Ga naar inhoud

Vechten na castratie


Jordy vdb

Aanbevolen berichten

We hebben sinds kort 2 lieve nederlandse dwerghangoren. Broer en zus. Ze zijn super lief samen en zijn door de hobbyfokker juist samengehouden omdat ze zo goed samen konden en continu naar elkaar trekken. Nu heb ik gisteren het rammetje laten castreren. Hij is precies 12 weken. Ik ken de verhalen dat ze daarna een paar weken uit elkaar moeten, maar mij is verzekerd dat dat op deze jonge leeftijd niet nodig is. Sinds terugkomst ruikt de voedster continu aan de wond en valt ze het rammetje steeds aan. Echt heftige gevechten. Heeft iemand die eerder meegemaakt? Of heeft iemand tips?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je de vragen hier stelt, want wat je verteld is, klopt echt niet.

 

Twee (jonge) konijnen samen houden
Veel mensen die hun konijnen uit een dierenwinkel of bij een fokker halen, beginnen met een koppel jonge konijnen. Vaak broer en zus. Houd er rekening mee dat die jonge konijnen ook echt op een leeftijd van 10 weken van elkaar gescheiden moeten worden, in verband met de vruchtbaarheid. Met 12-16 weken kan de ram dan gecastreerd worden. 2-3 weken na de castratie kun je de konijnen dan weer aan elkaar terugkoppelen. Houd er rekening mee dat je die koppeling wel als een echte koppeling moet uitvoeren, echt op neutraal terrein kennismaken dus. Als dat goed gaat, kun je ze weer in het uiteindelijke verblijf zetten. Tips en trucs om dat zo goed mogelijk te laten verlopen, lees je in ons artikel over het koppelen van konijnen.

 

Een hardnekkige fabel die wij telkens blijven horen is dat broer en zus prima samen kunnen. Konijnen kennen geen familieverbanden. Dat begint al in het nest. Konijnenjongen worden maar een keer of 2 per dag gevoed door de moeder, maar een korte periode van enkele minuten. Moeder-kind relaties zoals wij mensen die kennen zijn er bij konijnen niet. Broertjes en zusjes hebben wel steun aan elkaar tijdens het opgroeien en leren veel van elkaar, maar zodra ze in de puberteit komen maakt het voor een konijn geen verschil of het andere konijn waar hij of zij mee samen zit een broer, zus, vader, moeder of totaal onbekend konijn is. Het is wel zo dat de combinatie van een gecastreerde ram en een voedster de grootste kans heeft om te slagen. Maar vooral karakters zijn belangrijk voor de slagingskans. Karakters zijn bij jonge konijnen nog niet te zien. Pas tussen 6 maanden en 1,5 wordt het karakter steeds meer gevormd en steeds meer zichtbaar. Voor konijnen die jong samengezet zijn, is dat daardoor ook vaak de periode dat ze gaan vechten met elkaar. Ook al zijn ze broer en zus. Houd er dus rekening mee dat jouw koppel uit elkaar kan vallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ram en voedster zijn allebei vruchtbaar, hij nog minimaal 14 dagen na castratie, dus haal ze alsjeblieft uit elkaar!

 

Verder zal je voedster merken dat je ram tijdelijk zwakker is, en dat kan onrust geven. Ook daar voor is het goed om ze uit elkaar te halen. Zorg dat ze elkaar helemaal niet kunnen zien en ruiken, dus ook niet om en om op het zelfde terrein los laten lopen. Zo kunnen ze elkaar vergeten en kun je over 14 dagen opnieuw koppelen op neutraal terrein. Als ze dan weer echt vechten (rijden en jagen telt niet mee), dan is het geen match.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op vrij veel websites lees je dat voedsters pas vanaf 17 weken vruchtbaar zijn. Zijn er dan uitzonderingen? Of is dat gewoon een hardnekkig misverstand? En hoe weten jullie dat? (Ik zou willen dat er een academisch handboek bestond dat uitsluitsel geeft, want nu baseer je je voortdurend op gewone websites, en moet je voor jezelf bepalen wie je het betrouwbaarst vindt overkomen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsters zijn iets later dan rammen, en het is ook wel afhankelijk van het formaat van de konijnen. Grote rassen zijn vaak ietsje later. Maar er zijn meerdere gevallen bekend van voedsters die met 16-17 weken bevallen zijn van een nest. De kans is klein, maar de kans is er. Waarom zou je dat risico nemen? Ik vergelijk het altijd met een mensen-meisje van 12 jaar dat zwanger is. Dat is zeldzaam, er spelen natuurlijk meer factoren mee, maar kan wel gebeuren. Dat wil toch ook helemaal niemand? Waarom zou je een konijn op een voor konijnen vergelijkbare leeftijd dan wel het risico laten lopen op een nestje? 

 

Wat wel kan is dat de 17 weken een gemiddelde is. Dat voedsters gemiddeld rond de 17 weken vruchtbaar zijn, maar er dus zijn die het al met 12 weken zijn, en die het pas met 20 weken zijn. Zo kom je dan gemiddeld op 17 weken uit. 

 

Maar om de vraag van TS te beantwoorden, ik vind het persoonlijk een onnodig risico om ze in week 12, 13 en 14 nog samen te hebben zitten.  Vechten na castratie / operatie komt vaker voor. Zeker nu dat ook het geval is, zou ik ze echt even apart houden. De ram rustig laten herstellen van de ingreep en over minimaal 2 weken op neutraal terrein koppelen. 

 

Informatie over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Informatie over herkoppelen na gevechten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Kenijn:

Op vrij veel websites lees je dat voedsters pas vanaf 17 weken vruchtbaar zijn. Zijn er dan uitzonderingen? Of is dat gewoon een hardnekkig misverstand? En hoe weten jullie dat? (Ik zou willen dat er een academisch handboek bestond dat uitsluitsel geeft, want nu baseer je je voortdurend op gewone websites, en moet je voor jezelf bepalen wie je het betrouwbaarst vindt overkomen.)

Voedsters zijn vanaf ongeveer 3.5 maand vruchtbaar. Wij hebben in de opvang ook een voedster binnengekregen die met 3 maand al gedekt was en 11!! Jongen heeft gehad, waarvan er 6 het overleefd hebben

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .