Ga naar inhoud

Gasbuikje.


Mira11

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Olaf heeft een gasbuikje. Hij at niet meer en zat stil in een hoekje. Vanavond is hij nagekeken door mijn dierenarts. Hij had ook ondertemperatuur. Hij ligt nu tegen een snugglesafe aan. 

Nu heeft Olaf een spuit gehad en heb ik 3 soorten medicijnen. Ook moet ik hem dwangvoeren. Dit is zoals voor zoveel konijnen best stressvol voor hem.  

Hoe vaak kan ik hem het beste dwangvoer geven? 

Heeft iemand nog tips of adviezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd vervelend dat zoiets gebeurd, maar het klinkt alsof je er wel vroeg bij was!

 

Hoe vaak je zou moeten dwangvoeren zou ik echt niet weten, want ik heb het zelf gelukkig nooit hoeven doen.

Maar voor medicijnen toedienen is het wel het makkelijkst als je hem inwikkelt als een burrito met een handdoek en het spuitje schuin in zijn mond steekt. Zelfde als met dwangvoeren, mocht je dat met een spuitje moeten doen.

 

 

Heb je ook al geprobeerd om wat brokjes tot een pap te maken en aan te bieden via een lepel om te kijken of hij dat makkelijk aanneemt, of zit hij nu nog in de fase dat hij alles weigert?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè balen zeg, helaas genoeg ervaring mee. De adviezen over dwangvoeren zijn wisselend, ik doe het altijd een beetje op gevoel, dat heb ik inmiddels wel ontwikkeld. Toen we Frits een keer echt niet meer aan de gang kregen moesten we elke zes uur een flinke spuit. Zelf doe ik liever met kortere tussenpozen een kleinere hoeveelheid. Het is niet fijn om zo de nacht in te gaan. Heb je emeprid en cisaral meegekregen? Dat is het belangrijkste. Met name van emeprid heb ik het idee dat het het beste werkt. Hopelijk gaat het snel beter, als het eenmaal over is is het naar mijn ervaring ook echt over. Enig idee wat het veroorzaakt heeft? Erg in de rui bijvoorbeeld? Betsy krijgt altijd gas bij beginnende verstopping. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat vervelend. 

Mijn dierenarts zegt volgens mij 6x per dag dwangvoeren, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet mijn bed voor uitga. Dus ik deed het 4x per dag. En ik probeerde bij Tara eerst of ze zelf iets wilde eten: peterselie, andijvie, verschillende merken brokjes.  En als dat niet lukte dan ging ik pas dwangvoeren.

Ik vind zelf een grote spuit (50 of 60 ml) handig, en daarvan had ik nog een stukje van het tuitje afgeknipt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb cisaral , carprofen en metocloral gekregen. 2× daags 0.75ml van alle 3. Hij heeft ook een spuit gehad. 

Om de 6 uur lijkt me idd ook best weinig. Ik slaap op de bank en denk niet dat het een hele goede nacht gaat worden. 

Ik zal weer erg blij zijn als het straks weer de goede kant op gaat. Vorige week had ik Liz die ziek was en nu Olaf weer. 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Marjoleink:

Hè wat vervelend. 

Mijn dierenarts zegt volgens mij 6x per dag dwangvoeren, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet mijn bed voor uitga. Dus ik deed het 4x per dag. En ik probeerde bij Tara eerst of ze zelf iets wilde eten: peterselie, andijvie, verschillende merken brokjes.  En als dat niet lukte dan ging ik pas dwangvoeren.

Ik vind zelf een grote spuit (100ml) handig, en daarvan had ik nog een stukje van het tuitje afgeknipt.

Helaas trekt Olaf zelfs voor zijn lievelingseten nog zijn neus op. Ik denk dat ik maar de 6x ga aanhouden. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eefje:

Weet je hoe lang hij er ongeveer mee zat voordat de behandeling startte? 

Vanmiddag hoorde ik al een keer wat borrelen. Begin van de avond vond ik hem wat rustig. Om 22.00 kwam hij niet enthausiast voor zijn eten aanrennen. Daarna meteen de dierenarts gebeld en we konden meteen terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is hoe sneller je erbij bent hoe sneller het over is. Als ik er na een werkdag eentje aantref met buikpijn duurt het vaak wel een paar uur, afhankelijk van hoe lang ze er al mee zaten natuurlijk. Als ik thuis ben ben ik er altijd zo snel bij dat het vaak na een uur of anderhalf over is. Ik twijfel zelf nooit om meteen in de weer te gaan met emeprid (metocloral is hetzelfde maar uit de handel) en cisaral, voor de volledigheid na telefonisch overleg met de da, maar dat is meer een formaliteit. Heel fijn dat je dat nu in huis hebt. Hoeveel dierenartskosten en konijnenlevens me die flesjes al gescheeld hebben is niet normaal! Ik hoop dat hij zich heel snel beter voelt, dan nog wel even een dagje medicatie afbouwen voor de zekerheid. Beterschap voor hem en ik hoop dat jij nog een beetje slaapt!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk gaat het nu een stuk beter met Olaf?!

Zelf zweer ik bij Infacol en buikmassages. Zodra het weer raak is bij Monky geef ik 1x carprofen, 1x cisaral en ik begin direct met Infacol. Het eerste uur ieder kwartier infacol en dan gelijk een buikmassage (de DA heeft mij dit ooit eens voorgedaan)

Daarna knapt ze gelukkig vrij snel weer op. Zodra ze begint te eten en levendig wordt zet ik haar terug buiten.

Gas is echt zo vervelend 😠

Veel succes en beterschap voor Olaf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt al veel tips gekregen. Lukt het met het dwangvoeren? Ik had zo'n speciale dwangvoer spuit gekregen en die vond ik ideaal. Ik deed elke twee uur zo'n spuit maar dat was in Noellies situatie ook echt wel nodig. Ik hoop dat het snel beter gaat. Sterkte en beterschap! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat goed met Olaf!

Vannacht om 2.30 begon hij ineens weer te eten. En dan niet een klein beetje maar meteen behoorlijk veel. Daarna ging hij naar zijn waterbakje. Om 3.00 begon hij ook best weer actief te worden. 

Het verbaasd me dat hij zo snel opknapte. 

Wat ben ik blij! 🌺

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker een hele opluchting! 

Ik ben ook heel blij dat hij gisterenavond nog bij de dierenarts is geweest. Toen ik belde zei hij: ga hem maar dwangvoeren. Toen ik zei dat ik wilde weten wat er aan de hand was zei hij dat het wel een duur consult was van €150,-. Nou is dat ook serieus veel geld maar ik wilde echt de nacht niet zo in met hem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-9-2020 at 11:19 zei Mira11:

Het gaat goed met Olaf!

Vannacht om 2.30 begon hij ineens weer te eten. En dan niet een klein beetje maar meteen behoorlijk veel. Daarna ging hij naar zijn waterbakje. Om 3.00 begon hij ook best weer actief te worden. 

Het verbaasd me dat hij zo snel opknapte. 

Wat ben ik blij! 🌺

 

Heel herkenbaar, van het een op andere moment weer volop gaan eten. Alsof er nooit iets aan de hand was.

En dan mag jij de extra grijze haren tellen en vroeg naar bed om bij te slapen en de wallen onder je ogen weg te krijgen Hahahaha

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei josti:

 

Heel herkenbaar, van het een op andere moment weer volop gaan eten. Alsof er nooit iets aan de hand was.

En dan mag jij de extra grijze haren tellen en vroeg naar bed om bij te slapen en de wallen onder je ogen weg te krijgen Hahahaha

Hahah. Idd ja!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .