Ga naar inhoud

Beginnende verstopping of iets anders?


Anne_

Aanbevolen berichten

Sinds 3 uur geleden wil mijn konijn niet meer eten. Nu klinkt dat misschien niet als heel lang, maar het is niets voor haar. Ik wilde haar haar medicatie geven, dat laat ik altijd intrekken in een stukje brood. Normaal gesproken doet ze er een moord voor, maar nu wendde ze zich af. Ik heb het tig keer geprobeerd, maar ze wil er niets van weten. Ook het biks, hooi, groenvoer en verse kruiden laat ze staan. Ik heb allerlei verschillende snoepjes geprobeerd te geven, die pak ze wel aan maar laat ze na 1 knabbel weer vallen. Als ik ze vervolgens weer voor haar neus houdt, wil ze ze niet meer.

 

Ze krijgt pijnmedicatie voor chronische pijn. Een hele lage dosering momenteel, dat gaat erg goed. Ik heb alleen niet het idee dat ze veel pijn heeft nu ( vorige dosis medicatie werkt waarschijnlijk nog). Als ze pijn heeft zit ze wat stiller en heeft ze ingetrokken wangetjes, nu is ze gewoon levendig en heeft ze een bolle toet. 

 

Verder merk ik dus niets aan haar gedrag. Ze is levendig en aanhankelijk, volgt me, net als normaal. 

 

Ik denk nu dus aan een beginnende verstopping. Ze is in de rui en de afgelopen dagen zag ik al een paar keer wat aan elkaar gerijgde keutels. Ik heb haar net een buikmassage gegeven en dat leek ze erg prettig te vinden, terwijl ik normaal gesproken niet aan haar buik mag komen. Ik heb het biks weggehaald, extra hooi neergelegd en het groenvoer nat gemaakt. Kan ik nog meer doen? 

 

En is het wel een beginnende verstopping? Wat denken jullie? Ik denk ook in de richting van gebitsproblemen, omdat ze de snoepjes wel aanpakte en na 1 knabbel liet vallen. Misschien heeft ze pijn bij eten? Maar kan dat zo plotseling? Toen ik rond 6 uur vanavond eten gaf, begon ze namelijk wel gewoon gelijk te eten (dat is nu 5 uur geleden). 

 

Hopelijk maak ik me om niets zorgen en heeft ze morgenochtend vrolijk gegeten en gekeuteld. Ik zie het niet zitten met haar naar de dierenarts te gaan. Dat geeft haar enorm veel stress, en ze gaat binnen 2 weken ook mee verhuizen, die stress kan ze er niet bij gebruiken denk ik. 

 

Edit: als het niet anders kan, ga ik natuurlijk wel naar de dierenarts. 😉

aangepast door Anne_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze morgenochtend nog niet eet zou ik toch zeker direct een afspraak maken bij de dierenarts. Als een konijn niet eet is er altijd iets aan de hand. Gebitsproblemen zouden kunnen, mijn konijnen stoppen dan ook van het ene op het andere moment met eten. 

Maar als een konijn 24 uur niet eet, kunnen de darmen stilvallen en daar kan een konijn door overlijden, dus neem het wel serieus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben me er inderdaad van bewust hoe gevaarlijk niet eten voor konijnen is, vandaar mijn zorgen ook gisteren. Vanochtend bleek ze gelukkig wel gegeten te hebben en ik vond 2 lange draden aan elkaar gerijgde keutels. Ik denk dat die haar dwars hebben gezeten. Ze eet nu gelukkig wel! 

 

Ze krijgt metacam voor orthopedische problemen. Brood is inderdaad niet goed, ik doe iedere keer maar een klein stukje. Ik doe dit in overleg met de dierenarts. Het is namelijk vrijwel onmogelijk iets direct in haar mond te spuiten, zelf de dierenarts samen met de assistente kreeg het niet voor elkaar. Het is een groot en sterk konijn 😉 Vandaar. 

 

Aangezien ze nu wel weer eet en keutelt durf ik het aan om het even aan te kijken. Ik blijf het goed in de gaten houden! 

 

Bedankt allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Marjoleink:

En als je het op een of een paar blaadjes basilicum doet? Dat heeft een vrij sterke geur, dus dan valt het niet zo op dat er iets op zit.

 

Da's nog niet zo'n gek idee. Heb het al wel met witlof, bleekselderij en broccoli geprobeerd, dat wilde ze niet. Maar basilicum ruikt idd sterker, misschien heeft ze dan niet door dat er medicatie op zit. Thanks, ik ga het proberen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .