Ga naar inhoud

2 gecastreerde broers vechten plots


Gaston en Leo

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Ik heb 2 gecastreerde broertjes (halve Vlaamse reuzen). Deze heb ik sinds januari aangekocht en wonen bij ons in het woonzorgcentrum (ik werk als ergotherapeut met dieren, waarvoor ik een opleiding volgde). Ze wonen al sinds geboorte samen. Momenteel wonen ze even tijdens mijn verlof bij mij thuis, opdat ik steeds aanwezig ben mocht er iets mis zijn met hen. Nu merkte ik deze ochtend op dat er overal haar lag en ze zaten te vechten (ze zitten wel in de rui nu) . De ene is altijd dominanter geweest dan de andere, vandaar heb ik de castratie laten doorgaan in mei. Het ging altijd goed, de dominantere kon wel eens de ander achterna zitten als die een stuk voedsel te pakken kreeg. Voor de rest lagen ze dikwijls samen en vochten ze absoluut niet.

Vanochtend dit dus plots gezien. Het was nog redelijk hevig, ze zoeken elkaar op en van zodra ze aan elkaar ruiken springt de minder dominante op de dominantere en slaan ze elkaar. Soms jaagt de dominantere de ander ook na. Dit is meerdere malen gebeurd nu vanavond ook nog. Ik heb enorm veel schrik dat heel m'n project met m'n zorgkonijnen misschien moet stop gezet worden door dit agressieve gedrag...

Iemand ervaring hiermee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is erg vervelend maar 2 rammen bij elkaar gaat maar zeer zelden goed. Helaas geven veel fokkers en dierenwinkels aan dat dat prima kan maar dat is niet waar. Het feit dat het broertjes zijn scheelt ook niet. 

Als je ze van jongs af aan hebt (8 weken of iets ouder) zou dat betekenen dat ze ook in de puberteit zitten.

Het beste kun je nu één ram omwisselen bij een konijnen opvang. Het andere konijn wat je niet houd kan dan gekoppeld worden aan een vriendin. In de opvang worden rammen alleen aan voedsters gekoppeld en ook op karakter. Je konijn gaat dan op speeddate en kan zelf zijn vriendinnetje mee uitzoeken. Zo krijg je een stabiel koppel konijnen. 

Waarschijnlijk niet leuk om te horen. Maar ik zou ze echt meteen uit elkaar halen. Vooral als ze ook gaan boksen zoals je beschrijft. 

Persoonlijk vind ik konijnen niet de ideale dieren zijn om ingezet te worden met dergelijke dingen, zoals ik een woonzorgcentrum. Ze zijn erg stressgevoelig (het zijn prooidieren) en best moeilijk om goed te verzorgen. 

 

 

 

aangepast door Mira11
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan  je ervan verzekeren dat ik de konijnen wel degelijk goed verzorg (het feit dat ik ze bij me thuis hou tijdens m'n verlof zegt al veel he 🙂 ) ze worden ook niet gebruikt als knuffeldieren of dergelijke verkeerde interpretaties die vele mensen hebben van konijnen in een woonzorgcentrum. 

Bedankt voor je reactie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft de verandering van omgeving wat stress gebracht, waardoor ze agressief op elkaar reageren? Het is wel opvallend dat het vechten begonnen is bij jou thuis, terwijl ze het in het woonzorgcentrum nog niet deden.

 

Als ze (daar ook) blijven vechten, kun je inderdaad het beste een van de rammetjes omruilen voor een voedster bij de opvang, of de konijnen apart houden (liefst ieder met een eigen voedster erbij).

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Sydneyvdw:

Ik kan  je ervan verzekeren dat ik de konijnen wel degelijk goed verzorg (het feit dat ik ze bij me thuis hou tijdens m'n verlof zegt al veel he 🙂 ) ze worden ook niet gebruikt als knuffeldieren of dergelijke verkeerde interpretaties die vele mensen hebben van konijnen in een woonzorgcentrum. 

Bedankt voor je reactie. 

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen hoor! Konijnen houden is best lastig, vooral als ze ziek worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Kenijn:

Misschien heeft de verandering van omgeving wat stress gebracht, waardoor ze agressief op elkaar reageren? Het is wel opvallend dat het vechten begonnen is bij jou thuis, terwijl ze het in het woonzorgcentrum nog niet deden.

 

Als ze (daar ook) blijven vechten, kun je inderdaad het beste een van de rammetjes omruilen voor een voedster bij de opvang, of de konijnen apart houden (liefst ieder met een eigen voedster erbij).

Bedankt voor je antwoord, ging ik inderdaad doen, ik breng ze sowieso vrijdag terug naar eigen omgeving en ga dan even observeren wat er gebeurt. Wij hebben ook een hond en katten hier die misschien voor stress kunnen zorgen, hoewel het reeds de 4e keer is dat ze bij mij logeren. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sydneyvdw:

Bedankt voor je antwoord, ging ik inderdaad doen, ik breng ze sowieso vrijdag terug naar eigen omgeving en ga dan even observeren wat er gebeurt. Wij hebben ook een hond en katten hier die misschien voor stress kunnen zorgen, hoewel het reeds de 4e keer is dat ze bij mij logeren. 

 

Dat is wat ik bedoel met dat het soms niet makkelijk is om konijnen goed te verzorgen. Ze zijn erg stressgevoelig en ze 4x verhuizen in 9 mnd tijd is echt heel erg veel. Daarbij zijn honden een natuurlijke vijand. Je zult begrijpen dat dit ook heel veel stress kan geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .