Spring naar bijdragen
elliebel

Koppeling werkt niet - what to do?

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met koppelen en heb tips nodig.

Een paar weken terug heb ik gepost dat mijn konijntje was overleden en sinds het andere konijntje twee keer totaal stopte met eten en drinken (en dwang moest krijgen), besloten we maar zo snel mogelijk een nieuw konijntje te nemen. Ongeveer twee weken later was dat.

Ons konijntje ging naar de konijnenopvang om met een vrouwtje te koppelen. Ze zijn daar van maandag tot woensdag geweest. Alles ging goed, ze hebben geen een keer gevochten, maar ook geen liefde op 't eerste gezicht. Woensdag om 11:00 kwamen ze naar huis, waar ze loslopen in de woonkamer. De hele dag is het goed gegaan, ze negeerden elkaar wel een beetje, maar liepen allebei rond, deden hun ding. 's-avonds deed ik het licht uit rond 24:00 uur en ineens begonnen ze te vechten.

Ik had ze uit elkaar gehaald. Weer naar bed. Om half 1 hoorde ik ze weer vechten. Ik ging er naar toe en zag dat ze echt elkaar aan het bijten waren. Overal plukken haren, maar ze hadden hun tanden in elkaars huid staan. Dat is niet goed, dacht ik. Met ovenwanten uit elkaar gehaald, ene konijn in de slaapkamer gezet, andere in de woonkamer. Tot mijn schrik zag ik dat mijn konijn een open (en best diepe) wond had. Nachtelijke dierenarts gebeld: moest het schoonmaken en hem in een leeg hok zetten ivm infectiegevaar. De ochtend erna meteen naar de dierenarts, was gelukkig niet zo diep voor hechting, maar wel antibioticazalf en spuit. 

Ik heb toen de opvang opgebeld en gezegd wat er aan de hand is, maar ik kreeg het gevoel dat zij geïrriteerd was. Ze zei dat we dan maar moesten kijken of het niet al te ver is gegaan en dat ik zaterdag met beide konijntjes weer naar de opvang moet komen (?) om ze daar weer te koppelen. Ik probeer hen steeds te bellen, maar hun nummer staat soort van uit. Zij heeft helemaal geen tips oid gegeven (en belde toen ik aan het lesgeven was, dus ik kon toen helaas maar snel vragen stellen), wilde alleen de ruimte weten, maar die was ook volgens haar groot genoeg.

Ze zitten in de woonkamer en kunnen heel erg veel kanten op. Een groot hok van 2 bij 1/2 m (alles zonder kooi), een zandbakkist, een tapijt van 2 bij 2, om en op de bank, onder een kastje van 2m lang, een kleedje ligt in het verlengde van het grote hok, een doos op het tapijt. En natuurlijk ook de rest van de kamer, maar daar lopen ze minder. Nu is het wel zo dat dit nieuwe konijn een stuk groter is dan mijn huidige en vorige konijnen. Ze hebben gevochten onder de kastmeubel (waar mijn twee oude konijnen makkelijk onder konden zitten en rondlopen, maar misschien dat het voor het nieuwe konijn te smal is geweest... zij is 1,5 keer zo groot denk ik als mijn huidige konijn). Het kan zijn dat dit dus de boosdoener was, en ik heb dit kastje nu tegen de muur aan gezet in het verlengde, dus dat ze er niet meer onderdoor zouden hoeven.

Neutraal terrein is lastig in mijn huidige huis. We hebben een klein huis en daar is het konijn met het vorige ook al gekoppeld. Ik heb wel geprobeerd alles goed schoon te maken, zodat de geur eruit is. Bovendien moeten ze na die neutrale ruimte alsnog naar die ruimte waar de geuren wel al hangen (woonkamer). Mijn vorige koppel ging toen alsnog weer vechten.

Heel eerlijk voel ik er weinig voor om 1) zaterdag alweer naar de opvang te gaan, gezien de stress van mijn konijntje van de afgelopen dagen (hij is ook al ouder dan 8), en 2) om meteen de handdoek in de ring te gooien (omdat ze allebei wel heel lief zijn en net weer relaxed, ook al vertrouw ik ze nu niet samen). En dan nog 3) bij het vorige konijn ging de koppeling bij de opvang ook goed, maar hebben ze thuis ook twee weken lang gevochten (niet zoals deze twee, er kwam geen bloed aan te pas). Daarna werden ze echt een koppel. Dus ik vraag me af of opnieuw koppelen in de opvang zin heeft, het gaat toch om hier thuis wat het probleem is.

Ik heb dus alleen nul tips gekregen. Overdag zet ik ze nu wel beide in de woonkamer, zodat ze elkaar horen, maar niet naar elkaar toe kunnen. Gisteren heb ik ze 10 minuten aan elkaar laten snuffelen vanuit eigen hok, met een schotje ertussen. Meer niet. 

Het enige lastige vind ik dat mijn konijn (mannetje) dus volgens mij best dominant is, maar het vrouwtje is en jonger (8 versus 5) en dus een stuk groter (en sterker). 

Hebben jullie tips om het nog een kans te geven?

Alvast bedankt,

Groetjes! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lopen ze 24/7 los in huis? Of zitten ze als je slaapt / weg bent opgesloten in het hok?

Ik vermoed dat de factor waardoor het mis ging, toch te snel weg van het neutrale terrein en in het territorium van jullie rammetje plaatsen is geweest. Dat voor dit stel langer op neutraal terrein beter was geweest. Kun je zelf thuis een (eventueel niet volledig neutrale) ruimte maken om in te koppelen? Bijvoorbeeld door met een panelenren een koppelruimte af te zetten? Dat ze niet alle verstop plekken / heel het territorium van de woonkamer hebben, maar eerst nog een tijdje in een soort tussen-fase wonen (tussen neutraal en uiteindelijk verblijf in dus). En ze daar echt gewoon een aantal weken laten wonen, tot je helemaal weet dat ze er goed uit zijn samen, voor je ze los laat lopen in huis.

Ik zou wel wachten met herkoppelen als de wond echt heftig is, dan moet je ram natuurlijk eerst genezen.

Wil je mij (mag via privebericht) laten weten bij welke opvang dit is geweest?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Evee:

Lopen ze 24/7 los in huis? Of zitten ze als je slaapt / weg bent opgesloten in het hok?

Ik vermoed dat de factor waardoor het mis ging, toch te snel weg van het neutrale terrein en in het territorium van jullie rammetje plaatsen is geweest. Dat voor dit stel langer op neutraal terrein beter was geweest. Kun je zelf thuis een (eventueel niet volledig neutrale) ruimte maken om in te koppelen? Bijvoorbeeld door met een panelenren een koppelruimte af te zetten? Dat ze niet alle verstop plekken / heel het territorium van de woonkamer hebben, maar eerst nog een tijdje in een soort tussen-fase wonen (tussen neutraal en uiteindelijk verblijf in dus). En ze daar echt gewoon een aantal weken laten wonen, tot je helemaal weet dat ze er goed uit zijn samen, voor je ze los laat lopen in huis.

Ik zou wel wachten met herkoppelen als de wond echt heftig is, dan moet je ram natuurlijk eerst genezen.

Wil je mij (mag via privebericht) laten weten bij welke opvang dit is geweest?

Dankjewel voor je reactie! Ze lopen 24/7 los, maar kunnen dan naar hun hok, doos, tentje enz. om te liggen.

Ik heb net ook nog even de DOA opgebeld, bedacht me ineens dat zij vast ook goed advies konden geven. Zij hebben hele fijne tips gegeven en kan desnoods nog proberen ze daarna daar te laten koppelen.

Die mevrouw zei precies hetzelfde als wat jij zegt: bij de DOA doen ze eigenlijk ook juist de konijnen eerst op een kleinere plek samen, zodat ze samen móeten zijn. Anders hoeven ze elkaar helemaal niet leuk te gaan vinden. Volgens mij hebben ze in de opvang ook vooral in een grotere buitenruimte gezeten. Alleen de eerste tien minuten getest in een kleine ruimte, dat ging toen ok.

DOA adviseerde inderdaad ook een tussenfase: juist de konijnen eerst in een hokje te laten zitten thuis met een schotje ertussen, en dan af en toe even dat schotje er tussenuit als je erbij bent, en pas als dat goed gaat, ze dan helemaal vrij te laten. Omdat het nu een territoriaal gevecht is geworden. De ruimte is waarschijnlijk dus te groot geweest voor de koppeling.

Ik ga dan ze nu inderdaad eerst maar gewoon even laten rusten en bijkomen. En als de wond beter is, opnieuw proberen te koppelen. Dan een klein hoekje in huis pakken, helemaal ontsmetten, kooi met schotje en daarmee proberen. Dan zorg ik nu dat ze elkaar wel zien/horen, zodat het niet helemaal vreemden van elkaar worden, en that's it.

Dank, kan weer verder! 🙂🙏

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het split cage ben ik zelf niet zo fan van bij konijnen, omdat dat ook frustratie kan geven en dat dan de koppeling juist negatief beinvloed. Ze kunnen namelijk elkaar wel zien en ruiken dan, maar niet bij elkaar om rangordegedrag te vertonen, en dat is nou juist voor konijnen zo belangrijk. Kan dat niet, dan gaan ze zich soms zo zitten opfokken naar elkaar toe, en als ze dan op een bepaald moment wel weer samen mogen, komt het dan tot een flinke vechtpartij door al die opgebouwde frustratie.   Ik zou ze zelf tot het herkoppel-moment uit elkaar houden.

Ik gebruik split zelf eigenlijk alleen bij extreem angstige dieren / getraumatiseerde dieren / dieren met een handicap, waarvoor normaal koppelen geen optie is. En dan neem ik er ook echt rustig de tijd voor om op die manier te koppelen, dus geen kwestie van een paar dagen of twee weken, maar echt lange tijd begeleiden. Ik denk niet dat dat hier van toepassing is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Evee:

Het split cage ben ik zelf niet zo fan van bij konijnen, omdat dat ook frustratie kan geven en dat dan de koppeling juist negatief beinvloed. Ze kunnen namelijk elkaar wel zien en ruiken dan, maar niet bij elkaar om rangordegedrag te vertonen, en dat is nou juist voor konijnen zo belangrijk. Kan dat niet, dan gaan ze zich soms zo zitten opfokken naar elkaar toe, en als ze dan op een bepaald moment wel weer samen mogen, komt het dan tot een flinke vechtpartij door al die opgebouwde frustratie.   Ik zou ze zelf tot het herkoppel-moment uit elkaar houden.

Ik gebruik split zelf eigenlijk alleen bij extreem angstige dieren / getraumatiseerde dieren / dieren met een handicap, waarvoor normaal koppelen geen optie is. En dan neem ik er ook echt rustig de tijd voor om op die manier te koppelen, dus geen kwestie van een paar dagen of twee weken, maar echt lange tijd begeleiden. Ik denk niet dat dat hier van toepassing is.

Hmm okee, check. Dus nu rusten, uit elkaar houden en daarna in een kleinere, tijdelijke ruimte herkoppelen. Zou je dan nu ook adviseren dat ik ze tot die tijd ook in een andere kamer zet?  Dank!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je op een makkelijke manier die optie hebt, zou ik het wel doen. Even echt een time-out om te herstellen en bij te komen van de schrik. En in die tijd geen negatieve ervaringen met elkaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Evee:

Als je op een makkelijke manier die optie hebt, zou ik het wel doen. Even echt een time-out om te herstellen en bij te komen van de schrik. En in die tijd geen negatieve ervaringen met elkaar.

Yes, dat wordt dan even de slaapkamer haha, maar is prima. Dank! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites