Ga naar inhoud

2e konijn dood


Luna Juliens

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb sinds 1 maand konijntjes. 1 haaskonijntje en 2 dwergkonijntjes. een geoot hok gekocht hooi en goede bodembedekking. Verse groentjes dagelijks. 2 weken later is ons haaskonijntje dood gegaan, we hebben het gezien. Dood gegaan voor dat we zelfs na de da konden. Leek een sorrt aanval. Nu deze morgend kwam ik dag zeggen en hooi geven en blijft men lievelings konijntje dood te zijn. 1 van de dwergkonijntjes dus. Khad ze gisteravond nog vast gehad, ze was vrolijk en lief en kwam altijd dag zeggen als ik aan het kot aankwam. ze is gewoon dood :( het 2e al. Wat doe ik verkeerd? Kwou ze binnen kort vaccineren maar eerst wachten zodat ze minder bang waren en wat ouder. Kan dit hiervan zijn? what doe ik verkeerd :(?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dat lijkt me echt heftig om mee te maken. Maar duurt het niet een poosje (twee weken ofzo) voordat zo'n vaccinatie werkt? En moet je na zo'n gebeurtenis niet het hok extreem goed schoonmaken, zodat de ziekte niet via het hok kan worden doorgegeven aan het laatste konijn?

 

Veel sterkte met het verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Kenijn:

Wow, dat lijkt me echt heftig om mee te maken. Maar duurt het niet een poosje (twee weken ofzo) voordat zo'n vaccinatie werkt? En moet je na zo'n gebeurtenis niet het hok extreem goed schoonmaken, zodat de ziekte niet via het hok kan worden doorgegeven aan het laatste konijn?

 

 

Klopt, maar het advies is wel dat als er bij ongevaccineerde konijnen één konijn vermoedelijk RHD heeft, je alle konijnen laat vaccineren. Een deel krijgt het dan alsnog voor de vaccinatie werkt, maar bij de rest werkt het vaccin hopelijk wel op tijd, en die konijnen blijven leven. Je vergroot door toch te vaccineren dus de kans dat ze overleven, je doorbreekt de keten van het besmetten er hopelijk mee. Geen garanties, maar het is het enige wat je kan doen om de overlevingskans te vergroten.

 

Neemt niet weg dat enorm goed schoonmaken inderdaad nodig is, maar als het virus in de omgeving aanwezig is, is de kans dat het met een vlo, teek, mug, vlieg of aan je eigen schoenen mee terug komt bij de konijnen vrij groot. Vaccineren is dus wel ook echt nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje heftig hoor! Vaccineren is idd heel erg belangrijk. Er zijn meer mensen die denken dat het wel meevalt en niet of te laat vaccineren. Het nare is dat het besmettelijk is en dat er ook niets meer aan te doen is. Heel snel je andere konijn laten vaccineren en het verblijf goed schoonmaken/ontsmetten. Zo geef je je andere konijn de meeste kans.

Sterkte met het verlies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .