Ga naar inhoud

Waarschuwing konijnenopvang


Hollander1

Aanbevolen berichten

Beste konijnenliefhebbers,

 

Ik doe dit niet graag maar ik wil niet dat nog meer konijnen het slachtoffer worden; daarom wil ik jullie waarschuwen voor konijnenopvang "Knabbeltuintje" en onze ervaring hiermee delen.

We hadden twee lieve hangoor dwergkonijntjes die we daar hadden ondergebracht tijdens onze vakantie. Op dinsdag kreeg ons konijntje Blacky diaree door een darmbacterie (volgens de opvang).

Ze hebben ons toen niks laten weten maar de verkeerde (!) mensen gebeld. Vervolgens werden we vrijdag (!) gebeld dat ons konijntje Blacky was overleden "op weg naar de dierenarts" wat uiteindelijk veel te laat was. Vanavond hebben we ons andere konijn opgehaald en ze was meer dood dan levend ..... Nu proberen we haar met verse sla op te peppen en wellicht moeten we nog naar de dierenarts als blijkt dat het ook misgaat met de darmen.

Al met al een erg triest verhaal en geen enkel excuus van de opvang. Konijnen kunnen zich niet verdedigen dus vandaar dat ik jullie waarschuw .....

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel sterkte met het verlies.

 

Sla is niet het meest handige om te geven aan konijnen, normaal al niet het meest veilige / handige groenvoer, maar al helemaal niet als ze al darmproblemen hebben. Ik zou ook echt aanraden om met spoed naar een konijnkundige dierenarts te gaan. Marjolein gaf al een link.

Een darmparasiet verdwijnt niet zomaar, daar is toch echt behandeling voor nodig. Als het kan neem dan ook verse ontlasting mee naar de dierenarts voor onderzoek. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Veel sterkte met het verlies.

 

Sla is niet het meest handige om te geven aan konijnen, normaal al niet het meest veilige / handige groenvoer, maar al helemaal niet als ze al darmproblemen hebben. Ik zou ook echt aanraden om met spoed naar een konijnkundige dierenarts te gaan. Marjolein gaf al een link.

Een darmparasiet verdwijnt niet zomaar, daar is toch echt behandeling voor nodig. Als het kan neem dan ook verse ontlasting mee naar de dierenarts voor onderzoek. 

Even een vraagje. Ik geef mijn konijn altijd romano sla. Dat is toch een slasoort die wel elke dag gegeven kan worden? Ik dacht juist dat deze slasoort heel goed is, voor de vitaminen enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei pakyakker:

Even een vraagje. Ik geef mijn konijn altijd romano sla. Dat is toch een slasoort die wel elke dag gegeven kan worden? Ik dacht juist dat deze slasoort heel goed is, voor de vitaminen enzo.

 

Sla & koolsoorten zijn wat lastigere groenten om te voeren aan konijnen. Geen beginners groenten. Als jouw konijnen dagelijks vers groenvoer gewend zijn, geen problemen hebben met de spijsvertering en het in een mix met andere veilige soorten krijgt, dan is het prima. Je kan dan inderdaad vooral voor de slasoorten & koolsoorten kiezen met de lossere kroppen ipv de vaste kroppen (niet dat ze die niet mogen, maar daar krijgen ze sneller last van). Romano sla kan dan dus prima, maar het zou niet de enige groenvoersoort moeten zijn die je aanbied & gewoon met mate.

 

Elke dag hetzelfde raad ik toch niet zo aan wat betreft groenvoer en kruiden; dan geef je namelijk best eenzijdige voeding terwijl je juist met groenvoer goed kan variëren, ik ben meer fan van per seizoen / maand of week toch wel iets te wisselen met de soorten. Als je net begint met aanwennen, dan kan het wel zo zijn dat je eventjes begint met soorten die goed gaan, maar als je het uitbreid en ze meer soorten kunnen hebben, is het aan te raden ook wel meer te wisselen. Juist variatie in de voedingsstoffen geven met groenvoer & kruiden in plaats van altijd hetzelfde (wat met brok en vaak met hooi ook wel het geval is).

 

Hier staat veel uitleg over groenten voeren:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Evee:

 

Sla & koolsoorten zijn wat lastigere groenten om te voeren aan konijnen. Geen beginners groenten. Als jouw konijnen dagelijks vers groenvoer gewend zijn, geen problemen hebben met de spijsvertering en het in een mix met andere veilige soorten krijgt, dan is het prima. Je kan dan inderdaad vooral voor de slasoorten & koolsoorten kiezen met de lossere kroppen ipv de vaste kroppen (niet dat ze die niet mogen, maar daar krijgen ze sneller last van). Romano sla kan dan dus prima, maar het zou niet de enige groenvoersoort moeten zijn die je aanbied & gewoon met mate.

 

Elke dag hetzelfde raad ik toch niet zo aan wat betreft groenvoer en kruiden; dan geef je namelijk best eenzijdige voeding terwijl je juist met groenvoer goed kan variëren, ik ben meer fan van per seizoen / maand of week toch wel iets te wisselen met de soorten. Als je net begint met aanwennen, dan kan het wel zo zijn dat je eventjes begint met soorten die goed gaan, maar als je het uitbreid en ze meer soorten kunnen hebben, is het aan te raden ook wel meer te wisselen. Juist variatie in de voedingsstoffen geven met groenvoer & kruiden in plaats van altijd hetzelfde (wat met brok en vaak met hooi ook wel het geval is).

 

Hier staat veel uitleg over groenten voeren:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

 

Dankjewel voor de uitleg!

Romano sla is niet het enige wat ze krijgt. Witlof, andijvie, peterselie, basilicum en af en toe wat wortel. Maar ik ben nog erg zoekende naar wat een goede variatie is en wat ze lekker vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei pakyakker:

Dankjewel voor de uitleg!

Romano sla is niet het enige wat ze krijgt. Witlof, andijvie, peterselie, basilicum en af en toe wat wortel. Maar ik ben nog erg zoekende naar wat een goede variatie is en wat ze lekker vind.

Hier net uitgevonden dat ze gek zijn op Chinese kool.

 

Ik geef nu een variatie van deze soorten groenten:

Andijvie 

Witlof

Paksoi 

Chinese kool

Wortel (af en toe)

Tomaatjes

Komkommer 

Peterselie 

Selderij 

Koriander 

Basilicum 

Stukje mandarijn (af en toe)

Kleine aardbei (af en toe)

Stukje banaan (af en toe)

Paardebloem bladeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Hollander1:

Dank je; het ziet er nu ook voor ons andere konijn erg slecht uit .... ik word er wel verdrietig van. Twee weken geleden waren ze gezond en vol levenslust.

Ach ja wat een toestand hoor. Ik heb het met je te doen. Ik word er zelf ook wel verdrietig van. Ik vind het al moeilijk als ik weg ben de zorg van mijn konijn aan iemand anders te geven. En dat er dan ook wat gebeurd als je hun afstaat aan iemand anders is echt vreselijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Hollander1:

Dank je; het ziet er nu ook voor ons andere konijn erg slecht uit .... ik word er wel verdrietig van. Twee weken geleden waren ze gezond en vol levenslust.

Bij konijnen kan dat helaas heel snel gaan. Het zijn prooidieren die niet snel laten zien dat er iets mis is, dat maakt ze kwetsbaar. Als ze het dan wel laten zien, is het vaak iets wat al langere tijd sluimerde. En dat maakt dat zieke konijnen al heel snel een spoedgeval zijn waar je mee naar de dierenarts moet zo snel je kan. 

 

Ben je inmiddels al bij de dierenarts geweest? Ben je er al achter wat er aan de hand is? Diarree door verkeerde voeding? Wormbesmetting? Iets anders? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Evee:

Bij konijnen kan dat helaas heel snel gaan. Het zijn prooidieren die niet snel laten zien dat er iets mis is, dat maakt ze kwetsbaar. Als ze het dan wel laten zien, is het vaak iets wat al langere tijd sluimerde. En dat maakt dat zieke konijnen al heel snel een spoedgeval zijn waar je mee naar de dierenarts moet zo snel je kan. 

 

Ben je inmiddels al bij de dierenarts geweest? Ben je er al achter wat er aan de hand is? Diarree door verkeerde voeding? Wormbesmetting? Iets anders? 

We zijn de dag voordat we ze naar de opvang brachten naar de dierenarts geweest en Blacky was toen kerngezond. Er is dus iets gebeurt in de konijnenopvang; op dinsdag gaat het daar mis en pas op vrijdag (!) gaan ze naar de dierenarts ...... Mag iedereen zomaar een konijnenopvang beginnen ? Het gaat wel om dierenwelzijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Hollander1:

We zijn de dag voordat we ze naar de opvang brachten naar de dierenarts geweest en Blacky was toen kerngezond. Er is dus iets gebeurt in de konijnenopvang; op dinsdag gaat het daar mis en pas op vrijdag (!) gaan ze naar de dierenarts ...... Mag iedereen zomaar een konijnenopvang beginnen ? Het gaat wel om dierenwelzijn.

@Evee bedoelt denk ik dat het met je overgebleven konijn heel snel achteruit kan gaan. Met zulke klachten moet je echt met spoed naar de dierenarts. Is dat inmiddels al gebeurd? Anders heb je een hele grote kans dat dit konijn het ook niet gaat redden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Hollander1:

We zijn de dag voordat we ze naar de opvang brachten naar de dierenarts geweest en Blacky was toen kerngezond. Er is dus iets gebeurt in de konijnenopvang; op dinsdag gaat het daar mis en pas op vrijdag (!) gaan ze naar de dierenarts ...... Mag iedereen zomaar een konijnenopvang beginnen ? Het gaat wel om dierenwelzijn.

Ik bedoel het konijntje dat nog leeft. Ben je daar al mee naar de dierenarts geweest?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Ik bedoel het konijntje dat nog leeft. Ben je daar al mee naar de dierenarts geweest?

Ja, we zijn net terug; de analyse: ze was uitgedroogd; gasvorming in de buik; geen keutels maar diarree; ze woog 2,4 kg en nu (na de twee weken bij de konijnenopvang) 1,7 kg. De komende dagen zijn cruciaal; we hopen dat ze het red ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei pakyakker:

Ach ja wat een toestand hoor. Ik heb het met je te doen. Ik word er zelf ook wel verdrietig van. Ik vind het al moeilijk als ik weg ben de zorg van mijn konijn aan iemand anders te geven. En dat er dan ook wat gebeurd als je hun afstaat aan iemand anders is echt vreselijk.

Dank je; het is erg triest omdat een konijn zich niet kan verweren. Daarom waarschuw ik jullie voor deze opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend verdrietig hoe het is verlopen en veel sterkte met het verlies! Ik duim dat het goedkomt met het andere konijn.

 

Hebben jullie hierover contact opgenomen met de opvang? Wij maken al jaren gebruik van hun diensten. Ik weet daarom ook dat ze zeer veel ervaring hebben met konijnen en dat dierenwelzijn heel hoog bij hun staat. Ik ben daarom ook erg benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Nina en Hazel:

Wat ontzettend verdrietig hoe het is verlopen en veel sterkte met het verlies! Ik duim dat het goedkomt met het andere konijn.

 

Hebben jullie hierover contact opgenomen met de opvang? Wij maken al jaren gebruik van hun diensten. Ik weet daarom ook dat ze zeer veel ervaring hebben met konijnen en dat dierenwelzijn heel hoog bij hun staat. Ik ben daarom ook erg benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren.  

Zeker; de uitleg die we hebben gehad is dat Blacky dinsdag diarree kreeg; dat ze de verkeerde mensen hebben gebeld en dat ze daar pas achter kwamen toen die mensen naar de dierenopvang waren gekomen op woensdag en zeiden dat het hun konijn niet was. Vrijdag zijn ze naar de dierenarts gegaan en onderweg is Blacky overleden. Vrijdagavond kregen wij toen een SMS en een telefoontje dat Blacky dood was .....  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .