Ga naar inhoud

Zindelijkheid Konijn


Martine van der Perk

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ik heb een klein probleempje met mijn FH Stamper. Hij is nu 21 weken en gecastreerd met 16 weken.

Hij was goed zindelijk, maar net voor zijn castratie ging hij ineens in de keuken zitten plassen. Ook lagen er om de haverklap keutels. 

Ik heb toen een tweede toilet bak gekocht en die op het plekje gezet waar hij het meeste plaste.

 

Ik hoopte dat het misschien een tijdelijk iets was en dit na de castratie zou veranderen. Hij was nog al vervelend voor de castratie. 

 

Helaas zijn we nu een aantal weken verder en hij plast nog steeds naast de bak. Maar er ook echt naast. Of hij plast in zijn bak en keutelt er naast. Het gaat niet altijd mis. In zn hok doet hij het altijd netjes op z'n bak.

 

Hij is een stuk liever geworden en komt dan nu ook graag een knuffel halen als ik op de bank zit.

Maar nu plast hij ook op mij, dit is wel steeds als hij lekker met zn oogjes dicht ligt te luieren terwijl ik hem aai. Zou dit van de ontspanning kunnen komen?

 

Heeft iemand nog tips? Ik word namelijk een beetje moe van de natte sokken die ik steeds heb🙈.

 

Bedankt alvast! 

 

Liefs,

 

Martine 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stamper zit in de puberteit. Dat is soms een moeilijke tijd voor de baasjes. 🙂

Ze gaan zich dan ineens anders gedragen. Laten overal hun keutels achter (die ook nog behoorlijk kunnen stinken). Gaan soms op andere plekken plassen. Kunnen rondjes om je voeten gaan draaien enz.  Sommige konijnen worden onuitstaanbaar en andere juist heel aanhankelijk. 

Het fijne is dat ze er ook weer uit de puberteit komen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Mira beschrijft is hormonaal gedrag en dat zou rap minder moeten worden na de castratie. Ik betwijfel l dus of dit wel gaat veranderen. Veel konijnen zijn gewoon niet (helemaal) zindelijk en daardoor zijn konijnen binnen niet altijd de juiste keuze. Ik zou er niet op rekenen dat hij weer 100% zindelijk wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat hij in zijn wel zindelijk is. Laat je hem vaak wisselen van territorium? Soms wel door de kamer rondlopen en soms alleen in hok+ren? Vaak kan wisselende ruimte er voor zorgen dat ze hun territorium willen afbakenen met plasjes of keutels, ook als ze gecastreerd zijn. 

Als dit zo is, dan kun je hem beter een tijdje alleen in zijn hok+ren houden (die moet dan wel minimaal 2 m2 zijn).

Dit is ook handiger voor de koppeling over een tijdje, zo houdt je meer neutraal terrein over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei happy211:

Je zegt dat hij in zijn wel zindelijk is. Laat je hem vaak wisselen van territorium? Soms wel door de kamer rondlopen en soms alleen in hok+ren? Vaak kan wisselende ruimte er voor zorgen dat ze hun territorium willen afbakenen met plasjes of keutels, ook als ze gecastreerd zijn. 

Als dit zo is, dan kun je hem beter een tijdje alleen in zijn hok+ren houden (die moet dan wel minimaal 2 m2 zijn).

Dit is ook handiger voor de koppeling over een tijdje, zo houdt je meer neutraal terrein over.

Hoi! 

Stamper loopt los als ik thuis ben. 'S nachts zit hij in zn hok. 

Ik heb hem inderdaad zeker een week of anderhalf binnen gehouden, maar helaas mocht dat niet baten. 

Nu staat zijn hok bij mij in de woonkamer en de woonkamer is niet heel groot. Ik heb maar een klein appartementje. Ik weet niet of dit verder uit maakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Christaaa:

Wat Mira beschrijft is hormonaal gedrag en dat zou rap minder moeten worden na de castratie. Ik betwijfel l dus of dit wel gaat veranderen. Veel konijnen zijn gewoon niet (helemaal) zindelijk en daardoor zijn konijnen binnen niet altijd de juiste keuze. Ik zou er niet op rekenen dat hij weer 100% zindelijk wordt. 

Oke.

Ja voor dat hij gecastreerd werd was hij echt een poosje vervelend. Hij beet en deed echt alles wat niet mocht en was onzettend druk. Dat is na de castratie allemaal voorbij gegaan gelukkig.

Misschien dat het zindelijk worden daarom niet meer helemaal gaag lukken inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .