Ga naar inhoud

Hoofd op de grond gedrukt: wat betekent dat?


Kenijn

Aanbevolen berichten

Ik heb hier en daar al gelezen over het fenomeen 'hoofdduwen', waarbij het ene konijn zijn hoofd op de grond legt voor de ander (of zijn hoofd onder het hoofd van het andere konijn duwt) omdat hij door die ander op zijn hoofd gelikt wil worden. Vaak lees ik dat dat een teken van dominantie is; als hij door het andere konijn op zijn hoofd wordt gelikt, bevestigt die ander als het ware zijn autoriteit. Toch heb ik het idee dat het soms net iets ingewikkelder ligt. Daarom ben ik benieuwd naar jullie gedachten over het fenomeen.

 

Dit is wat ik gezien heb bij mijn eigen konijnen:

 

1) Hoofd op de grond als onderwerping

 

Toen ik mijn rammetje, destijds pas 7 weken oud, bij mijn 14 weken oude voedster zette, was zij duidelijk de dominante partij. Toch had het rammetje onophoudelijk de neiging bij de voedster weg te kruipen en zijn hoofdje onder haar hoofd/lijfje te duwen, in de hoop te worden gelikt. Zij likte hem dan ook best vaak op zijn hoofdje. Het leek niet alsof hij hiermee dominantie uitstraalde; eerder leek het op het wegkruipen van een hulpeloos jong dier bij zijn moeder o.i.d.

 

Nadat het stel een periode gescheiden heeft gezeten, zitten ze sinds anderhalve week weer bij elkaar. Tijdens de koppeling was de voedster opnieuw duidelijk dominant, hoewel ze qua lichaamsgewicht en -omvang inmiddels aan elkaar gewaagd zijn. De voedster beschouwde het grootste deel van de ren als haar territorium, waaruit ze de ram verjaagde. Het rammetje had alleen één toiletje als territorium, waaruit hij haar verjaagde. Heel voorzichtig kwam het rammetje af en toe uit dat toiletje en betrad hij het territorium van de voedster. Eerst leidde dat tot veel gejaag, totdat hij - zo leek het - een tactiek had gevonden die werkte: dan bleef hij bewegingloos zitten met zijn kont in de lucht en zijn hoofdje op de grond gedrukt. Het leek een teken van overgave, en als hij er zo bij zat, hield de voedster op met jagen, maar besnuffelde ze hem en begon ze hem op den duur zelfs te likken. Het leek wederom niet alsof hij hiermee dominantie uitdrukte, maar eerder alsof hij zich aan haar onderwierp. Hij duwde ook niet met zijn hoofd ofzo, hij hield het gewoon stijf op de grond gedrukt.

 

Toen het tweetal op den duur samen zat te eten en het bakje bijna leeg was, duwde de voedster het rammetje opzij en ging hij wederom met zijn hoofd op de grond en zijn kont in de lucht naast het bakje zitten, terwijl zij de laatste brokjes opat. Ook dit leek me geen teken van dominantie, maar eerder van onderdanigheid van zijn kant. Klopt het dat deze pose - bewegingloos blijven zitten met het hoofd op de grond, de kont in de lucht - onderwerping kan betekenen?

 

2) Hoofd op de grond als dominantie

 

Grappig genoeg doet mijn voedster het ook vaak: haar hoofd op de grond leggen voor de neus van het rammetje. Het verschil daarbij is dat ze niet zozeer 'bevriest', maar dat ze haar hoofd actief tegen zijn hoofd aanduwt, onder zijn hoofd duwt, of onder zijn lijfje. Het ziet eruit alsof ze zichzelf aan hem opdringt. Hij lijkt zich daar niet zoveel raad mee te weten, en blijft soms een beetje schaapachtig zitten, of loopt gewoon weg. Ik heb de indruk dat zij op zulke momenten graag door hem op haar hoofdje gelikt wil worden - omdat ze haar dominantie bevestigd wil hebben? Of gewoon omdat ze verlangt naar het fijne gevoel door een ander konijn op haar hoofdje te worden gelikt? Ze ploft ook weleens op haar zij naast hem neer, en lijkt ook dan naar zijn aandacht te verlangen, haast alsof ze zich in erotische zin aan hem 'aanbiedt'. Hij is gecastreerd en lijkt ook op zulke momenten niet goed te weten wat hij met haar aan moet. (Ik moest een beetje denken aan deze ets van Rembrandt: https://lh3.ggpht.com/QQpGeuA5eTDnlx3qM0CIxDJyRr1-VF4P6NWLJI7V4W_TTosPiA7muOlsv00dBS-Kv78AgbVWD4a0CyHTm1wpmocawZi3=s1920 )

 

3) Wedstrijdje hoofdduwen

 

Sinds een paar dagen zie ik dat ze af en toe een 'wedstrijdje hoofdduwen' houden met elkaar. Daarbij zitten ze tegenover elkaar en leggen ze allebei hun hoofd op de grond, waarbij ze proberen hun hoofd onder elkaars kin te duwen. Ze zetten allebei echt kracht. De voedster lijkt hierin het sterktst en krijgt het het vaakst voor elkaar dat ze haar hoofd onder zijn hoofd kan leggen. Vanmorgen zag ik voor het eerst dat hij haar op haar hoofd likte. ('Eindelijk, je begrijpt wat de bedoeling is', dacht ik toen.) Is dit een soort machtsstrijd tussen hen, of verlangen ze gewoon naar elkaars affectie? Verder zie ik ze trouwens nooit vechten ofzo. In het begin reed de voedster een enkele keer op zijn hoofd, maar dat lijkt nu ook voorbij. Het is een bijzonder klef en vreedzaam stel; ze liggen steeds samen en achtervolgen elkaar overal.

 

Alvast bedankt voor jullie gedachten, interpretaties en eigen ervaringen met 'hoofdduwen'!

aangepast door Kenijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat ze echte maatjes zijn! 

Je rammetje was met 7 weken echt nog heel erg jong. Tot min 8 weken moeten ze bij hun moeder blijven.

Konijnen kunnen pas gekoppeld worden als ze 4/5 maanden zijn. Dit is omdat ze het eerder niet goed begrijpen en de jongste echt heel kwetsbaar is. Het is dus niet zo vreemd dat je rammetje zich zo gedroeg. 

Hier liggen ze ook weleens tegenover elkaar met hun kopjes tegen elkaar aan. Degene die het fanatiekst het kopje eronder doet wordt gewassen. Vooral Liz heeft er een handje van als zij Olaf heeft gewassen ze ook wel een wasbeurt terug wil. 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-9-2020 at 16:00 zei Mira11:

 Vooral Liz heeft er een handje van als zij Olaf heeft gewassen ze ook wel een wasbeurt terug wil. 😄

Heel herkenbaar! Ik heb het idee dat mijn voedster het rammetje ook vaak likjes geeft, en meteen daarna haar hoofdje onder zijn hoofd duwt, zo van: nu is het jouw beurt. Supergrappig om te zien, het lijkt in mijn ogen erg op menselijk gedrag. (Iets voor de ander doen in de hoop dat je er iets voor terugkrijgt.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het wel. Heb 2 voedsters. Monky (de dominante) en Binky (de onderdanige) Hier is het altijd Monky die haar hoofd onder Binky duwt en zo een wasbeurt afdwingt. Andersom zie ik dit nooit. Binky krijgt wel eens wat likjes van Monky maar een echte wasbeurt niet. Ik heb dan altijd wat medelijden met Binky omdat zij nooit degene is die een poetsbeurt krijgt 🙃

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Betsy is hier de dominante, ze duwt altijd haar kop onder Gijs. Gijs doet het ook weleens, soms vergist Betsy zich even en likt ze hem een keer over zijn kop. Dan zie je haar denken 'wacht eens even'.. en duwt ze haar kop snel onder hem. Ze doet het ook bij ons, duwt haar kop onder je hand om aaitjes af te dwingen.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .