Spring naar bijdragen
Nanniie

Mezelf voorstellen :) en misschien hebben jullie advies/tips voor ons?

Recommended Posts

Hallo:)

Ik ben Nanda en Wij hebben als gezin bijna een half jaar geleden besloten konijnen te houden. We hebben ons eerst goed ingelezen en kwam er daardoor ook achter dat mijn Flappy (vlaamse reus) vroeger een vreselijk leven gehad heeft door onwetendheid. Vooral mijn ouders want ik was nog te jong om te weten hoe het moest (jaar of 7/8). Veel te klein hok waar hij bijna nooit uit kwam. Ik was bang voor hem en hij zat op een gegeven moment onder de plakpoep :(. toen advies van dierenarts gekregen om zijn kontje proberen schoon te maken in een badje. Dat heeft hem zoveel stress bezorgd dat hij een uur erna overleden is. Wat zielig!! Mensen zouden zich er veel meer in moeten verdiepen!

Gelukkig weet ik nu ondertussen hoe het wel moet, althans ik leer elke dag meer :).

We hebben in de tuin een grote ren gemaakt met een verdieping met veel schuilplekjes en een zandbak om in te graven.
We hadden via via een konijnenhok gekregen van iemand die er van af moest en die bij ons in de ren kon staan. En een week erna stond die meneer in zijn elektrische scootmobiel met een konijn in zijn mandje ,zonder iets erboven, kon er zo uitspringen de weg op.. :(! Ik was op dat moment zelf niet thuis. Maar die meneer zei tegen mijn vriend en kinderen ; hier ik heb een konijn voor in je hok. als je hem niet neemt gooi ik hem in het bos. We waren nog helemaal niet klaar met de ren. Maar konden echt niet het konijntje door hem laten dumpen dus hebben wij haar gehouden. Hij zou nog een boekje brengen van het konijntje maar nooit meer weer gezien. Me vriend zei dat hij zei dat het konijntje niet van hem was maar van een gezin waarbij de kinderen uit huis geplaatst waren en het konijn moest nu ook weg. We waren helemaal verbaasd dat iemand dat zo kon doen. Maar besloten dat dit lieve nijntje bij ons mocht wonen.

Ze had veel te lange nagels en was toen ongeveer 10 maanden oud. Bij de dierenarts was alles goed en zijn haar nageltjes geknipt. Ze heet nu Snuffie en is echt super lief! Ze heeft eerst een poosje binnen geleefd in 2 hokken aan elkaar en als we er waren mocht ze los tot we de ren afgemaakt hadden en een vriendje voor haar gevonden hadden. En dat was Willem een gecastreerd mannetje van hetzelfde ras (pool) die een vriendinnetje zocht. Hij kwam een halfjaar geleden uit de opvang en woonde daarna bij mensen die hem geadopteerd hadden . Maar daar ging het toch niet goed tussen hun voedster en willem. De voedster was erg dominant waardoor Willem altijd verstopt zat en onder gesproeid werd. Dus wouden we wel een poging wagen om te kijken of het tussen Snuffie en Willem klikte. Dat leek eerst heel goed te gaan. Veel over opgezocht op bunnybunch en andere pagina's. Het ging heel goed als wij er bij waren.. ze accepteerde elkaar en alleen als 1 van de nijntjes ging snuffelen aan de ander was er alleen een schrikreactie. en af en toe achter elkaar aan rennen maar veder niet. Niet eens op elkaar rijden ofzo. Willem was eerst nog wat onzeker. Maar dat is bijgetrokken hij loopt ook gewoon langs me heen. Houd alleen niet van aaien onzo. Dat is nog veel te eng.
Dus op gegeven moment langer bij elkaar gedaan nadat ze apart zaten en af en toe gewisselt van plek. Volgende dag zag ik dat Snuffie zijn kop onder willem drukte om te eisen dat hij haar ging wassen. Hij deed dit heel even en toen beet hij haar ineens. Sindsdien is Snuffie bang voor hem maar wel heel nieuwsgierig. Ik merk dat ze het heel leuk vind dat er een ander konijntje is. Alleen Willem accepteert dat ze er is, Maar ze moet niet heel dicht bij hem komen.. 50cm afstand is goed maar dichterbij probeert willem haar te bijten . Hij gaat veder ook niet meer achter haar aan en gaat dan weer veder waar hij mee bezig was. Maar ik merk dat Snuffie heeeeel graag bij hem wil zijn. Dat is wel sneu want ik heb ze nu weer apart en Snuffie knaagt de kant naar hem toe helemaal kapot. Ik druft ze niet goed meer bij elkaar te doen nadat ik drupjes bloed gevonden had. Gelukkig klein wondje die snel genezen is. Maar nu weet ik niet goed wat te doen.

Is dit toch geen match? 

Ik heb deze week een afspraak staan bij de dierenarts want ik vermoed dat ze mijt hebben en Willem zijn oogje traant. Hij had al wat geel op zijn snuit en koppie (volgens vorige eigenaren door sproeien van hun andere konijn) en vermoed dat het misschien ook in zijn oog is gekomen? Ik lees dat het ook kan liggen aan haakjes op de kiezen maar zouden ze dat niet gezien hebben 6 maanden terug bij de opvang? of kan dat in die tijd zich al ontwikkelen? Daarbij heeft hij ook een stuk vies vervild stukje aan zijn staartje. Gisteren geprobeerd te knippen/kammen maar het lukt me niet. Ik ben bang dat ik in zijn staartje knip dus dat wil ik door de dierenarts laten doen. 
Ben er maar druk mee momenteel haha. Maar wil graag dat ze het goed hebben. Vind het zielig te zien dat Snuffie zo graag bij hem wil zijn maar hij niet. Ik ga contact opnemen met de opvang waar hij weg komt om te kijken wat nu te doen. maar misschien hebben jullie ook tips of advies of een reactie?

Groetjes

Nanda , Snuffie & Willem

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op bunnybunch!

Over het algemeen krijg je op specifieke vragen meer antwoorden in de desbetreffende forum-onderdelen, dan bij voorstellen 😉Het forumonderdeel voorstellen is namelijk meer bedoeld voor jezelf even voorstellen 😉

Had je de algemene konijneninformatie ook al gevonden hier op de website? https://www.bunnybunch.nl/informatie/overzicht-van-alle-konijneninformatie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op Bunnybunch 🙂

Weet je uit welke opvang Willem komt? Vaak hebben opvangen in hun adoptievoorwaarden staan dat het konijn terug naar hen komt als je er op een of andere reden niet meer voor kan zorgen/het toch niet klikt met je eigen konijn. Dit zou ik even navragen bij de mensen bij wie je Willem hebt gehaald. Misschien kunnen ze bij die opvang op koppelvakantie, dat de vrijwilligers daar kunnen helpen met het koppelproces.  En als het echt geen match is, dan kan Willem via hen weer een nieuw huisje vinden, en kun je gelijk Snuffie een partner laten uitkiezen door speeddates/een koppelvakantie. 

Maar ik zou ze eerst door de dierenarts laten nakijken als je je zorgen maakt over hun gezondheid, anders loop je misschien het risico dat ze een besmettelijke ziekte meenemen naar de opvang en dat wil je natuurlijk niet hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites