Ga naar inhoud

Dwangvoer afbouwen - hoe verder met chronisch snot


hisdijk

Aanbevolen berichten

Ik lees al jaren mee op dit forum en heb al een schat aan informatie verzameld. Nu heb ik echter een specifiek ding waarvan ik hoop dat jullie mee willen denken en advies kunnen geven. 

 

Mijn konijn Jop (gecastreerde ram, 10,5 jaar oud, met chronisch snot) had afgelopen donderdag besloten te stoppen met eten. Dus met gierende banden naar de dierenarts. Daar was de conclusie dat hij ondergewicht, ondertemperatuur, gas en een bijna leeg maag-darm kanaal had, met als aanleiding het verergeren van z'n snot. Terug van de dierenarts heb ik hem lekker warm binnen gehouden en ben ik direct gestart met dwangvoeren en medicatie.

 

Na een heel moeizame nacht en ochtend waarin ik de hoop bijna op had gegeven, krabbelde hij vrijdagmiddag gelukkig weer een beetje op, en begon hij kleine beetjes te eten. Het weekend ging het steeds beter, hij werd levendiger en eten en keutelen ging best oké. Hij lijkt steeds meer zichzelf, maar heeft nog wel veel last van niezen en z'n snotneus. Na overleg met de dierenarts hebben we besloten de medicatie en een beetje dwangvoer tot in elk geval vandaag door te zetten (de AB-kuur moet sowieso afgemaakt worden natuurlijk) en ik heb vanmiddag weer telefonisch overleg over hoe en wat verder. 

 

Op basis van wat hij eet, denk ik dat ik met dwangvoeren zou kunnen stoppen. Ik vind dit alleen best nog wel spannend, zeker gezien hij ondergewicht heeft. De dierenarts gaf aan dat we kunnen stoppen wanneer hij weer normaal eet, maar ik merk dat ik het lastig te bepalen vind wat 'normaal' is? Wat is jullie ervaring hiermee?

 

Jop bivakkeert nu nog in de keuken. Hoewel ik dat stiekem wel gezellig vind, is het natuurlijk de bedoeling dat hij straks weer naar buiten gaat en z'n vriendinnetje gezelschap kan houden. Z'n lichaamstemperatuur lijkt weer in orde, in zoverre ik dat kan beoordelen en voelen aan/achter z'n oortjes. Is die beoordeling voldoende om hem weer naar buiten te doen? Of moet hij eerst verder aansterken binnen? En als hij naar buiten gaat, moet ik ergens rekening mee houden wanneer hij weer bij m'n voedster Fien gezet wordt of zullen ze simpelweg blij zijn elkaar weer te zien?

 

Hebben jullie tips over hoe ik hem verder kan laten aansterken? Ik heb het artikel over het laten aankomen van konijnen op deze website gelezen en biedt al een mix van junior en volwassen Science Selective aan. Ik ben aan het experimenteren met verschillende soorten hooi, maar Jop is echt een slechte hooi eter (altijd al geweest)... brokken gaan er goed in en groente/kruiden ook. Zijn er bepaalde types groente die nog kunnen helpen hierin? Of die ik beter kan vermijden? Bewegingsruimte heeft hij voldoende, het is echter niet een heel actief konijn (ook nooit geweest).

 

Tot slot vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met een (oud) konijn met chronisch snot. Het is er simpelweg altijd, en hij heeft vrijwel dagelijks wel een niesbui. Soms is het wat erger, soms wat minder.  Nu is het in volle glorie aanwezig en dus ook de aanleiding geweest van zijn hongerstaking. Ik heb na 10 jaar niet de illusie dat het nog op te lossen is en hij heeft er (tot nu) nooit onder geleden. Maar is er iets wat ik kan doen om hem wat te ontzien, of zodat hij wat vrijer kan ademen?

 

Ik bespreek bovenstaande natuurlijk ook met de dierenarts, die konijnkundig is. Ik denk echter dat jullie kennis en ervaring ook heel waardevol is, dus ben benieuwd naar jullie mening en ideeën. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is mooi aangekomen sinds ik haar burgess dual care heb bijgevoerd. Is te koop in de bb webshop en speciaal voor konijnen die even wat extra's nodig hebben. 

Ik zit zelf ook met een chronische snotteraar, heb mijn vorige ram eraan verloren en dat zal met mijn voedster uiteindelijk waarschijnlijk ook gebeuren. Het enige wat je kunt doen qua verlichting is de neus spoelen. En als antibiotica iets doet af en toe een kuurtje om het wat terug te dringen. Er zijn bepaalde anti allergiedruppels voor honden die je in de neus kunt druppelen om de prikkel wat tegen te gaan. Heb ik zelf nog nooit gebruikt, ik moet over anderhalve week naar de dierenarts dan wil ik er naar vragen. Het is gewoon hartstikke sneu 🙁.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede tip Eefje! Ik ga de Burgess Dual Care direct bestellen, hopelijk valt het in de smaak en doet het z’n werk. 
 

Ik heb niet het idee dat de antibiotica echt z’n werk doet tegen de snot, Jop lijkt nog heel snotterig, ook na 6 dagen antibiotica. Aan de andere kant voelt hij zich wel beter en is z’n eetlust terug. Ik zal het eens met de dierenarts overleggen en het valt mogelijk in een later stadium een keer te proberen om te zien of het wat doet. En ik zal ook eens navraag doen naar die druppels, als het ook geschikt is voor konijnen klinkt dat als iets wat verlichting zou kunnen bieden. 
 

Sneu dat jij ook een chronische snotteraar hebt en er al een konijntje aan verloren bent ... Ik weet dat het waarschijnlijk uiteindelijk ook Jop z’n lot zal bepalen, maar tot die tijd zal ik er alles aan doen om hem een fijn leventje te geven 🙂 Bedankt voor je tips! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het koppelen zou ik op neutraal terrein doen.

Je kunt zijn temperatuur ook zelf opmeten, dan weet je zeker dat hij geen ondertemperatuur meer heeft. Op dit moment worden de wintervachtjes aangemaakt. Dat is iets om ook echt rekening mee te houden. Sterkte voor jou en Job!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Betsy nu ook weer kort aan de antibiotica. Ik had het idee dat ze zwaarder ademde en heb met de dierenarts besproken dat ik dan even een korte behandeling doe om het terug te dringen. Ik hoop dat het helpt. Weg gaat het inderdaad nooit meer, maar als ik door af en toe een kuurtje haar levensduur kan verlengen is dat fijn. Ze is nu 8 jaar en 4 maanden, loopt er al een jaar of drie mee. Bij mijn ram hielp niks meer, toen hij met zijn kop omhoog door zijn mond begon te ademen hebben we nog een Duplo kuur geprobeerd, dat deed niks dus hebben we hem laten gaan. Hij was 9 en heeft het ongeveer twee jaar gehad. Mijn huidige ram heeft tot nu toe nog geen last, even afkloppen.. ze zijn er gelukkig niet allemaal even gevoelig voor. Bij duidelijke benauwdheid trek ik zelf de lijn, dat is echt lijden voor ze. Die niesbuien zijn ook heel vervelend, maar als ze daarnaast nog blij zijn, energiek en lekker eten en spelen is dat nog te doen. Kwaliteit van leven zo hoog mogelijk houden en als die echt wordt aangetast niet te lang wachten met inslapen is eigenlijk het enige wat je kunt doen als het chronisch is 😢.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .