Ga naar inhoud

Blaasspoeling ivm blaaszand


Frommel en Hopper

Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik wil jullie heel graag om tips en advies vragen in de aanloop naar de blaasspoeling die onze Hopper maandag zal krijgen ivm blaaszand.

Hopper is 4 jaar en heeft een sterk vergrote blaas vol met blaaszand.

 

Mijn eerste vraag is of het handig is om zijn partner maandag ook mee te nemen met wegbrengen en ophalen (5 min lopen). Zal bij de da ook even checken of zij draagmand willen houden of niet.

Mijn volgende vraag is of ik hem bij zijn herstel buiten kan houden of beter naar binnen kan halen (met partner natuurlijk).

 

Vervolgens ben ik bezig uit te zoeken hoe ik zijn dieet kan aanpassen in de hoop dat dit niet nog eens gebeurt.

Onze nijnen wegen ieder 2 kg en krijgen 20 gram SS per dag per konijn, onbeperkt weidehooi met gedroogde kruiden (wisselende samenstelling)

en verse natgemaakte groenten (elke dag witlof, wortelloof, munt en dille en/of soms ook andijvie, tijm, oregano, rozemarijn, bietenbladeren, venkelsteeltjes, bloemkoolbladeren, broccoliblaadjes, spinazie, boerenkool).

 

Ik ben intussen zo ver dat ik munt en dille onmiddellijk schrap vanwege de hoeveelheid calcium. Ik heb gezocht op dit forum en ben al heel wat wijzer (dank!) maar helaas werkt de link die ik vaak zie staan naar pagina over calciumrijk voedsel niet meer.

 

Alvast bedankt voor reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is de relatie die ze hebben? Als het echt een hecht stel is, zou ik de partner wel meenemen voor steun. Als ze wat onrustiger en gewaagder zijn aan elkaar, zou ik het voor de rust niet doen. 

De ingreep is waarschijnlijk onder narcose? Dan is het wel aan te raden ze in ieder geval de eerste nacht binnen te houden. Na narcose hebben ze vaak wat moeite om de lichaamstemperatuur op peil te houden, en dan kost dat een hoop minder moeite binnen in huis dan buiten. De nachten zijn best al wel fris. 

 

Dit is de (wel werkende) link naar het artikel : https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk zou niet het andere konijn meenemen.

 

Dat andere konijn krijgt ook stress en grootste gedeelte van de tijd is je konijn dat behandeld wordt onder narcose en slaapt om een beetje sufjes wakker te worden. Onder tussen zit het andere konijn erbij en een tijdje alleen. Ook stress voor het diertje.

 

En dan moet je konijn dat uit de narcose komt wat gaan eten. Maar dat eten ligt er niet want je gezonde konijn heeft alles opgegeten.

 

Plus misschien reageert hij of zij wel agressief omdat je konijn anders ruikt of zwak is op dat moment. 

 

Heb je misschien een knuffeltje met geur van thuis zonder kraaloogjes of toestanden wat ze kunnen opeten? Kan ook helpen voor troost. 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de link en de andere info! De da noemde het een lichte sedatie; in ieder geval lichter dan bij castratie.

Echt een fijne link; ik kan precies nagaan waar de knelpunten bij ons wel/niet zitten. Hopper heeft 2 jaar alleen timothy hooi gegeten. Helaas werd het op een gegeven moment heel duur (toen die ene producent ermee stopte) ook omdat er bij ons hele zakken per week doorheen gaan.

De enige informatie die ik nog mis is hoe om te gaan met gedroogde kruiden. Heb je een mix of tip voor kruiden/bladeren die veilig zijn, Evelien?

 

Het is een gewaagd hecht stel, haha. Hopper is "de baas" (heel fel), maar na terugkeer van de vakantieopvang probeerde zijn partner toch even de macht over te nemen. Ik neem ze in ieder geval wel altijd met z'n twee mee op consult naar da nadat ik een keer heb meegemaakt dat Hopper werd aangevallen door vorige partner bij terugkeer van da.

Ik zal zijn huidige partner niet alleen bij da achterlaten, ik overweeg alleen of ik haar mee zal nemen tijdens loopje naar de praktijk. 

34 minuten geleden zei Evee:

Hoe is de relatie die ze hebben? Als het echt een hecht stel is, zou ik de partner wel meenemen voor steun. Als ze wat onrustiger en gewaagder zijn aan elkaar, zou ik het voor de rust niet doen. 

De ingreep is waarschijnlijk onder narcose? Dan is het wel aan te raden ze in ieder geval de eerste nacht binnen te houden. Na narcose hebben ze vaak wat moeite om de lichaamstemperatuur op peil te houden, en dan kost dat een hoop minder moeite binnen in huis dan buiten. De nachten zijn best al wel fris. 

 

Dit is de (wel werkende) link naar het artikel : https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

 

aangepast door Frommel en Hopper
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Frommel en Hopper:

De enige informatie die ik nog mis is hoe om te gaan met gedroogde kruiden. Heb je een mix of tip voor kruiden/bladeren die veilig zijn, Evelien?

 

 

Dat staat ook in het artikel hoor 😉 Maar ik wil het gerust nog uitleggen. 

 

 

Gedroogde kruiden zijn over het algemeen vrij hoog in voedingsstoffen (dus ook in calcium). Het is namelijk zo dat de meeste producten voor een heel groot deel uit water bestaan. Als je dat er voor het grootste gedeelte uit haalt door het product te drogen, blijft er dus naar verhouding een vrij hoog percentage van de andere stoffen over.  Als je 100 gram gedroogde kruiden vergelijkt met 100 gram verse kruiden van dezelfde soort, kan het dus best 10x zoveel  calcium bevatten.  Je kan bij konijnen met problemen met calcium dus beter echt maar minimaal gedroogde kruiden geven. Beter kun je ze vers aanbieden.

 

Er zijn wel kruiden die gunstige werking hebben op blaas en urinewegen, bijvoorbeeld omdat ze vochtafdrijvend (is betere afvoer van de afvalstoffen) of ontstekingsremmend werken, maar aan de andere kant hebben die dus ook hogere gehaltes in calcium. Echt heel erg met mate geven dus! 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een heel gepuzzel met een calciumarm dieet. Mijn konijn heeft blaasgruis dat eigenlijk per toeval werd ontdekt op de röntgenfoto. Bij haar is het gelukkig nog niet zo erg. 

Op de site van Dierenkliniek Wilheminapark kun je wat informatie vinden over blaasspoelingen. 

Je kunt ook nog kijken of je hard water hebt waar je woont. Dat is makkelijk op internet te vinden. Al dat zo is kun je overwegen om Spa blauw te geven ipv kraanwater. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .