Ga naar inhoud

Twee voedsters gaan elkaar te lijf


Marjoleink

Aanbevolen berichten

Ik weet even niet wat ik moet doen. Tussen Beany en Tara is het regelmatig hommeles sinds Tara ziek is geweest. Beany was altijd nummer 4 in de rangorde, en volgens mij is ze uit op promotie. Dus ze jaagt regelmatig op Tara, meestal grijpt Blackie of Bunny in.

Maar nu heeft Blackie last van een beschadigd hoornvlies, en sinds we maandag naar de dierenarts zijn geweest is hij een beetje timide. Hij was doodsbenauwd in de auto, en als ik met de reismand aan kom zetten om zijn oog te druppelen, dan kruipt hij weg in een hoekje.

Ik denk dat hij nu zijn overwicht een beetje kwijt is daardoor.

Beany en Tara buitelden net over elkaar heen, en ik hoorde gegil, dus dat gaat niet goed. Beany bleef ook maar achter Tara aangaan. Nu is het weer even rustig, maar dit gaat natuurlijk niet goed. 

 

Wat zouden jullie doen? Ik denk dat ik Beany ga laten helpen, misschien wordt ze dan net wat minder fel. Maar voor de korte termijn? Beany weghalen? Of Tara?

Splitsen in twee koppels kan niet, want ik kan Bunny en Blackie niet uit elkaar halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Ot&Sien:

Wat vervelend Marjolein! Ik heb hier totaal geen ervaring mee dus kan je helaas geen tips geven maar hoop voor je dat het allemaal goedkomt... Heb je drie voedsters en een ram?

Ja klopt. Ik had in mijn onwetendheid 2 voedsters gekocht, en Blackie bleek er toch een ram te zijn. Die hebben samen Beany voortgebracht, en toe zij wat buiten de boot dreigde te vallen heeft de opvang Tara bij de groep geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien. Tara wordt niet beter, maar ik zou kunnen wachten tot Blackie wat meer zichzelf is. Moet ik alleen even nadenken hoe ik een neutrale ruimte maak. 

Het vervelende is dat ik geen plan B kan bedenken, behalve Beany of Tara een eigen vriendje geven. Maar ik wilde al geen 4 konijnen, en helemaal geen 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tara heeft toch chronische gezondheidsproblemen? De realiteit zal dan wel zijn dat Tara waarschijnlijk niet meer herplaatst kan worden. 

 

Ik zou in elk geval Beany z.s.m. laten steriliseren, dat is geen garantie voor een oplossing maar mijn ervaring is wel dat voedsters die niet geholpen zijn (nog) meer voor gedonder zorgen. Mocht er eentje uit je groep wegvallen en je zou wel eentje er weer bij koppelen dan zou ik voor een ram kiezen (hoewel ik snap dat de opvang deze keuze gemaakt heeft en niet jij). Niets van dat alles geeft garantie op een probleemloze groep overigens, bij groepen loop je hier helaas meer risico's op (al kan het bij koppels ook voorkomen dat gezondheidsproblemen voor onrust zorgen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lastige situatie! Je hebt gelukkig wel nog een aantal opties. Beany castreren is denk ik niet onverstandig, maar geeft inderdaad geen garantie, maar wel vaak meer rust, meer stabiliteit in koppels en groepen. 

Dan heb je als opties:  Zelf proberen te her-koppelen na castratie & herstel, de her-koppeling uitbesteden, een koppel en een drietal houden (naar 5 konijnen dus) , drie koppels (want wat maakt 6 konijnen nou voor verschil?! Misschien moet je ivm ruimte dan nog wel even verhuizen 😂). Of een konijntje herplaatsen en twee koppels maken. Maar dat is niet de leukste optie.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat Tara herplaatst kan worden. Haar nieren zijn slecht, niemand weet hoe oud ze is en ze moet de rest van haar leven medicatie van 30 euro per maand. Dus dat is geen optie. Beany herplaatsen is ook geen optie, want dan gaat mijn zoon ook weg zegt hij😂.

Ik zou nog kunnen proberen om een van de twee aan het tweetal van mijn ex te koppelen, maar ik wil ook niet het risico nemen dat dat koppel uit elkaar valt.

 

@Dollie: ik had in eerste instantie een ram uitgekozen, maar die wilde absoluut niet. Toen kwam de opvang met Tara aan. Het ging heel lang goed, totdat Tara ziek werd. En nu Blackie niet goed in zijn vel zit, is blijkbaar de balans dusdanig verstoord dat ze elkaar te lijf gingen. 

@Evee zag jij op de foto van mijn terras  (5×6 meter) ergens ruimte voor 2 rennen?

 

Voor nu is het plan: 

- maandag een afspraak maken voor castratie/sterilisatie

- Als Beany en Blackie genezen zijn herkoppelen bij Knijn en Ko. Ik heb ze al gemaild. En lukt dat niet dan ter plekke Beany aan een leuke  ram koppelen. Ik denk dat Blackie, Bunny en Tara als drietal wel goed gaat.

 

Intussen zit Beany in de huiskamer te protesteren. Heeft het zin om haar straks terug te zetten bij de rest en te kijken hoe het gaat? Of beter van niet?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beany is het er niet mee eens dat ze binnen zit en dat laat ze heel duidelijk merken. Ik heb een beetje de neiging om haar terug te zetten en te kijken wat er gebeurt, nu ze anderhalve dag uit elkaar zijn geweest. Als het niet goed gaat, kan ik ze natuurlijk metern uit elkaar halen. Maar als het in eerste instantie goed gaat, en ze elkaar vannacht weer te lijf gaan, dan kan ik niet ingrijpen. Dus... goed of slecht plan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .