Ga naar inhoud

Konijn heeft een dikke wang


Karin de Graaf

Aanbevolen berichten

Zie net dat 1 van mijn konijnen een dik wang heeft. Zou die kunnen door een wespensteek?  Zoja wat kan ik doen. Dierenarts is natuurlijk net dicht en weet niet of dit onder spoed valt. Konijn is verder normaal actief.

 

bult voelt erg hard en mag er ook gewoon aankomen 

 

heb dit echter nooit eerder meegemaakt. Denk ook aan een abces of tumor maar kan dat zo plots verschijnen? 
 

 

 

D5EF8FC0-EDF4-4BE8-986C-FD5AB30C545F.jpeg

aangepast door Evee
titel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel begrijpelijk dat het je niet lekker zit, het is me nogal een bult en die drukt het oog ook nog naar buiten. Heb je wel vertrouwen in de kennis van de dierenarts over konijnen? Heb je een idee hoeveel tijd er zat tussen dat je je konijn gezien hebt zonder bult en met bult? Dat geeft je enige indicatie in hoeveel tijd die bult ontstaan is. Waarom dacht je aan een wespensteek? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de dierenartsassistente de foto laten zien en zolang hij verder nergens last van lijkt te hebben heeft het geen haast. Vanmorgen heb ik ze eten gegeven, maar toen is mij niet opgevallen dus zou dan in hooguit 6 uur tijd ontstaan zijn. Omdat het zo plots is dacht ik aan een wespensteek ook omdat die hier best wel veel rond zwermen met een imker op de buurt

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Karin de Graaf:

Heb de dierenartsassistente de foto laten zien en zolang hij verder nergens last van lijkt te hebben heeft het geen haast. Vanmorgen heb ik ze eten gegeven, maar toen is mij niet opgevallen dus zou dan in hooguit 6 uur tijd ontstaan zijn. Omdat het zo plots is dacht ik aan een wespensteek ook omdat die hier best wel veel rond zwermen met een imker op de buurt

 

De assistente heeft bepaald dat het geen probleem is? 😱 De dierenarts heeft de foto toch ook wel gezien?

 

(Imkers houden trouwens bijen en geen wespen. 🙂 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het verstandig is om zelf geen conclusies te trekken. Zelf zou ik een andere dierenarts op zoeken die vanavond er nog naar kijkt. Het is mij pas nog gebeurd dat de dierenarts tegen mij zei: ga maar dwangvoeren om 22.00 s'avonds. Ik zei dat ik wilde dat hij onderzocht ging worden. Maar goed ook, hij had een gasbuikje. 

Met zo'n wang en uitpuilend oogje zou ik niet wachten.

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon gaan. Tot de dierenarts er goed naar heeft gekeken, weet je nog helemaal niets.

 

Inslapen lijkt mij nogal een vrij voorbarige conclusie om zelf te  trekken op dit moment. Het kan een abces zijn (en ja die kunnen vervelend zijn, maar afhankelijk van de oorzaak soms wel gewoon goed te behandelen), het kan een wespensteek zijn, het kan een gezwel zijn. Maar het kan ook een allergische reactie zijn. Laat er een dierenarts naar kijken (zo snel mogelijk!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de dierenarts ging het inderdaad om een abces. Ze beaamde dat die bij konijnen lastig is, vanwege de dikke pus en kans op herhaling. 
 

stond op het punt om haar te laten helpen, maar onder voorwaarde wanneer ze iets zouden tegenkomen wat zou duiden op herhaling haar meteen zouden laten gaan.

 

 

Echter kon ze haar pas maandag helpen en ik wilde haar niet zolang laten lijden en heb toen besloten haar te laten gaan.

 

nu wilde ik haar gaan begraven en zie ik nog een lichte beweging op haar flank, ook als ik mijn hand er op leg voel ik een soort spasmen. Is dit normaal?

 
zijn inmiddels een uur verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde haar een kans geven, (onder voorwaarde dat wanneer ze zouden zien dat kans op herhaling groot was, ze meteen zouden staken) maar pas maandag zou de dierenarts tijd voor deze ingreep hebben.  Haar hier nog langer mee laten rondlopen vond ik zielig en toen heb ik er voor gekozen haar te laten gaan. Ze heeft nadien kunnen kijken waardoor dit heeft kunnen ontstaan en het bleek om een gebitsprobleem te gaan. Kans op herhaling was dus aanzienlijk. Mocht ik hebben gewacht tot maandag dan had ik ook dan  gekozen haar te laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat vreselijk. Dit was gewoon spoed, punt uit, daar moet plaats voor gemaakt worden of met een andere praktijk overlegd worden of zij haar over hadden kunnen nemen meteen. Wat erg voor je. Natuurlijk was het niet niks, daarom raadden de mensen op dit forum ook aan meteen naar de dierenarts te gaan. Dat is vaak met konijnen: als ze iets laten zien dan is het vaak ernstig. Het zijn prooidieren dus die doen net of er niets aan de hand is om roofdieren te misleiden. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik hier echt van. Een konijn die ingeslapen wordt doordat er geen tijd is voor een operatie op korte termijn.

Ik vond het al heel erg vreemd dat je niet kon komen gisterenavond. Als ik jou was zou ik heel snel op zoek gaan naar een andere dierenarts voor je andere konijn. 

Je zou verwachten dat dierenartsen de kennis en kunde hebben maar niets is soms minder waar. 

Heel veel sterkte met het verlies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .