Spring naar bijdragen
Tûnkabouter

Stress bij koppelen

Recommended Posts

Goede morgen konijnen vrienden,

Ik heb mijn mannetje vorige week zaterdag laten koppelen bij een konijnenopvang. Ik kon ze afgelopen dinsdag ophalen. Ze zijn daar even gebleven omdat ik reuma heb en tijd nodig had om de boel ( hok)schoon te krijgen thuis

Mijn mannetje eet nu geen brokken meer( ss) alleen gras, wat groente en wat kruiden. 

Gisteren bij dierenarts geweest en lichamelijk is er geen reden waarom heb je niet normaal eet. Hij is een ons afgevallen.

Ze schijnen het wel te kunnen vinden.

Ik weet even niet wat ik moet.

Kan hij een tijdje zonder brokken?

Ik wil geen extra stress bezorgen.

Heeft iemand advies of tips?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich kan een gezond konijn wel eventjes zonder brokken, als hij wel gevarieerd gras, hooi, groente en kruiden eet. Het is dus niet gelijk paniek. Vervelend dat ze niets hebben kunnen vinden. Is zijn gebitje ook goed nagekeken?

Is er niets mis met je brokken? Dat ze bijv. vochtig zijn geworden ofzo?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De dierenarts heeft hem helemaal nagekeken.

Hij had wat haakjes maar niet zodanig dat hij daardoor niet zou kunnen eten.

Wangetjes waren ook oké.

Het verklaarde in ieder geval niet waarom hij geen brokjes meer eet.

Behalve stress van de koppeling blijft dan over. Brokjes zijn niet vochtig geweest/ geworden.

Doe er altijd een knijper op.

Ik vind dat hij te weinig eet.

Voor de koppeling at hij dezelfde brokjes ook

bewerkt door Tûnkabouter

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan zijn dat het toch de haakjes zijn hoor. Dierenartsen denken vaak dat minimale haakjes geen last geven, maar in de praktijk eet een konijn vaak nadat die kleine haakjes weg zijn wel weer goed. Ik heb van die "pietluttige" konijnen ook rondhuppen hier. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yep, hier ook. Ot had één piepklein haakje volgens de dierenarts maar hij at toch geen biks meer totdat zijn gebit behandeld was. Zou het toch laten verwijderen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tûnkabouter:

Oké ,dan zal hij het weekend moeten overbruggen. En maandag opnieuw contact opnemen met de dierenarts.

Ik weet het ook niet meer.

Als hij wel hooi, gras en kruiden eet is het prima om maandag naar dierenarts te gaan denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tûnkabouter:

Of & Sien

Hij gaat minder eten.

Hooi eet hij bijna helemaal niet.

Ik denk er over om hem dwangvoeren en ik heb nog metacam staan ( pijnstiller)

Dan zou ik vandaag de dierenarts nog bellen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even zonder brokken kan best, maar dan moet hij wel nog andere dingen goed eten. Ot at een tijdje geen biks voordat het haakje weg was (dierenarts dacht in eerste instantie ook hier dat dat het probleem niet zou zijn), maar hij at wel veel hooi en groente.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zolang hij iets eet, kan het opzich wel, maar ik zal niet te lang wachten.

Heb 3 weken geleden een konijntje in de pleeg gehad, die ook geen brokken at, en hij moest nog voor castratie naar de dierenarts, dus heb gevraagt meteen naar het gebit te kijken. De assistent zei ook: die haakjes zijn zo minimaal, dat we bijna niks hebben kunnen slijpen, maar toch bleek dat dus wel het probleem te zijn. Hij kwam weer terug en meteen at hij als een bootwerker

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Zolang hij iets eet, kan het opzich wel, maar ik zal niet te lang wachten.

Heb 3 weken geleden een konijntje in de pleeg gehad, die ook geen brokken at, en hij moest nog voor castratie naar de dierenarts, dus heb gevraagt meteen naar het gebit te kijken. De assistent zei ook: die haakjes zijn zo minimaal, dat we bijna niks hebben kunnen slijpen, maar toch bleek dat dus wel het probleem te zijn. Hij kwam weer terug en meteen at hij als een bootwerker

bewerkt door Tûnkabouter

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar hoe ga ik dit doen met dit prille koppel?

Ze zijn pas een week samen.

Hoe lang kan hij er bij weg, zonder dat het koppelen opnieuw moet.

En hoe zit dat met de geur van de dierenarts?

Robin gaat anders ruiken of zie ik nu beren op de weg.🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt ze allebei meenemen. Ze gaan inderdaad anders reuken. Soms gaat dat prima maar ik heb zelf een ervaring gehad dat het niet goed ging en ik ze even op neurtaal terrein heb gezet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren is Robin geholpen bij de dierenarts aan zijn haakjes.

Hij is weer thuis, maar eet geen hard voedsel ( brokjes, wortels, knabbel stick)

Is dit normaal?

Moet ik hem dwangvoeren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eet hij verder wel voldoende (hooi, groente)? Dan zou ik hem even de tijd geven. Zijn bekje zal misschien nog pijn  doen van de behandeling. De mijne gaan ook altijd pas als laatste weer brokjes eten.

Knabbelsticks zijn trouwens niet echt goed voor konijnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind hem vanmorgen wat sloom.

Heeft een witlof blaadje en een paar paardeblaadjes op vanmorgen om zeven uur opgegeten.  Op aandringen van mij. Gister  avond heeft hij gras, hooi , paardeblaadjes, selderij, peterselie gegeten.

De keutels zijn klein.

Die knabbel stick zijn niet die grote dingen, maar dit zijn stokjes in een doosje. Zit z'n 20 in ( oranje, groen, wit).

Dit vind hij normaal lekker. Ik probeer hem te motiveren. Normaliter krijgt hij dit zelden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan nog van de narcose zijn. Maar ik zou zeggen, bij twijfel gewoon even je dierenarts bellen. Beter een keer te veel dan een keer te weinig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is zijn temperatuur wel goed? Heb je er vannacht een snugglesafe bij gehad?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites