Ga naar inhoud

Buikoperatie konijn Liz.


Mira11

Aanbevolen berichten

Het ziet er ook wel erg leuk en knus uit met al die dekentjes. Dat vraagt gewoon om een make over. Ik denk dat als ik Noel in een bak zet met allemaal dekentjes ze ook goed los zal gaan. Helaas knabbelt ze dan alles stuk. Oh en overal in graven uiteraard. Ik zou het bijna doen ware het niet dat ik de dekentjes graag heel laat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei Boefje:

Het ziet er ook wel erg leuk en knus uit met al die dekentjes. Dat vraagt gewoon om een make over. Ik denk dat als ik Noel in een bak zet met allemaal dekentjes ze ook goed los zal gaan. Helaas knabbelt ze dan alles stuk. Oh en overal in graven uiteraard. Ik zou het bijna doen ware het niet dat ik de dekentjes graag heel laat. 

Ik had niet verwacht dat ze al zo snel actief zou worden. Vorige keer toen ze gecastreerd was duurde het wat langer.

Ze heeft al een upgrade gehad. 😂

Liz was er heel duidelijk in dat haar verblijf echt te klein was. Ze heeft de ren weggeschoven en heel zichzelf vrijgelaten. Ik zag het gebeuren. Nu heeft ze een verblijf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Mira11:

Ik had niet verwacht dat ze al zo snel actief zou worden. Vorige keer toen ze gecastreerd was duurde het wat langer.

Ze heeft al een upgrade gehad. 😂

Liz was er heel duidelijk in dat haar verblijf echt te klein was. Ze heeft de ren weggeschoven en heel zichzelf vrijgelaten. Ik zag het gebeuren. Nu heeft ze een verblijf. 

Hahaha rebels ding. Maar daar hou ik van. Toen Noellie jaren terug was opgenomen bij dierenarts kreeg ik ook een belletje dat het alweer goed ging met haar want ze zat met haar eetbakje te smijten. Lekker pittig. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Liz is idd best fanatiek en laat duidelijk weten wat ze wilt. Als ik ze een tijdje niet hoor of zie dan neem ik even een kijkje. Soms zit Olaf te kijken (alsof hij op de uitkijk zit) hoe Liz weer wat uitspookt. Ze bedenkt altijd weer wat nieuws om te doen. Ik hou ook wel van een beetje pit. 

Ze is ook erg lief. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn overleden konijntje Boefje was ook een pittige dame. Die had ook altijd streken. Dan was ze weer omtsnapt en haar ventje zat dan niet ver van de ren gompie te kijken van 'ik heb niks gedaan hoor ik weet niet hoe ik hier kom'  en Boefje moest ik dan weer ergens uit de keuken halen haha. En dan liep ze snachts ineens rond hoorde ik haar uit haar kooi ontsnappen. Had ze een bovenste deurtje open gekregen. Hoorde ik KLENG en kort daarna getrippel over laminaat. Die noemde ik Boefdini ipv Houdini. Haha. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Boefje:

Mijn overleden konijntje Boefje was ook een pittige dame. Die had ook altijd streken. Dan was ze weer omtsnapt en haar ventje zat dan niet ver van de ren gompie te kijken van 'ik heb niks gedaan hoor ik weet niet hoe ik hier kom'  en Boefje moest ik dan weer ergens uit de keuken halen haha. En dan liep ze snachts ineens rond hoorde ik haar uit haar kooi ontsnappen. Had ze een bovenste deurtje open gekregen. Hoorde ik KLENG en kort daarna getrippel over laminaat. Die noemde ik Boefdini ipv Houdini. Haha. 

Heel herkenbaar! En zo grappig ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Ot&Sien:

Wat fijn dat ze zo snel opknapt zeg! Een hele opluchting voor jou! 

Ja zeker! Ik had het niet zo snel verwacht. Liz denkt zelf dat ze alles al weer kan. Ze stond met haar voorpootjes op een oude handdoek heel fanatiek met haar tandjes eraan te trekken. Lijkt me nog niet zo'n goed idee met een buikwond.😄

De handdoek lag er om op te liggen. 

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Dat klinkt in ieder geval veelbelovend!😄 Wat fijn dat ze zo snel herstelt. Dan valt er toch wel weer een last van je schouders, hè? 

Ja zeker. Het is na de operatie toch weer even spannend hoe ze het allemaal weer op gaat pakken.

Ik verwacht nu een rustige nacht. Geen dwangvoeren meer. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Fijn dat het goed gaat met Liz. Mooi om te horen dat ze toch al actief bezig is dat is een goed teken. 

Vlekje liep 2 dagen naar haar castratie ook het hele hok te verbouwen en handdoeken te slopen. Wat dat toch is met die konijntjes....?

Liz is wat ik van de foto's kan zien wel echt een erg lief konijntje om naar te kijken.

Hoe is de nacht gegaan?

aangepast door pakyakker
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Liz is goed door de nacht gekomen. 

Ik heb wel even contact gezocht met de dierenarts omdat ze gisteren en vandaag soms wat diarree heeft. Andere momenten heeft ze vrij mooie keutels. 

Ik kon ook meteen even vragen wat Liz nu precies heeft gehad. Dat is starttijd. Dat zijn ontstoken vetcellen aan het stompje van waar haar baarmoeder gezeten heeft. Ook is dat gaan verkleven aan haar darmen. 

Het is ontstaan door de castratie. Die is wel goed uitgevoerd maar ze kunnen dit zelfs jaren later nog krijgen. Liz had gewoon pech, en daarna geluk. 🍀

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei JokeC:

Wat goed dat je het nog eens uitgelegd hebt gekregen, weer wat wijzer geworden! Kunnen andere dieren of mensen dat ook krijgen? 

Ik heb vaker gehoord dat dit iets is dat na een castratie kan gebeuren. Sommige dierenartsen vinden dit een reden om ervoor te kiezen een voedster niet preventief te castreren. Ik zou zelf nooit meer het risico op baarmoedertumoren riskeren en het risico op verklevingen dan maar accepteren. Ik vraag me af hoe vaak het daadwerkelijk gebeurt.

Volgens mij gebeurt het bij mensen ook weleens na ren buikoperatie!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik niet precies. In ieder geval na castratie is mij verteld, maar of het bij andere buikoperaties ook kan gebeuren weet ik niet. Volgens mij komt het idd heel weinig voor, gelukkig maar. Domme pech... Ik weet van een collega vrijwilliger van de opvang dat haar dierenarts (universiteitskliniek volgens mij) het wel echt zag als reden om te overwegen om het niet te doen. Het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke afweging, er zijn ook mensen die ervoor kiezen om het niet te doen omdat ze niet in een gezond dier willen laten snijden. Valt ook iets voor te zeggen, hoewel dat mijn keuze niet zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat alles nog even duidelijk aan je is uitgelegd! Geeft ook wat rust.

 

Ik wist niet dat zoiets kon ontstaan aan een stompje. Ja ik weet dat bij mensen verklevingen ontstaan, eigenlijk bijna altijd wel als er in je gesneden is (gewoon littekenweefsel). Zoals @Jamesthebunnybutler ook zegt. Dat het daardoor wel een afweging is om het wel of niet te doen.

Ik vraag mij wel af want mijn voedster van 6 is 3 weken geleden gecastreerd. Op die leeftijd is dat nog al een ingreep en ze hebben dan best wat buikvet. Zouden die konijnen dan juist ook meer kans hebben op die complicaties?

 

Ik ben wel blij dat ik Vlekje heb laten castreren. Er was dus al een soort van ontsteking/verdikking gaande toen ze werd geholpen.

En ons konijntje Fluffy die 1.5 week geleden is overleden is wel het klassieke voorbeeld van waarschijnlijk een baarmoedertumor die is gaan uitzaaiien door echt haar hele lijf. Nu ik dit heb gezien ook wat voor laatste momenten zij had ben ik echt heel erg voor preventieve castratie. Want wat was ze zielig, dat gun je geen enkel konijn. Aan de andere kant een konijn die verklevingen heeft is vast ook heel erg zielig. Lastig hoor!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het geen reden om niet te castreren. Wat er met Liz is gebeurd komt niet vaak voor. Tumoren komen wel heel vaak voor. 

Liz was heel lang schijnzwanger en had een vergrote baarmoeder. Toen is er geadviseerd om haar meteen te laten castreren. Dat wilde ik zoiezo doen maar dat werd versneld. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Liz is goedgekeurd door de dierenarts. 

Ik had al wel een sterk vermoeden dat ze zich goed voelde ze was weer aardig op boevenpad 😄 De boeken stonden zelfs niet veilig.

De dierenarts zei dat het een steriele ontsteking van het vetweefsel was en dat ze dat kunnen krijgen na een operatie. Dus ook andere soorten operaties niet specifiek alleen na een castratie. Dit kan zelfs nog jaren erna gaan opspelen. 

20200921_233511.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei JokeC:

Zo, dat mag ook wel in het Jippie-topic! Mag ze weer alles doen van de dokter? Samen met Olaf? 

Ik ben ook wel in de Jippie stemming!

Ben alleen vergeten te vragen wanneer ze weer mag graven in de zandbak ivm haar wond. Ze zit vol energie en als ze kan graven sloopt ze nauwelijks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-9-2020 at 14:20 zei Mira11:

Liz is goed door de nacht gekomen. 

Ik heb wel even contact gezocht met de dierenarts omdat ze gisteren en vandaag soms wat diarree heeft. Andere momenten heeft ze vrij mooie keutels. 

Ik kon ook meteen even vragen wat Liz nu precies heeft gehad. Dat is starttijd. Dat zijn ontstoken vetcellen aan het stompje van waar haar baarmoeder gezeten heeft. Ook is dat gaan verkleven aan haar darmen. 

Het is ontstaan door de castratie. Die is wel goed uitgevoerd maar ze kunnen dit zelfs jaren later nog krijgen. Liz had gewoon pech, en daarna geluk. 🍀

 

Fijn dat het weer goed gaat met Liz! Hoe kwam je er achter dan dat ze dat had?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .