Spring naar bijdragen
Avalon

Advies toekomst senior voedster

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik een van mijn konijnen moeten laten inslapen en ik zit met mijn handen in het haar over wat ik met zijn vriendin moet doen. Zij is een voedster van 9 jaar. Ook heb ik een koppeltje van 2 jaar. Ik wil het liefst geen nieuw konijn erbij en afbouwen naar 2, maar ik zie absoluut in dat één konijn eigenlijk géén konijn is. Ze is nu vol in de rouw en na 7 jaar alleen gezeten te hebben (ik heb haar opgevangen) wil ik haar dat ook niet weer aandoen.. Hoewel alle pijn nog te vers is, wil ik wel al aan haar toekomst denken. Alle opties waar ik op kom hebben echter een kanttekening die er voor zorgt dat het me tegenstaat. Wat ik tot dusver bedacht heb:

- Toch een nieuw vriendje zoeken;

Ik twijfel dan aan een seniorkonijn of juist een jonger konijn zodat ik eventueel de mogelijkheid heb die terug te brengen naar de opvang als mijn voedster overlijdt. Al voel ik me al schuldig bij alleen al dat idee.. Dat kan ik tegen die tijd waarschijnlijk niet over mijn hart verkrijgen.

- Een ander huisje voor haar zoeken;

Deze voedster is echt mijn grote lieveling en geadopteerd door een groot deel van mijn familie. Ze is ook gek op mij en ik wil haar absoluut niet kwijt. Zeker niet na alle jaren van verwaarlozing die ze heeft gekend en ook zeker vanwege haar leeftijd. Ik besef me dat mijn gevoel in deze egoistisch is.

- Koppelen met mijn andere konijnen;

Dit is een stabiel koppel en ik ben bang de orde daar te verstoren. Die voedster en ram zijn beiden gecastreerd, mijn senior voedster is dat niet. Dat uit zich in hormonaal gedrag. Zowel mijn senior voedster als de ram zijn behoorlijk dominant en ik voorzie daar problemen. Er is wel voldoende ruimte beschikbaar in deze (20m2, waarvan momenteel wel maar 3m2 overdekt. Daar is evt wat aan te doen)

- Alleen houden;

Wat natuurlijk eigenlijk geen optie is.. ze was zo gelukkig toen ze na al die jaren een vriendje had. Hij kwam pas 2 maanden nadat ik de voedster kreeg en het verschil in gedrag was enorm.

Ze is natuurlijk al 9, wat het lastig inschatten maakt hoeveel tijd ze er nog zal zijn. Haar leven is pittig genoeg geweest, ik wil absoluut het beste voor haar.

Zouden jullie me advies kunnen geven vanuit jullie perceptie? Wellicht hebben jullie ideeën waar ik nog niet aan heb gedacht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een moeilijke situatie. Knap dat je daar nu al over na wilt denken, in het belang van je voedster.

Ik zou zelf denk ik kiezen voor een senior vriendje. Een jonger konijn en dan terugbrengen naar de opvang lijkt leuk, maar volgens mij kun je dat dan toch niet over je hart verkrijgen. Zoals je zelf zegt is ze met partner veel gelukkiger, dus alleen laten zou ik ook niet doen. Voor hetzelfde geldt wordt ze 13, en dan zit ze al die tijd alleen.

Een ander huisje vind ik lastig. Als de keus is tussen alleen houden en ergens anders met een vriendje zou ik kiezen voor ergens anders, hoe moeilijk ook. Maar als je ook maar enige mogelijkheid hebt om haar zelf een vriendje te geven gaat dat natuurlijk boven alles.

En als je toch wilt proberen haar aan je tweetal te koppelen, dan zou ik dat denk ik bij een opvang laten doen, tenzij je er zelf enorm veel ervaring mee hebt, dat weet ik natuurlijk niet.

Ik wens je veel wijsheid!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje wat een moeilijke keuze. Ik snap dat je naar 2 konijnen terug wilt. Maar aan de andere kant begrijp ik ook heel goed dat je haar niet naar de opvang wilt brengen na alles wat ze heeft meegemaakt. Alleen houden is geen goed idee. 

Een andere optie zou nog kunnen zijn dat je je andere 2 konijnen naar de opvang brengt. Of misschien ken je wel toevallig iemand die een koppel wilt en er ook goed voor kan zorgen. Zij hebben elkaar en kunnen dan samen een nieuw goed huisje krijgen. 

Ik heb in ongeveer dezelfde situatie gezeten als jou alleen dan met cavia's. Mijn jongere koppeltje hebben toen via de opvang een goed huisje gekregen. Ik ontvang regelmatig foto's en filmpjes van hun nieuwe baasje. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Marjoleink:

Wat een moeilijke situatie. Knap dat je daar nu al over na wilt denken, in het belang van je voedster.

Ik zou zelf denk ik kiezen voor een senior vriendje. Een jonger konijn en dan terugbrengen naar de opvang lijkt leuk, maar volgens mij kun je dat dan toch niet over je hart verkrijgen. Zoals je zelf zegt is ze met partner veel gelukkiger, dus alleen laten zou ik ook niet doen. Voor hetzelfde geldt wordt ze 13, en dan zit ze al die tijd alleen.

Een ander huisje vind ik lastig. Als de keus is tussen alleen houden en ergens anders met een vriendje zou ik kiezen voor ergens anders, hoe moeilijk ook. Maar als je ook maar enige mogelijkheid hebt om haar zelf een vriendje te geven gaat dat natuurlijk boven alles.

En als je toch wilt proberen haar aan je tweetal te koppelen, dan zou ik dat denk ik bij een opvang laten doen, tenzij je er zelf enorm veel ervaring mee hebt, dat weet ik natuurlijk niet.

Ik wens je veel wijsheid!

De leeftijd van een eventueel vriendje doet er eigenlijk niet zoveel toe. Linksom of rechtsom ga je weer in de positie komen dat je één konijn alleen over houdt, tenzij je de gruwelijke pech hebt dat je konijnen aan een heel besmettelijke ziekte overlijden of door een naar ongeluk. Dat is over het algemeen niet het meest waarschijnlijke scenario (gelukkig). Ik hoor heel vaak dat mensen dan op zoek gaan naar een konijn van dezelfde leeftijd want ze willen t.z.t. wel stoppen met konijnen (of afbouwen zoals in dit geval), maar dan zit je dus binnen enkele jaren weer met een bejaard, eenzaam konijn. Ga je dan die toch maar alleen laten? Of dan wel afstand doen? Uiteraard neemt een jonger konijn die problemen niet weg, maar in de leeftijd van het maatje is de oplossing helaas ook niet te vinden is mijn ervaring. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor jullie reacties! Het is echt zo lastig.. Ik heb er nog over nagedacht opzoek te gaan naar een ram met een karakter die mogelijk (niet gegarandeerd natuurlijk) ook bij mijn andere konijnen past zodat die met de tijd evt wel met zijn 3en gekoppeld zouden kunnen worden. Lastige is dat je dan met 2 rammen en 1 voedster zit.

Dollie, wat jij noemt loop ik ook tegenaan. Hoe ga ik ooit kunnen downsizen zonder een konijn tekort te doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat heb ik inderdaad ook met de opvang besproken toen ik een nieuw maatje voor Betsy zocht. Als je wilt stoppen of afbouwen ga je er altijd eentje overhouden die naar de opvang gaat, daar is gewoon geen oplossing voor.. Wat dat betreft heeft een jonger konijn een grotere kans weer geadopteerd te worden dan een oudje dat misschien al gezondheidsproblemen heeft. Denk ik. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het nog een optie om te kijken naar een andere voedster? Meestal is ram/voedster het beste, maar er zijn best uitzonderingen. Dan zou je die later aan je andere koppel kunnen koppelen. Maargoed dan moet het nog steeds klikken en dat is nog steeds best een risico.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei IreneM:

Misschien is het nog een optie om te kijken naar een andere voedster? Meestal is ram/voedster het beste, maar er zijn best uitzonderingen. Dan zou je die later aan je andere koppel kunnen koppelen. Maargoed dan moet het nog steeds klikken en dat is nog steeds best een risico.

Ja dat is wel een gok.. als Roxy een timide konijn was had ik dat misschien nog durven proberen maar ze is behoorlijk pittig en hormonaal.. heb een bericht achter gelaten bij het knaagdierencentrum van de dierenbescherming met een verzoek tot telefonisch overleg. Een maatje met terugbreng mogelijkheid is misschien toch het beste. Of me dat zou 'lukken' is ook afhankelijk van hoe lang Rox nog mag blijven leven natuurlijk. Als ik dat konijntje nog 4 jaar mag hebben is een ander verhaal dan als Roxy over een maand overlijdt..

Ik heb zaterdag zelfs de dierenarts al gevraagd naar de vreselijkste optie. Of het niet beter was Rox ook in te laten slapen.. maar ze is een gezond konijn. Dat was voor mezelf al een no go maar de dierenarts gaf aan dat enkel te doen als ze straks echt zou wegkwijnen. Terecht natuurlijk.. ik vind het alleen een vreselijk idee dat ze dan op haar ongelukkigst zou moeten sterven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Eefje:

Dat heb ik inderdaad ook met de opvang besproken toen ik een nieuw maatje voor Betsy zocht. Als je wilt stoppen of afbouwen ga je er altijd eentje overhouden die naar de opvang gaat, daar is gewoon geen oplossing voor.. Wat dat betreft heeft een jonger konijn een grotere kans weer geadopteerd te worden dan een oudje dat misschien al gezondheidsproblemen heeft. Denk ik. 

Als je echt met de intentie om terug te brengen gaat adopteren dan zou ik inderdaad ook juist een jongere ram kiezen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net het knaagdierencentrum gesproken. Zij raadde me aan om Roxy met haar ren tegen die van mijn andere twee te zetten als test en kijken hoe ze dat oppakken. De rennen zijn solide houten constructies, geen waaibomen rennetjes 🙂 maar wel verplaatsbaar. Vanuit daar eventueel toch koppelen als alles stap voor stap goed gaat. Ik moet wel echt in de gaten houden of er geen frustratie opspeelt. Ze zetten me wel op de lijst voor als er een volwassen ram binnenkomt :). Eens zien hoe ik de boel goed kan verbouwen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Potvolblommetjes, je hebt de mogelijkheden keurig op een rijtje, maar nu nog de knoop doorhakken...ingewikkeld hoor. Je bezorgdheid en genegenheid voor Roxy duwt je in de ene richting, je wens om naar 1 koppeltje terug te gaan in de tegenovergestelde richting. Ik denk, makkelijk praten als ik (nog) niet voor dezelfde keuze sta, dat een jonge kerel voor Roxy voor haar het beste is en dat je sterk genoeg bent om de eventuele zware beslissing aan te kunnen voor hem een ander huisje te vinden als Rox over een jaar of 6 er niet meer is. Je hebt zoveel goeds gedaan om Rox gelukkig te maken na alle ellende die ze doorgemaakt heeft voor ze bij jou kwam, dat maakt het nog moeilijker om voor haar een ander huisje te zoeken. 

Hopelijk werkt het tegen elkaar zetten van de rennen en van daaruit verder koppelen. Als het lukt om Roxy met je andere koppeltje samen te laten zijn dan ben je wel van een hele moeilijke keuze verlost. Succes, ik duim mee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik zou persoonlijk ook wel een konijn erbij nemen voor roxy. En je weet ook niet wat er met je andere koppel gebeurd. Ik hoop van harte dat ze allemaal heel lang gezond blijven, maar wellicht overlijdt de ram van je andere koppel wel eerder, dan zit je ook weer in een andere situatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel de middag bezig geweest met de grote hokverbouwing. De smalle kant van het hok van Roxy tegen de lange kant van Marvel en Daisy. Rox in haar hok gezet. Daisy kwam algauw kijken en Marvel hield zich afzijdig. Rox en Dais reageerden normaal op elkaar. Wel wat stress vanuit Dais maar Rox bleef vriendelijk. Uiteindelijk resulteerde het twee maal in een gigantische knokpartij tussen Marvel en Daisy met over de grobd rollen en overal plukken haar van Daisy. Ik weet dat ze ergens doorheen moeten met koppelen maar dit is het me niet waard. Ik heb het zo'n 45min gegeven en Rox weer bij ze vandaan gehaald. Ik ga opzoek naar een vriendje voor haar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, de beslissing is genomen .... door Marvel en Daisy. Niet wat je hoopte, maar het is nu wel definitief duidelijk voor jou geworden. Dat is fijn, ook al is het niet fijn dat je voor deze keuze bent komen te staan natuurlijk. Diep ademhalen en vooruit kijken en je toch een beetje verheugen op een nieuw vriendje voor je Rox? Sterkte, het zal niet makkelijk zijn voor je zo snel na het overlijden van Four. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het in ieder geval geprobeerd.. hopelijk keert de rust tussen Marvel en Daisy snel terug.. Het idee aan een nieuw vriendje voelt voor mij echt vreselijk, zo snel na Four, maar Rox heeft het nodig dus daar ga ik voor 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dat het niet goed is gegaan. Nu heb je wel duidelijkheid. Fijn dat Rox een vriendje kreeg. Voor jou natuurlijk lastig zo snel maar misschien is het ook fijn om Rox weer gelukkig te zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Absoluut 🙂

Ik hoop wel echt dat Marvel en Daisy hun draai weer gaan vinden want dat is nog steeds heibel en hommeles😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het goede nieuws is dat er veel doorloop is bij alle konijnenopvangen in de buurt en veel konijntjes snel een thuis hebben. Het slechte nieuws is dat er in Noord Holland of bovenin Zuid Holland geen gecastreerde volwassen rammen beschikbaar zijn 😞 ik sta bij meerdere opvangen op de lijst om gebeld te worden als er een komt. Ook ben ik lid geworden van diverse Facebook pagina's 

Arme Roxy is mega gefrustreerd. Ze vertoont weer hetzelfde gedrag als toen ik haar kreeg. Stampen, knorren, baknijd en bijten. Niks van dit alles had ze met een maatje. Ik hoop zoooo snel iets te horen 😢

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop heel snel dat er een rammetje komt voor Roxy! Voordeel is wel dat het als het zover is heel snel kan gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Arme Rox. Zo lastig dat je zelf nog bij aan het komen bent na het overlijden van Four en dat Rox hetzelfde heeft, maar dat zij nu al direct graag een nieuw vriendje wil hebben om zich weer veilig en gerust te voelen. Bij Lewis is het gelukkig ook goed gekomen toen hij wegkwijnde na het overlijden van Lola. Hij is samen met Luz weer een blij ei geworden. Duimen dat er gauw een leuke vrijer komt voor Roxy. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Avalon:

Rox heeft zondag een date! Particulier maar goede afspraken kunnen maken. Fingers crossed 🙂

Ik hoop dat het klikt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Avalon:

Rox heeft zondag een date! Particulier maar goede afspraken kunnen maken. Fingers crossed 🙂

Zeker gaan we duimen dat ze de ram leuk vindt. Heb jij hem al gezien? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hem niet van te voren gezien. Enkel op foto's. Het is een dwergkonijntje van 4 jaar en hij is echt ontzettend poepig. De koppeling is een uur geleden gestart en verloopt heel voorspoedig! Al na een kwartier lagen ze samen en waren ze elkaar aan het wassen 🙂 er wordt wel nog af en toe gejaagd en op elkaar gereden maar het gaat gemoedelijk. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt! 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites