Spring naar bijdragen
CindyH

Jagen na koppeling opvang

Recommended Posts

Goedemorgen,

Ik heb een vraagje. Ik heb gisterenochtend mijn konijntjes Lexie en Gismo opgehaald bij de opvang. Ik heb ze al vanaf 12 januari 2019, maar omdat Lexie (gesteriliseerde voedster) de laatste tijd Gismo constant opjaagde en ze niet meer echt vriendjes waren, heb ik ze vorige week woensdag naar de opvang gebracht om ze opnieuw samen te koppelen aan elkaar. 

Daar hebben ze het heel goed gedaan, geen gejaag en ook geen plukken haar gevonden. 

Ondertussen heb ik het vinyl in de ren vervangen, dus er kon geen geur meer hangen van beide. Ook een aantal huisje vervangen en er een zandbaj neergezet. Alleen het ikea bedje, hooiruif, drinkbak en toiletbak zijn niet vervangen, maar net als de tralies vd puppyren wel goed schoongemaakt.

Nu bij thuiskomst leek het even goed te gaan, maar Lexie zit Gismo wederom weer achterna en vandaag zelfs best heftig dat plukken haar van Gismo in het rond vlogen. Op advies van de opvang laat ik ze hun gang gaan en bemoei me nergens mee. Ik probeer ze ook even zoveel mogelijk met rust te laten. 

Is dit normaal gedrag bij terugkomst en is er nog hoop dat ze toch weer vriendjes worden? Is dit gewoon weer even dominantie van Lexie bepalen? Ben zo bang dat het weer hetzelfde wordt als voorheen. Ik snap het ook niet, want daar deden ze het heel goed samen en ik heb zoveel mogelijl geur verwijderd en dingen vervangen en wat anders neergezet in de ren.

Ik heb nog wel bach druppels die ik eventueel voor Lexie kan gebruiken. Zou dat al een aanrader zijn of ze het eerst even laten uitzoeken?

Groetjes,

Cindy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze moeten nu inderdaad even weer opnieuw de rangorde bepalen, dus zolang er niet gevochten wordt zou ik het inderdaad even zijn beloop laten. Uiteraard moet het uiteindelijk wel rustig worden. Weet je ook zeker dat Gismo goed gezond is? Een konijn dat iets mankeert wordt ook wel eens verstoten door de groep. In dit geval door Lexie die aan het jagen is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja Gismo had een aantal weken terug een blaasontsteking. Daar is hij voor behandeld en daarna was er niets meer te zien in de urine. Maar sinds dat hij dat heeft gehad, jaagde Lexir hem op. Toen dachten we idd omdat hij zwakker was, maar daarna is het ook niet verbeterd. Vandaar dat de opvang dus adviseerde hun daar een weekje op neutraal terrein te koppelen.

Mij lijkt ook dat als Gismo iets had, Lexie daar ook gejaagd zou moeten hebben, maar dat was niet zo. Vermoedelijk de compleet vreemde omgeving. Misschien ruikt ze hier toch nog een bepaalde geur of voelt ze zich heel snel weer thuis.

Ik laat ze inderdaad met rust, want hoe meer ik erbij sta of ermee bemoei hoe erger het voorheen werd. Als is het wel zielig om te zien voor Gismo. 

Zou dat net als een eerste koppeling weer 2 weken kunnen duren of zou het binnen een paar dagen rustiger moeten worden?

Voorlopig laat ik ze ook in de ren. Voorheen mochten ze ook een paar uur per dag eruit. 

Groetjes,

Cindy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites