Spring naar bijdragen
Martine van der Perk

Even voorstellen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Mijn naam is Martine, ik ben 25 jaar en heb sinds afgelopen juni mijn eerste konijntje Stamper ( FH ram).

Over een kleine drie weken krijgt Stamper een vriendinnetje. 

Ik wil jullie super erg bedanken  voor alle tips die ik via jullie heb gekregen. 

Zonder dit forum was ik er echt niet uitgekomen. 

Ik mag mezelf nu een echte konijnenmama noemen dankzij jullie. 

Daarom heb ik mezelf aangesloten bij dit forum.

Veel liefs,

Martine & Stamper 

20200828_155536-01.jpeg

bewerkt door Martine van der Perk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom bij Bunnybunch. Fijn dat je iets aan het forum hebt gehad.

Ik vroeg me af, omdat je zegt dat het vriendinnetje over 3 weken komt, is het een jong konijntje? Of is Stampertje net gecastreerd en moet hij daarom nog wat geduld hebben?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Marjoleink:

Welkom bij Bunnybunch. Fijn dat je iets aan het forum hebt gehad.

Ik vroeg me af, omdat je zegt dat het vriendinnetje over 3 weken komt, is het een jong konijntje? Of is Stampertje net gecastreerd en moet hij daarom nog wat geduld hebben?

Hoi! Dankjewel!

Stamper is 21 weken en met 16 weken gecastreerd. Vandaar dat we even geduld moesten hebben.

We mogen het nieuwe konijntje 26 september ophalen. 🥰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hoeft voor Stampertje niet meer te wachten hoor, die is al niet meer vruchtbaar. Het duurt nog wel even voor de hormonen uit zijn lichaam zijn.

Heeft Stampertje al kennis gemaakt met zijn nieuwe liefde? Of is het een verstandshuwelijk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Marjoleink:

Je hoeft voor Stampertje niet meer te wachten hoor, die is al niet meer vruchtbaar. Het duurt nog wel even voor de hormonen uit zijn lichaam zijn.

Heeft Stampertje al kennis gemaakt met zijn nieuwe liefde? Of is het een verstandshuwelijk?

Hahaha nee ik weet het. Het voedstertje komt bij de zelfde fokker vandaan. Heb even gewacht tot zij een nieuw nestje had. 

Het is inderdaad een verstandshuwelijk!! Hahaha, dus het is hopen dat ze elkaar aardig vinden 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat meen je niet, je bedankt de mensen van het forum voor de vele tips die je geleerd hebt en het allerbelangrijkste ben je vergeten: konijnen kiezen elkaar uit op karakter! Waarom zou je in hemelsnaam zo'n risico nemen? Het voedstertje is dan zeker ook nog een heel jong konijntje? Heb je dan ook net al die informatie gemist over de risico's van (te) jonge konijntjes koppelen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei JokeC:

Dat meen je niet, je bedankt de mensen van het forum voor de vele tips die je geleerd hebt en het allerbelangrijkste ben je vergeten: konijnen kiezen elkaar uit op karakter! Waarom zou je in hemelsnaam zo'n risico nemen? Het voedstertje is dan zeker ook nog een heel jong konijntje? Heb je dan ook net al die informatie gemist over de risico's van (te) jonge konijntjes koppelen? 

Ik voel me niet erg welkom op deze manier. 

Ik heb dit ook uitgebreid met de fokster besproken. Volgens haar is er geen probleem, zolang je het goed aanpakt. 

Ik vind het erg jammer dat er meteen zo geoordeeld wordt zeg. Misschien kun je me tips geven, in plaats van meteen zeggen wat er allemaal verkeerd gaat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op het forum! 

Helaas vertellen veel fokkers dat het geen probleem is. De aanpak tijdens het koppelen is zeker belangrijk. Maar een konijn kan echt pas gekoppeld worden als hij/zij 4 maanden of ouder is. Een koppeling kan er even heftig aan toe gaan. Als konijnen te jong zijn dan begrijpen ze er niets van en zijn heel kwetsbaar. Ze kunnen niet genoeg weerstand bieden.

Daarna moet het nog blijven klikken als je konijnen in de puberteit zijn en daarna. Het karakter kan dan veranderen. Het is ontzettend vervelend als het straks niet meer klikt en je afscheid van één  konijn moet nemen. Op dit forum komen er regelmatig mensen voorbij met dit probleem. Dat is de reden dat we altijd adviseren om naar een opvang te gaan en je konijn te laten speeddaten. Op die manier kan Stamper zelf een vriendinnetje uitzoeken. Natuurlijk kan jij ook je wensen kenbaar maken. 

Je heb dan verreweg de meeste kans op een gelukkig en stabiel koppeltje. 

Sommige mensen hebben het idee dat er veel konijnen in de opvang zitten die "iets" hebben, een rugzakje. Er zitten heel veel lieve konijnen in de opvang waar helemaal niets mis mee is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt gelijk, ik oordeel, over hetgeen je zelf geschreven hebt en het verbaast me daarom dat je gekozen hebt om twee willekeurige konijnen bij elkaar te zetten. Mijn excuses. Wat voor tip zou je dan willen krijgen als je startpositie niet verstandig is? Als je iets fout aanpakt dan is het toch logisch dat we daarvoor willen waarschuwen? Nu kan het nog, maar straks zit je met twee konijnen die gedurende hun pubertijd hun karakters gaan ontwikkelen en misschien helemaal niet met elkaar overweg kunnen. Dan zit je met een groot probleem: je hebt 2 konijnen die je waarschijnlijk al helemaal in je hart gesloten hebt, maar die niet samen kunnen. Ga je 2 aparte koppels maken dan en ga je dan naar een opvang om deze keer wel op karakter te laten koppelen? Doe je één van je konijnen weg en neem je een nieuw konijn als maatje voor het overgebleven konijn? Ga je dan wel naar een opvang? Bespaar jezelf en de konijnen een heleboel narigheid en laat Stampertje zelf een dametje uitzoeken bij een opvang. Je zult zien dat als ze zelf voor elkaar gekozen hebben dat jij er zelf ook harstikke blij mee zult zijn als je zo'n lief stel samen ziet die elkaar steunen, wassen, beschermen, warm houden, gezelschap houden, lol maken met elkaar. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dergelijke verhalen horen we vaak. Logisch dat de fokster zegt dat het geen probleem is, zij wil graag een konijn verkopen. Maar Mira heeft helemaal gelijk. Je kunt haar pas koppelen met Stampertje als ze ongeveer 4 maanden is. Dus je moet ze al die tijd gescheiden houden, en dan moet je inderdaad maar hopen dat het klikt. Zo niet, dan heb je twee konijnen die niet samen kunnen. Dus ik denk dat het goed is om een plan B te bedenken voor die situatie (twee koppels houden, voedster omruilen bij een opvang,....). Dat zijn allemaal dingen die je niet wilt, dus mijn beste advies zou zijn: de voedster afzeggen en Stampertje laten speeddaten bij een goede opvang.

Ik stel heel veel vragen, maar dat die ik omdat ik probeer zo gericht mogelijk advies te geven, dus hier komt er weer een: wil je ons vertellen hoe de fokster heet of waar ze zit? Er is er namelijk een waar heel veel klachten over zijn, dat kun je ook teruglezen op deze website. Als je daar geweest bent dan zou ik het als ik jou was helemaal niet doorzetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Mira11:

Welkom op het forum! 

Helaas vertellen veel fokkers dat het geen probleem is. De aanpak tijdens het koppelen is zeker belangrijk. Maar een konijn kan echt pas gekoppeld worden als hij/zij 4 maanden of ouder is. Een koppeling kan er even heftig aan toe gaan. Als konijnen te jong zijn dan begrijpen ze er niets van en zijn heel kwetsbaar. Ze kunnen niet genoeg weerstand bieden.

Daarna moet het nog blijven klikken als je konijnen in de puberteit zijn en daarna. Het karakter kan dan veranderen. Het is ontzettend vervelend als het straks niet meer klikt en je afscheid van één  konijn moet nemen. Op dit forum komen er regelmatig mensen voorbij met dit probleem. Dat is de reden dat we altijd adviseren om naar een opvang te gaan en je konijn te laten speeddaten. Op die manier kan Stamper zelf een vriendinnetje uitzoeken. Natuurlijk kan jij ook je wensen kenbaar maken. 

Je heb dan verreweg de meeste kans op een gelukkig en stabiel koppeltje. 

Sommige mensen hebben het idee dat er veel konijnen in de opvang zitten die "iets" hebben, een rugzakje. Er zitten heel veel lieve konijnen in de opvang waar helemaal niets mis mee is. 

Hoi! Dankjewel. 

Begrijp me niet verkeerd, jullie zullen allemaal genoeg ervaring hebben. 
Om te beginnen is het nooit mijn intentie geweest om de konijnen meteen bij elkaar te laten. Maar mij is juist geadviseerd om de konijnen "jong" te koppelen. Omdat het dan juist goed gaat. Het werd mij afgeraden om er meteen een voedster bij te zetten omdat Stamper eerst gecastreerd moest worden. 
Nu heb ik nog na gevraagd aan de Fokster, juist omdat ik tegenstrijdige berichten lees, of dat dit wel op deze manier kan. 

Nu weet ik even niet zo goed wat ik moet doen. Je gaat er van uit dat wat zij zeggen klopt toch? 

Gesprek.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Flauwekul. Wat ze misschien bedoelt is dat jonge konijnen, als ze eenmaal oud genoeg zijn om het koppelen te begrijpen en voor zichzelf op te komen, elkaar meestal wel aardig vinden. Dan kan het alsnog verkeerd gaan als ze volwassen worden en een eigen mening krijgen. Dat hoeft niet, maar kan wel.

Dat heeft echt niets te maken met zuiverheid, en ook niet of ze bij een opvang vandaan komen. Konijnen worden gefokt op uiterlijk, en niet zoaks honden op karakter. Allemaal bangmakerij om te zorgen dat je bij haar een konijn koopt en niet ergens anders.

Ik snap dat het moeilijk is om te bepalen wie er gelijk heeft. Maar haar belang is konijnen verkopen en ons belang is zorgen dat konijnen onder zo goed mogelijke omstandigheden leven. Daar zit dus geen financieel aspect achter. Natuurlijk is dit forum gelieerd aan de webwinkel, maar het staat open voor iedereen (en nee, ik heb geen aandelen).

Zit ze toevallig in Voorthuizen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei JokeC:

Je hebt gelijk, ik oordeel, over hetgeen je zelf geschreven hebt en het verbaast me daarom dat je gekozen hebt om twee willekeurige konijnen bij elkaar te zetten. Mijn excuses. Wat voor tip zou je dan willen krijgen als je startpositie niet verstandig is? Als je iets fout aanpakt dan is het toch logisch dat we daarvoor willen waarschuwen? Nu kan het nog, maar straks zit je met twee konijnen die gedurende hun pubertijd hun karakters gaan ontwikkelen en misschien helemaal niet met elkaar overweg kunnen. Dan zit je met een groot probleem: je hebt 2 konijnen die je waarschijnlijk al helemaal in je hart gesloten hebt, maar die niet samen kunnen. Ga je 2 aparte koppels maken dan en ga je dan naar een opvang om deze keer wel op karakter te laten koppelen? Doe je één van je konijnen weg en neem je een nieuw konijn als maatje voor het overgebleven konijn? Ga je dan wel naar een opvang? Bespaar jezelf en de konijnen een heleboel narigheid en laat Stampertje zelf een dametje uitzoeken bij een opvang. Je zult zien dat als ze zelf voor elkaar gekozen hebben dat jij er zelf ook harstikke blij mee zult zijn als je zo'n lief stel samen ziet die elkaar steunen, wassen, beschermen, warm houden, gezelschap houden, lol maken met elkaar. 

Ik vraag me gewoon af waarom er met zo'n vervelende ondertoon gepraat moet worden. 
Heel aardig dat je me probeert te helpen, maar dat kan misschien ook op een minder aanvallende manier. 
Je zal er heel veel verstand van hebben, dat geloof ik best. Maar er wordt nu gezegd dat ik mezelf niet heb ingelezen of niet heb geïnformeerd, want dat is niet zo. 
Helaas zeggen verschillende mensen ook verschillende dingen. Ik denk dan het juiste te doen voor mijn konijn, omdat ik denk te voelen dat hij een maatje nodig heeft en ik krijg meteen overal commentaar op. Dat vind ik jammer, omdat ik ook maar doe wat denk dat goed is. 

Het kan zijn dat ik het nu fout aanpak, maar teksten als "waarom zou je dat in hemelsnaam doen" en "Heb je dan ook net al die informatie gemist over de risico's van (te) jonge konijntjes koppelen? " zijn denk ik niet de manier mij te helpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Marjoleink:

Flauwekul. Wat ze misschien bedoelt is dat jonge konijnen, als ze eenmaal oud genoeg zijn om het koppelen te begrijpen en voor zichzelf op te komen, elkaar meestal wel aardig vinden. Dan kan het alsnog verkeerd gaan als ze volwassen worden en een eigen mening krijgen. Dat hoeft niet, maar kan wel.

Dat heeft echt niets te maken met zuiverheid, en ook niet of ze bij een opvang vandaan komen. Allemaal bangmakerij om te zorgen dat je bij haar een konijn koopt en niet ergens anders.

Ik snap dat het moeilijk is om te bepalen wie er gelijk heeft. Maar haar belang is konijnen verkopen en ons belang is zorgen dat konijnen onder zo goed mogelijke omstandigheden leven. Daar zit dus geen financieel aspect achter. Natuurlijk is dit forum gelieerd aan de webwinkel, maar het staat open voor iedereen (en nee, ik heb geen aandelen).

Zit ze toevallig in Voorthuizen?

Ja, heel lastig dit. 

Nee ze zit in Zeeland, Wolphaartsdijk. 
Hoor alleen maar goede verhalen over haar, vandaar dat ik daar naar toe ben gegaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Marjoleink:

Dergelijke verhalen horen we vaak. Logisch dat de fokster zegt dat het geen probleem is, zij wil graag een konijn verkopen. Maar Mira heeft helemaal gelijk. Je kunt haar pas koppelen met Stampertje als ze ongeveer 4 maanden is. Dus je moet ze al die tijd gescheiden houden, en dan moet je inderdaad maar hopen dat het klikt. Zo niet, dan heb je twee konijnen die niet samen kunnen. Dus ik denk dat het goed is om een plan B te bedenken voor die situatie (twee koppels houden, voedster omruilen bij een opvang,....). Dat zijn allemaal dingen die je niet wilt, dus mijn beste advies zou zijn: de voedster afzeggen en Stampertje laten speeddaten bij een goede opvang.

Ik stel heel veel vragen, maar dat die ik omdat ik probeer zo gericht mogelijk advies te geven, dus hier komt er weer een: wil je ons vertellen hoe de fokster heet of waar ze zit? Er is er namelijk een waar heel veel klachten over zijn, dat kun je ook teruglezen op deze website. Als je daar geweest bent dan zou ik het als ik jou was helemaal niet doorzetten.

Het  vele vragen stellen vind ik trouwens niet erg hoor haha! 
Ik kan alleen niet zoiets als een opvang hier in de buurt vinden... eventueel tips? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff... gelukkig. Die ken ik verder niet.

Ik was nog op zoek naar de lijst met opvangen, maar Joke had hem al gevonden. 

Volgens mij gaan veel mensen uit Zeeland naar Knijn en Ko in Bavel. Die staat goed bekend en ik heb daar zelf ook twee konijnen vandaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een konijn ras of uit de opvang hebben ieder hun eigen karakter. Dat is veel meer leidend dan een bepaald ras. In de opvang zitten ook raskonijnen. Het is helemaal niet zo dat de konijnen uit de opvang anders zijn dan konijnen van een fokker. Ja qua uiterlijk wel. 

Ik heb 2 hele lieve konijnen maar tijdens het koppelen ging het er echt even heftig aan toe. Ze gaan dan bepalen wie er de baas is. 

bewerkt door Mira11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op Marktplaats wordt deze fokker niet echt als positief ervaren. 

Ze adverteert ook met grote konijnen. Dit is voor de konijnen zelf helemaal niet fijn. Er komen dan ook specifieke problemen voor bij dit grote ras en hoe groter hoe meer kans op die problemen. Als je "Bunnybunch Franse hangoren" googled dan kom je op een informatief stuk uit over dit ras. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Martine, welkom op het forum. 🐰

Ik snap je gevoel hoor, ook dat het misschien niet als een warm welkom voelt wanneer je meteen te horen krijgt dat je iets niet goed doet. Maar probeer het ook positief te bekijken... De reden dat iedereen er meteen zo bovenop zit is dat er nog iets te voorkomen valt hier. Je hebt de voedster nog niet dus kunt haar nog afzeggen. De meeste mensen hier op het forum hebben al jarenlang ervaring met het houden van konijnen. Sommige mensen weten ook veel van koppelen. En dat koppelen is echt lastig, ook al lijkt het goed te gaan wanneer konijnen jong zijn. Wat de fokster schrijft is waar: jonge konijnen koppelen gaat bijna altijd goed. Totdat ze ineens op een dag gaan vechten wanneer er geen match blijkt te zijn.  En dat zien we zo vreselijk vaak voorbijkomen in "help!-topics" hier op het forum. Vandaar dat de mensen die hier boven mij hebben gereageerd proberen om je op andere gedachten te brengen. Uiteraard is het helemaal aan jou om te bedenken wat je doet met deze informatie. 

Dat de fokster iets anders adviseert is overigens logisch: het is haar werk, haar inkomen. Ze wil het liefst zo veel mogelijk konijnen verkopen. 

Mijn mede-forumgenoten en ik hebben er geen enkel belang bij dat jij een voedster uit de opvang haalt. We adviseren dit puur uit konijnenbelang en omdat we jou het leed willen besparen van straks met twee konijnen zitten waar je aan gehecht bent, naar die misschien niet samen gaan... (En dan kom je voor nog veel lastiger vragen te staan...)

Succes met je keuze, en nogmaals: van harte welkom op het forum. Het zijn echt goedbedoelde adviezen van mensen met ❤ voor konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites