Spring naar bijdragen
Roos1995

Bodembedekking binnen

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Een aantal maanden geleden zijn mijn lieve teddy dwergjes overleden aan het VHS virus. 

Inmiddels heb ik weer twee nieuwe konijntjes, maar aangezien ik (ondanks dat ze ingeënt zijn) bang ben dat ze buiten alsnog besmet worden, zitten ze binnen.

Als bodembedekking heb ik nu van dat gehakselt stro. Op zich prima... maar met een dolle bui ligt de hele kamer onder. Daarnaast ben ik mogelijk allergisch voor het stro en/of konijnen, dus wil zo min mogelijk "prikkels".

Welke bodembedekking raden jullie aan? Ze zijn niet zindelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je de konijnen in een ren of lopen ze los door de kamer? De meeste mensen met binnenkonijnen hebben geen specifieke bodembedekking binnen, alleen in de toiletjes. Dat helpt vaak ook bij het zindelijk worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zeil op de vloer en biologische houtkorrels van AH in de toiletjes. Mijn konijnen wonen in de hal en hebben geen hok, maar gewoon kartonnen dozen om op/in te zitten en een kleedje hier en daar. Als je het zo aanpakt, heb je helemaal geen stoffige bodembedekking nodig.

En inderdaad, als er op de vloer geen bodembedekking ligt, maar alleen houtkorrels in het toiletje, zijn veel konijnen automatisch geneigd om hun plasjes in het toilet te doen, en niet op de vloer. Blijkbaar plassen ze graag op een afwijkende/rulle/absorberende ondergrond. Erg handig!

bewerkt door Kenijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik ook geen bodembedekking en in de WC'tjes heb ik kattenbak korrels van gerecyled papier. Werkt als een trein, ruikt niet, is niet stoffig en blijft niet in de langharige vacht hangen. Als ze eens in enthousiasme korrels uit de bak gooien zijn ze eenvoudig bij elkaar te vegen en terug te gooien. Hiervoor had ik hennepvezel en daarbij was dat een stuk lastiger 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de tips! Ze zijn niet zindelijk, dus moet regelmatig het hele hok schoonmaken. Zo lopen wel rond, maar wel onder toezicht. De tip van het zindelijk worden ga ik zeker meenemen 😉

bewerkt door Roos1995

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het hok gewoon weghalen uit hun verblijf. Binnenkonijnen hebben echt geen hok nodig. Gewoon één of twee schuilhokjes in hun ren en een (ruim genoeg) toilet. Misschien helpt het ook als je ze, tot ze goed zindelijk zijn (let op: sommige konijnen worden dat nooit helemaal) niet meer los te laten lopen maar gewoon alleen in hun ren te houden (die moet uiteraard wel minstens 4m2 zijn, dag én nacht). Als je dan in die ren alleen bodembedekking hebt in het toilet heb je de grootste kans op zindelijkheid. Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites