Ga naar inhoud

EC


Kailey Schepers

Aanbevolen berichten

Oké bedankt. Dat is inderdaad slim om te bewaren. De medicijnen ben ik mee bezig om te variëren maar het is nog even een strijd. Ze moet er ook aan wennen en ben van alles al aan het proberen maar moet er ook geduld mee hebben. Net bijvoorbeeld haar op een handdoekje op de tafel gezet en geprobeerd maar zonder resultaat. Ik merkte dat haar hoofd meer begin te draaien en zodra ze weer wat rustig is probeer ik het opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oudje van jaren geleden had ook EC in een zeer vroeg stadium. Die trof ik zo nu en dan lusteloos en zwak in haar hok aan. 

Als ik er dan een spuit dwangvoer in stopte kwam ze weer tot leven. Ze heeft wel altijd nog haar vitaminedruppels over haar voer gehad, als ze die niet kreeg was ze absoluut niks waard.

Ze is helaas maar 2,5 geworden, de EC liet haar op een gegeven moment zo sterk vermageren en verzwakken dat het voor haar echt geen leven meer was.

 

Blijf vooral goed opletten, jij kent je konijn beter dan wie dan ook en ziet alle symptomen al voordat onbekenden die kunnen zien.

aangepast door Ripley
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Mijn konijn zit nu sinds woensdag aan de fenbendrops en het gaat redelijk goed. Af en toe haar kopje raar als ik haar terug zet in de kooi maar ze valt eigenlijk bijna al niet meer om. 

Wel is het nog drama om haar de medicijnen te geven maar ook daar vind ik zelf nu iets meer rust in. Ik hoop alleen nu nog maar dat ze er niks chronisch aan over houd!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is een chronische ziekte die je konijn de rest van zijn leven mee draagt, en waarschijnlijk een eventuele partner van je konijn ook. De parasiet gaat nooit volledig weg, daar is helaas nog steeds niets op gevonden, wat dat voor elkaar krijgt.

 

Je kan met de fenbendrops alleen het actieve deel van de ziekte aanpakken. Maar de parasiet zal na behandeling wel in passieve stand aanwezig zijn, zonder dat je konijn klachten heeft. Sommige konijnen dragen het al vanaf de geboorte mee, zonder klachten.  Per konijn kan het verschillen of en hoe vaak het terugkomt, dat heeft te maken met hoe goed de weerstand van het konijn is.  

 

Medicijnen geven kan inderdaad vervelend zijn! Fijn dat je er wat meer rust in gevonden hebt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik denk inderdaad dat ze het vanaf de geboorte al heeft omdat ik alleen haar als huisdier heb.. ik zet haar nu op tafel, kusjes en knuffelen en dan even stressen maar geeft ze zich wel over om het medicijn toe te dienen! Vandaag is ze best actief geweest in de kooi en op de vloer. 

Je ziet ook verder eigenlijk niks aan haar.. alleen optillen en neerzetten begint ze te draaien met haar nekje. Ze is voor de rest bijna niet meer wankel! Vanavond voor het eerst zelf het medicijn toegediend zonder hulp van mijn vriend!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-9-2020 at 03:45 zei Ripley:

Mijn oudje van jaren geleden had ook EC in een zeer vroeg stadium. Die trof ik zo nu en dan lusteloos en zwak in haar hok aan. 

Als ik er dan een spuit dwangvoer in stopte kwam ze weer tot leven. Ze heeft wel altijd nog haar vitaminedruppels over haar voer gehad, als ze die niet kreeg was ze absoluut niks waard.

Ze is helaas maar 2,5 geworden, de EC liet haar op een gegeven moment zo sterk vermageren en verzwakken dat het voor haar echt geen leven meer was.

 

Blijf vooral goed opletten, jij kent je konijn beter dan wie dan ook en ziet alle symptomen al voordat onbekenden die kunnen zien.

Mag ik  vragen wat voor vitaminedruppels je had gekocht en waar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Ripley:

Gewone multivitamine druppels, ik had ze destijds van de dierenarts meegekregen. Geen flauw idee wat voor merk dat was, het is al meer dan 10 jaar geleden. 


ik heb de vitamine b van beaphar. Koop het gewoon bij dierenwinkel. Ik druppel het door het water. 

E4C51B12-291E-4B92-96BE-610CA09D1453.jpegJe hebt er ook multivitamine van maar die ruikt nogal en die vinden ze hier vies... 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet aan te raden dat soort middelen te gebruiken bij konijnen. Ook niet bij EC. Je veroorzaakt er eerder problemen mee op de lange termijn dan dat het iets oplost. Vitamine B hoort een konijn voldoende binnen te krijgen met de blindedarmkeutels. Multivitamines zorgen ook voor veel gezondheidsproblemen bij konijnen. Bij konijnen komen er vaak eerder problemen voor door te veel aan vitamines, dan aan te weinig. 

 

Vitaminesupplementen doen bij konijnen echt meer kwaad dan goed, en die zou ik zeker niet zomaar op eigen initiatief vrijblijvend geven, maar pas als na (bloed)onderzoek bij de dierenarts blijkt dat er echt een probleem is waardoor het aanvullen nodig is. En dan is via druppels in het drinkwater ook nog eens de minst goede keuze om het aan te vullen . 

 

Hier staat veel uitleg over vitamines en andere voedingsstoffen die konijnen nodig hebben:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Toch morgen weer bellen naar de DA. Mijn konijn is wel actiever geworden sinds de behandeling is gestart. Ze eet en drinkt redelijk. Alleen blijft ze nog erg duizelig en valt ze zo'n 3x per dag om.. ook zie ik steeds meer haar nek draaien. Ze is aankomende woensdag 2 weken in behandeling..  wat is jullie mening hier over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt ze naast de fenbendazol nog andere medicijnen? Zo niet, zou je nog contact op kunnen nemen met de dierenarts om dat te bespreken. Over mogelijke aanvullende medicijnen staat hier informatie: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

 

Je bent net een week of 2 bezig denk ik? Dan zou ik zelf inderdaad toch nog even volhouden. Ik had voor mijzelf een maand als behandelperiode gezet. Om wel echt een goede, realistische kans te geven. In de maand had ik mij voorgenomen om echt alles qua behandeling uit de kast te halen. 

 

 Vaak zie je de eerste 10-14 dagen niet veel verbetering, en zelfs verslechtering, dat was helaas bij mijn konijn ook zo. Op een gegeven moment stagneerde het, werd het in ieder geval niet erger. En daarna ging het eerst in langzame stapjes beter, en toen steeds sneller de goede kant op. Na een maand vanaf de start van de behandeling was hij weer klachtenvrij, en inmiddels zijn we 1.5 jaar verder en heeft hij nog geen terugval gehad. Ik duim voor je dat jouw konijn er ook goed doorheen komt en dat je snel verbetering gaat zien! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Evee:

Krijgt ze naast de fenbendazol nog andere medicijnen? Zo niet, zou je nog contact op kunnen nemen met de dierenarts om dat te bespreken. Over mogelijke aanvullende medicijnen staat hier informatie: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

 

Je bent net een week of 2 bezig denk ik? Dan zou ik zelf inderdaad toch nog even volhouden. Ik had voor mijzelf een maand als behandelperiode gezet. Om wel echt een goede, realistische kans te geven. In de maand had ik mij voorgenomen om echt alles qua behandeling uit de kast te halen. 

 

 Vaak zie je de eerste 10-14 dagen niet veel verbetering, en zelfs verslechtering, dat was helaas bij mijn konijn ook zo. Op een gegeven moment stagneerde het, werd het in ieder geval niet erger. En daarna ging het eerst in langzame stapjes beter, en toen steeds sneller de goede kant op. Na een maand vanaf de start van de behandeling was hij weer klachtenvrij, en inmiddels zijn we 1.5 jaar verder en heeft hij nog geen terugval gehad. Ik duim voor je dat jouw konijn er ook goed doorheen komt en dat je snel verbetering gaat zien! 

 

 

Bedankt! Nee naast de fenbendrops krijgt ze geen andere medicijnen.

 

Ze is inderdaad al snel vanaf het behandelen actiever geworden. Alleen nu al sinds een week zie ik weinig verbetering. 

 

Ik heb de afspraak bij de dierenarts afgezegd omdat het alleen bij een paar keer omvallen blijft.. Ik merk dat ze duizelig is op de momenten dat ze druk rondhuppelt. 

Ik geef haar even de tijd om te herstellen en ga gewoon nog 4 weken door met fenbendrops. 

 

Fijn dat ik goede ervaringen lees! Dat geeft weer wat meer hoop!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .