntje daar koop, de tweede via het asiel gaat.

Wat betreft in huis houden, gaat denk ik helemaal goed komen! Ik heb geen meubels waar ik veel waarde aan hecht (bijna alles is nog uit studententijd ofwel tweedehands) en er zijn geen hoekjes of ruimtes waar hij zich (onder) kan verstoppen. Kabels zijn allemaal beveiligd of zelfs helemaal weggewerkt. Mocht ik trouwens willen dat hij niet door het hele huis loopt, dan kan de werkruimte afgesloten worden van de woonkamer en is heel ruim om lekker z'n eigen ding te doen. 😄 Daar staat ook straks het (open) hok met toilet, eten, warm mandje en vloerkleedjes van juten en katoen die hij mag slopen als ie dat leuk vindt. Ongelukjes gaan gegarandeerd gebeuren ja, maar dat hoort erbij. Gelukkig werk ik thuis, dus ik zal het wel snel genoeg merken.

Ik heb wel gehoord dat de sore hocks vaker voorkomen bij Rexen ja, ik twijfelde alleen of het niet een beetje een fabeltje is dat het zo specifiek bij Rexen voorkomt. Ik heb nog niet eigenaren hierover gehoord namelijk. Maar ik heb de link gelezen en zal er extra aandacht aan geven. 🙂 

Nogmaals thanks voor alle info! Ik lees zo'n beetje het hele info gedeelte van de site door haha! 😁 Echt top!

bewerkt door lolalisa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat je het allemaal goed bekijkt en er over na denkt. Wat betreft de zere hakjes, het is niet beperkt tot rexen, maar hier op het forum zie je dat over het algemeen de konijnen met de speciale vachtjes, dus de teddy's en rexen, er wel duidelijk vaker last van hebben. Hier een aantal linkjes naar topics over dit onderwerp, sommige topics zijn wel echt wat ouder hoor, maar er staan wel ervaringen in van konijnenhouders:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites