Ga naar inhoud

Meranox of panacur?


Boefje

Aanbevolen berichten

Hoe zwaar is je konijn dan? In 1 injector zit 187,5mg fenbendazol per gram, in 1 injector zit 4,8 gram. Dus 187,5 x 4,8 = 900mg fenbendazol per injector. Dat zou dan betekenen dat je konijn bijna 129 mg!!! fenbendazol per dag zou krijgen. Dat lijkt me sterk en ook niet gezond. 1 injector kost ongeveer 10 euro. De tabletjes zijn vast wel goedkoper, maar voor kleine konijnen echt niet goed te doseren.

 

Nu je het zegt ja, er is ook al jaaaaren een rabbitversie, maar die is alleen handiger met doseren, verder vergelijkbaar met katten/honden spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Kolino:

Hoe zwaar is je konijn dan? In 1 injector zit 187,5mg fenbendazol per gram, in 1 injector zit 4,8 gram. Dus 187,5 x 4,8 = 900mg fenbendazol per injector. Dat zou dan betekenen dat je konijn bijna 129 mg!!! fenbendazol per dag zou krijgen. Dat lijkt me sterk en ook niet gezond. 1 injector kost ongeveer 10 euro. De tabletjes zijn vast wel goedkoper, maar voor kleine konijnen echt niet goed te doseren.

 

Nu je het zegt ja, er is ook al jaaaaren een rabbitversie, maar die is alleen handiger met doseren, verder vergelijkbaar met katten/honden spul.

Mijn konijn weegt 1.65 ongeveer 

Ze had het over iets van 3 streepjes of meer per dag? 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me sterk, zeker met de hond/kat versie. In mijn herinnering gaf ik van de rabbitversie ook nooit meerdere streepjes per dag tijdens de onderhoudsdosering. Het beestje was ongeveer even zwaar. Ook bij de rabbitversie is 1 streepje 50mg (=2,5kg konijn in onderhoudsdosering). Je hebt 33mg per dag nodig, 2x 10mg/kg toch? Je zou dus met 1 injector (rabbitversie) een maand moeten kunnen doen 🙂 Voor de hond/katversie geldt ongeveer hetzelfde. In de onderhoudsdosering wel te verstaan, als je de hoge dosis moet geven doe je er ongeveer 2 weken mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Kolino:

Lijkt me sterk, zeker met de hond/kat versie. In mijn herinnering gaf ik van de rabbitversie ook nooit meerdere streepjes per dag tijdens de onderhoudsdosering. Het beestje was ongeveer even zwaar. Ook bij de rabbitversie is 1 streepje 50mg (=2,5kg konijn in onderhoudsdosering). Je hebt 33mg per dag nodig, 2x 10mg/kg toch? Je zou dus met 1 injector (rabbitversie) een maand moeten kunnen doen 🙂 Voor de hond/katversie geldt ongeveer hetzelfde. In de onderhoudsdosering wel te verstaan, als je de hoge dosis moet geven doe je er ongeveer 2 weken mee.

Ok wat vaag dan... ik zal het even navragen want dat is wel wat anders idd. Ik ben helaas geen rekenwonder dus ik heb geeeen idee hoe je daar zo op komt maar als dat zo is vind ik het nog niet zo verkeerd klinken. Dat is wel te doen. Een maand of 3 weken voor 10 euro. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan kloppen, 1.6 ml = 32 mg. Op het doosje van panacur petpaste staat dat er 187,5mg/g in zit. In de spuit zit 4,8 mg pasta. Dus 187,5 x 4,8 = 900 mg per spuit. Deel je dat door de 32mg die je per dag gebruikt kom je op 28 dagen uit. Waarschijnlijk zul je ergens tussen de 3 a 4 weken uitkomen, omdat het lastig is om precies 32mg te geven.

 

Maar al geef je 50mg = 1 streepje per dag, dan doe je er alsnog 18 dagen mee. De truc is dus per keer 1/3 deel van een streepje spuiten, dat is niet heel gemakkelijk, al zit er wel een ring op de spuit waarmee je de dosering in kan stellen tot waar je moet spuiten.

 

Om het jezelf gemakkelijker te maken kun je zeggen dan je 2 streepjes per 3 dagen spuit. Dat komt neer op 33,3 mg per dag en dat komt goed uit met het gewicht van jouw konijn. 10mg x 1,65 x 2= 33mg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Kolino:

Dat kan kloppen, 1.6 ml = 32 mg. Op het doosje van panacur petpaste staat dat er 187,5mg/g in zit. In de spuit zit 4,8 mg pasta. Dus 187,5 x 4,8 = 900 mg per spuit. Deel je dat door de 32mg die je per dag gebruikt kom je op 28 dagen uit. Waarschijnlijk zul je ergens tussen de 3 a 4 weken uitkomen, omdat het lastig is om precies 32mg te geven.

 

Maar al geef je 50mg = 1 streepje per dag, dan doe je er alsnog 18 dagen mee. De truc is dus per keer 1/3 deel van een streepje spuiten, dat is niet heel gemakkelijk, al zit er wel een ring op de spuit waarmee je de dosering in kan stellen tot waar je moet spuiten.

 

Om het jezelf gemakkelijker te maken kun je zeggen dan je 2 streepjes per 3 dagen spuit. Dat komt neer op 33,3 mg per dag en dat komt goed uit met het gewicht van jouw konijn. 10mg x 1,65 x 2= 33mg 🙂

Ok ik zou dat dan voor me moeten zien want ik vroeg mij idd af hoe je dat kon doseren omdat je minder dan een streepje nodig hebt. Hoe bedoel je per 3 dagen.. ik geef toch gewoon elke dag? Oh je bedoeld omdat ik dan op ongeveer 100 mg uit kom in 3 dagen. En dan die twee streepjes door 3 delen? Ik ben reuze benieuwd wat mijn dierenarts zal zeggen want die had het idd over 3.3 streepje.. maar dat is niet juist gedacht denk ik dan zo. Ik ga haar morgenvroeg even bellen. Bedankt voor de hulp! Als dit alles klopt heb je me heel wat ellende bespaard! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijzen verschillen wel en idd je kan het voor ongeveer 10 euro kopen maar met verzendkosten kom je toch weer uit tussen de 12 en 14 euro. Maar dat is nog te overzien als ik er bijna een maand mee kan doen. Die meranox is maar 28 dagen houdbaar en dat voor best een mooie prijs. Ik weet niet meer precies wat ik ervoor betaald heb maar ergens tussen de 30 en 40 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is allemaal geregeld met de dierenarts. Ik kan 2 tubes ophalen. Zij had het zelf over iets van 24 dagen want je knoeit ook wel wat enz. Nou dan nog. Die Meranox die was dan 26 euro iets goedkoper dan ik in mijn hoofd heb maar dan nog duurder dan een tube pasta en je doet er bijna evenlang mee omdat hij maar 28 dagen houdbaar is. 

 

Overigens ze vroeg wel even waar het stond dat een paar dagen behandelen al toxische toestanden kon geven bij Meranox. Volgens mij ging ze daar wel werk van maken. Zo klonk ze wel. Hoe of wat geen idee. Maar ik ga in elk geval aan de pasta. Mmmm pasta ..dat ga ik vanavond koken. Haha. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok nu heb ik de panacur pasta binnen maar het is 1 groot mysterie voor mij hoe ik het moet doseren. Ik zie streepjes aan weerskanten van een geribbeld spuit dingetje.. maar het begin van de spuit zit veel meer ruimte? En die streepjes zitten zo dicht op elkaar dat ik niet eens weet hoe ik zoiets moet doseren. Volgens de dierenarts moet ik 3/4 van een streepje hebben... maar waar begint het streepje en van welke kant moet ik het gaan zien?? Help

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Kolino:

 Als het goed is zijn er 18 streepjes, 1 streepje staat voor 50mg. Ik kan me nog wel herinneren dat het even zoeken was hoe je juist doseert, maar het was wel te doen. Is het je gelukt?

Nog niet gedaan maar ik heb wel een beetje gespeeld. Maar de ruimte tussen 2 streepjes is zo klein! Je hebt schuin tegen over elkaar streepjes. Waarom niet gewoon streepjes achter elkaar met een halfje ertussen. Zou stukken makkelijker zijn. Nu zet ik de ring op de helft en geef er nog 1 klein draaitje aan vlak voor het volgende streepje..en dat moet het dan maar wezen. Meer kan ik er niet van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een moeilijk gedoe 🙃

 

ik werk met de panacur tabletten:

 

ik ga uit van 25mg per kilo konijn dus in geval van boefje is dat 1.65 x 25mg = 41.25mg per dag.

Ik geef dit in 1 keer en niet in 2 keer 

41.25mg x 30 dagen (1 maand) = 1237.5 mg.

ik ga nu rekenen met 1250mg, dat rekent makkelijker

ik neem 5 tabletten panacur van 250mg of 2.5 tablet van de panacur 500mg en doe daarbij 10ml suspendeergel (bij de da te krijgen) en 21 ml water, totaal 31 ml.

Dit is genoeg voor een maand medicatie. De dosering is dan 1x daags 1 ml

Je moet de tabletten natuurlijk wel goed kleinmaken in de vijzel en goed schudden voor gebruik.

Ik weet niet of men bij 2x daags toedienen de helft van de dosering neemt of dat de verhouding dan anders ligt. 

 

En de panacur tabletten zijn online te krijgen en goedkoper dan bij de DA. Ik haal alleen een flesje suspendeer bij de DA.

aangepast door josti
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei josti:

wat een moeilijk gedoe 🙃

 

ik werk met de panacur tabletten:

 

ik ga uit van 25mg per kilo konijn dus in geval van boefje is dat 1.65 x 25mg = 41.25mg per dag.

Ik geef dit in 1 keer en niet in 2 keer 

41.25mg x 30 dagen (1 maand) = 1237.5 mg.

ik ga nu rekenen met 1250mg, dat rekent makkelijker

ik neem 5 tabletten panacur van 250mg of 2.5 tablet van de panacur 500mg en doe daarbij 10ml suspendeergel (bij de da te krijgen) en 21 ml water, totaal 31 ml.

Dit is genoeg voor een maand medicatie. De dosering is dan 1x daags 1 ml

Je moet de tabletten natuurlijk wel goed kleinmaken in de vijzel en goed schudden voor gebruik.

Ik weet niet of men bij 2x daags toedienen de helft van de dosering neemt of dat de verhouding dan anders ligt. 

 

En de panacur tabletten zijn online te krijgen en goedkoper dan bij de DA. Ik haal alleen een flesje suspendeer bij de DA.

Mijn dierenarts wilde dat ook proberen voor mij maar ze had overal rondgebeld en het was afgeraden omdat je niet wee hoe lang zoiets houdbaar is en er zaten allerlei haken en ogen aan dus dat was geen optie. 

En het is 20 mg fenbendazol per kg. En ik geef 1.6 ml per dag voor Noellie. 

 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Boefje:

Mijn dierenarts wilde dat ook proberen voor mij maar ze had overal rondgebeld en het was afgeraden omdat je niet wee hoe lang zoiets houdbaar is en er zaten allerlei haken en ogen aan dus dat was geen optie. 

En het is 20 mg fenbendazol per kg. En ik geef 1.6 ml per dag voor Noellie. 

 

 

Ik zal het maar verklappen, als je de dosering halveert dan heb je een drankje voor 2 weken en doe je het door 4 delen dan maak je een drankje voor een week 🙂

Maar wel fijn dat je DA haar collega's heeft gebeld voor advies, top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei josti:

 

Ik zal het maar verklappen, als je de dosering halveert dan heb je een drankje voor 2 weken en doe je het door 4 delen dan maak je een drankje voor een week 🙂

Maar wel fijn dat je DA haar collega's heeft gebeld voor advies, top!

En dan nog weet je niet of het wel zo lang houdbaar is. Misschien blijft het maar 3 dagen goed. Weet jij veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .